اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل محیط زیست گیلان:

امنیت سفیدرود برای تخم‌ریزی ماهیان برقرار شد

خبرگزاری فارس: مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از معرفی 20 صیاد متخلف و غیرمجاز رودخانه سفیدرود به دستگاه قضایی خبر داد و گفت: امسال رودخانه سفیدرود برای فصل تخم‌ریزی ماهیان امن‌تر از سال‌های دیگر شده بود.

امنیت سفیدرود برای تخم‌ریزی ماهیان برقرار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر عبدوس پیش از ظهر امروز در جلسه محیط زیست استان با اشاره به فصل تخم‌ریزی ماهیان در رودخانه سفیدرود اظهار کرد: هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار و نیمه دوم اسفند فعل و انفعالات بیوشیمیایی پدیده عظیمی را در حوزه جنوبی دریای خزر برای ماهیان دامن می‌زند که به دنبال آن میلیون‌ها قطعه ماهی هر یک برای تولید مثل وارد آب‌های شیرین می‌شوند.

وی ادامه داد: در این بین ماهیان تنها یک اولویت دارند و آن انجام فرایند تخم‌ریزی و لقاح تخم‌هاست و به همین دلیل جانب احتیاط را در مواجهه با موانع رعایت نمی‌کنند و به دلیل میل شدید به تولید مثل تغذیه را فراموش می‌کنند.

این مسئول، عدم رعایت این دو موضوع را موجب آسیب ماهیان دانست و تصریح کرد: در چنین موقعیتی صیادان با سادگی بیشتری می‌توانند به صید آنها بپردازند و هر ساله با وجود ممنوعیت صید ماهی در فصل تخم‌ریزی، شاهد تخلف فراوان صیادان در حوزه‌های مختلف استان هستیم که این تخلفات داشته‌های نسل آینده را مورد تهاجم قرار می‌دهد و می‌تواند انقراض ماهیان ارزشمند استخوانی و غضروفی دریای خزر  را فراهم کند.

عبدوس، ابراز کرد: با فرا رسیدن فصل تخم‌ریزی اداره کل محیط زیست گیلان با بسیج مجموعه نیروهای محیط‌بانی خود و تجمع آنها در رودخانه سفیدرود به حفاظت از پدیده ارزشمند مهاجرت ماهیان به رودخانه عظیم سفیدرود پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه امسال میزان مهاجرت ماهیان استخوانی به مناطق بالادست تفاوت معناداری با سال‌های گذشته داشته است، ابراز کرد: این امر مرهون حضور مستمر نیروهای محیط‌بان و حمایت همه‌جانبه دستگاه قضایی در حوزه شهرستان آستانه‌اشرفیه و حوزه قضایی بندر کیاشهر بوده است.

مدیر کل محیط زیست گیلان اذعان کرد: از 15 اسفند سال 90 تا 15 اردیبهشت امسال در قالب گشت‌های مستمر پاسگاه سر محیط‌بانی سفیدرود، حدود 800 رشته تور زیرآبی، 45 دستگاه لاکش، 18 فروند قایق پارویی و بیش از صدها مورد ساچوق، سالیک، قراق و... از متخلفان کشف و ضبط شد.

وی، افزود: در مدت مذکور حدود 20 نفر از متخلفان به دستگاه قضایی معرفی و مجازات شده‌اند و دو نفر از این افراد به حبس تعزیری به مدت سه ماه و یک روز به جرم تحریک صیادان به تمرد نسبت به ماموران محیط زیست و یک نفر به 6 ماه حبس تعزیری  به جرم تهدید رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه‌اشرفیه محکوم شده‌اند.

به گفته عبدوس، رودخانه سفیدرود با دارا بودن بیش از 45 گونه و زیرگونه ماهی متعلق به 36 جنس، 17 خانواده و دو راسته از دو رده و طولی بیش از 765 کیلومتر مهم‌ترین و ارزشمندترین رودخانه‌ حوزه جنوبی دریای خزر  است و متخصصان بر این باور هستند که این رودخانه هنوز قابلیت مهاجرت گونه‌های ارزشمند ماهیان استروژن را برای تولید مثل طبیعی در خود دارد.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول