اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌شمالی:

غرفه‌های نمایشگاه صنایع دستی اکو 30 درصد افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی از برپایی دومین نمایشگاه صنایع دستی کشورهای عضو اکو در بجنورد خبر داد و گفت: غرفه‌های این نمایشگاه طبق برنامه 30 درصد افزایش می‌یابند.

غرفه‌های نمایشگاه صنایع دستی اکو 30 درصد افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، علی کاظمی بعد از ظهر امروز در جمع هنرمندان صنایع دستی خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه این نمایشگاه شهریور امسال در مرکز استان برپا خواهد شد، اظهار کرد: تمام رایزنی‌ها برای حضور کشورهای عضو اکو در این نمایشگاه انجام شده و آمادگی‌های لازم نیز به منظور برگزاری این نمایشگاه در استان فراهم است.

وی از نمایشگاه صنایع دستی کشورهای عضو اکو در بجنورد به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه در سطح کشور عنوان کرد که تأثیر بسزایی در توسعه صنایع دستی کشور به ویژه خراسان‌شمالی خواهد داشت.

کاظمی از صنایع دستی خراسان‌شمالی به عنوان یک فرصت برای توسعه استان و همچنین رونق اقتصادی و اشتغال‌زائی عنوان کرد و یادآور شد: صنایع دستی مهم‌ترین تولید ملی به شمار می‌رود.

* فروش یک میلیارد و 600 میلیونی صنایع دستی خراسان‌شمالی

کاظمی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به خاطر حمایت‌های استاندار فروش صنایع دستی افزایش یافته است، گفت: صرفاً طی سال‌های 89 و 90 صنایع دستی این استان یک میلیارد و 600 میلیون تومان فروش داشته است.

وی افزود: صنایع دستی این استان علاوه بر حضور در تمام نمایشگاه‌های داخلی صنایع دستی در سطح استان‌های کشور در سه نمایشگاه صنایع دستی در سه کشور تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان شرکت کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی حضور در این نمایشگاه‌ها را سبب سرعت بخشیدن به معرفی صنایع دستی استان و ویژگی‌های آن عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و 755 نفر از فعالان صنایع دستی که دارای کارت صنعتگری بوده آموزش‌های مرتبط را فرا گرفتند، گفت: این آموزش‌ها امسال نیز تداوم خواهد یافت.

کاظمی تدوین بانک اطلاعات صنعتگران استان و همچنین صدور 18 فقره مجوز فعالیت کارگاه تولیدی صنایع دستی را از فعالیت‌های این اداره‌کل در سال گذشته عنوان کرد.

* 606 مجوز مشاغل خانگی در بخش صنایع دستی صادر شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی در ادامه با اشاره به صدور 606 مجوز مشاغل خانگی در این استان اظهار کرد: با صدور این مجوزها برای یک هزار و 20 نفر اشتغال‌زائی شد.

وی شمار صنعتگران بیمه شده صنایع دستی در استان را 588 نفر اعلام کرد و گفت: با تحقق این مهم دغدغه اصلی بخشی از صنعتگران استان مرتفع شده است.

کاظمی با بیان اینکه بیمه به عنوان یک رویا و خواسته‌ای از سوی صنعتگران صنایع دستی همواره مطرح می‌شد، افزود: خوشبختانه با نگاه دولت نهم و دهم به این خواسته صنعتگران صنایع دستی توجه شده و تعداد زیادی از صنعتگران استان نیز زیرپوشش بیمه قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از هنرمندان صنایع دستی این استان همچنان مشکل بیمه دارند، خواستار تشکیل کمیته‌ای ویژه برای زیرپوشش قرار گرفتن این صنعتگران نیز شد.

* ایجاد بازارچه صنایع دستی در بجنورد نهایی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی از نهایی‌شدن ایجاد بازارچه صنایع دستی در بجنورد خبر داد و گفت: در آینده نزدیک ساخت بازارچه صنایع دستی در استان عملیاتی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به برنامه ایجاد بازارچه صنایع دستی در سایر شهرستان‌های استان افزود: مقدمات اجرای این کار در شیروان، فاروج و مانه و سملقان با اختصاص زمین فراهم شده و این پروژه‌ها با مشارکت فرمانداری شهرستان‌ها اجرایی می‌شود.

* توجه هنرمندان به خلاقیت و اصالت در تولیدات صنایع دستی

کاظمی همچنین بر حفظ و توجه هنرمندان به خلاقیت و اصالت در تولیدات صنایع دستی بیش از پیش تاکید کرد.

وی افزود: خلاقیت و اصالت مهم‌ترین ویژگی صنایع دستی تولیدات هنرمندان کشور بوده که آن را از دیگر تولیدات سایر کشورها متمایز می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: از این رو باید همواره خلاقیت و اصالت به عنوان مهم‌ترین ویژگی صنایع دستی کشور مورد توجه صنعتگران در تولید آثار قرار گیرد.

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول