اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک باستان‌شناس برجسته کشور:

غارهای محور هراز کاربرد دفاعی داشتند

خبرگزاری فارس: یک باستان‌شناس برجسته کشور گفت: غارهایی که در محور هراز قرار دارند و در داخل صخره‌ها و گدازه‌های آتشفشانی که در ارتفاع است تعبیه شده‌اند مؤید این مسئله است که این غارها در مازندران کاربرد دفاعی داشته‌اند.

غارهای محور هراز کاربرد دفاعی داشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری جمشید محمدی ظهر امروز در همایش احیای معماری سنتی در سالن اجتماعات مجتمع تفریحی وزارت کشور درباره دخمه‌های سنگی کافرکلی محور هراز اظهار داشت: این دخمه‌های باستانی در بخش کوهستانی منطقه آمل واقع شده است.

وی با بیان اینکه این معماری‌ها نمی‌توانسته به صورت دراز مدت مورد استفاده انسان‌ها باشد تصریح کرد: غارهایی که در محور هراز قرار دارند و در داخل صخره‌ها و گدازه‌های آتشفشانی که در ارتفاع است تعبیه شده‌اند مؤید این مسئله است که این غارها در مازندران کاربرد دفاعی داشته‌اند.

محمدی با اشاره به اینکه بخشی از این دخمه‌های سنگی نورگیر است گفت: راه دسترسی به طبقه دوم و سوم این دخمه‌ها از طریق سوراخ‌هایی است که در سقف ایجاد می‌کردند.

وی با بیان اینکه منطقه‌ای در آب‌اسک در عمده موارد غیر قابل دسترسی است متذکر شد: دخمه سنگی روستای بلمون صرفا از راه جنوب قابل دسترسی است و از شمال، غرب و شرق راه دسترسی ندارد و از کافرکلی‌های شاخص محسوب می‌شود که برای داخل شدن به آن، نیاز به تجهیزات کوهنوردی است و فقط توانسته‌ایم تا طبقات دوم و سوم این غارها را وارد شویم.

این باستان‌شناس ادامه داد: این مکان‌ها دخمه‌هایی برای جلوگیری از ورود و هجوم اعراب در قرن دوم و سوم بوده است.

محمدی خاطر نشان کرد: با توجه به یافتن چند نمونه استخوان و سفال دوره اسلامی در این منطقه، نیاز است که به صورت جدی مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گیرد.

انتهای پیام/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول