اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش خبری

آسیا به معماری ابرقو چشم دوخته است

خبرگزاری فارس: در یادداشتی با عنوان " آسیا به معماری ابرقو چشم دوخته است" و سال‌ها قبل از انقلاب در یکی از روزنامه‌های معتبر کشور چاپ شد، نکات جالبی در مورد معماری ابرکوه به چشم می‌خورد که تامل برانگیز است.

آسیا به معماری ابرقو چشم دوخته است

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، ابرکوه یا ابرقو ریشه در تاریخ دارد اما این شهر بعد از آن شکوه عظیم در سال‌های دور و در زمانی که راه بزرگ ابریشم از آن می‌گذشت، نتوانسته از این شایستگی‌ها بهره ببرد.

نگاهی به برخی از یادداشت‌ها در مطبوعات سال‌های نه چندان دور که متاسفانه هیچگاه کسی به فکر جمع‌آوری و استفاده از آنها نیفتاده است، این واقعیت را بر ملا می‌کند که بعد از دورانی که ذکر شد، هیچ‌گاه کسی اراده نکرد که این شهر کهن به واقعیت خود برگردد و عزمی جدی پیگیر این مسئله نشد.

مطالب یکی از روزنامه‌های کشور در سال‌های قبل از انقلاب که به دست خبرنگار فارس رسیده است، گویای این مطلب است که ابرکوه قابلیت‌های بسیاری داشته که مورد توجه جهانیان از جمله سازمان جهانی یونسکو قرار گرفته اما به دلیل عدم پیگیری از نظرها دور افتاده است.

انگیزه خبرنگار فارس از به تصویر کشیدن این یادداشت برای نخستین بار که به همراه چند عکس در روزنامه کیهان به قلم "صمد دوستدار" سرپرست وقت روزنامه کیهان در استان فارس نگارش شده است، یافتن سرنخ‌هایی است که می‌تواند یاری‌رسان مسئولان حال حاضر در پیگیری مسئله مهمی باشد که در این گزارش آمده است.

* آسیا به معماری ابرقو چشم دوخته است

"ابرقو، سمبل کوچکی و حقارت و نشانه دورافتادگی دیروز و امروز، نظر محافل خبری جهان و به‌ویژه آسیا را به خود جلب کرده است.

این نقطه دور افتاده از کشور ما که قرار است به عنوان مرکز سنتی آسیا مورد مطالعه قرار گیرد، تا به حال فقط در ضرب‌المثل‌ها نامی داشت اما امروز به لحاظ وجود آثار ارزنده‌اش از نظر معماری سنتی مورد مطالعه سازمان بین‌المللی محیط زیست و یونسکو قرار می‌گیرد.

اهمیت قضیه بیشتر از این منظر است که بخش ابرقو، در میان تمام روستاها و شهرهای قاره آسیا، به این منظور انتخاب شده و قرار است در آینده نزدیک یک سلسله عملیات ساختمانی نیز بر پایه همان معماری در آنجا انجام شود.

انتخاب ابرقو، دایر به بررسی موضوع در استان فارس، به وسیله استانداری این استان صورت گرفت.

اقدام اخیر، دایر به تمرکز مطالعات معماری سنتی در ابرقو و مهم‌تر از آن انجام عملیات ساختمانی به طور حتم در پیشرفت این بخش به ویژه جنبه های توریستی و احتمالأ اقتصاد آن، تأثیر به سزایی خواهد داشت."

این مطالب در گزارش یاد شده که با هدف آشنایی مردم کشور با این شهر نگاشته شده است، از یخچال‌های ورودی ابرکوه که اکنون نیز پابرجاست، سرو معروف ابرکوه، گنبد عالی، مسجد جامع و خانه‌های تاریخی ابرکوه به همراه تصاویری به صورت تشریحی یاد کرده است.

ابرکوه در آن زمان‌ها از توابع استان فارس بود و تنها شهری کوچک بود اما اکنون به شهرستان تبدیل شده است.

با وجود پیشرفت‌ها و کشف قابلیت‌های هر روزه در این شهرستان، به نظر می‌رسد این منطقه تاریخی در گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته و این روزها ابرکوه در گمنامی به سر می‌برد.

گرچه رسانه‌ها تلاش کرده‌اند با استفاده از ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و جاذبه‌های مختلف این شهرستان،‌ ابرکوه را حداقل برای مردم کشور خودمان معرفی کنند، اما به نظر می‌رسد هنوز برای دست‌یابی به ماهیت واقعی ابرکوه  و جایگاه ارزنده این شهر، "سفری تا ابرقو" لازم است.

--------------------------

گزارش: رحیم میرعظیم

--------------------------

انتهای پیام/خ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول