اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

انجمن صنفی خبرنگاران خراسان جنوبی در پیامی:

پروفسور گنجی شخصیتی کم‌نظیر بود

خبرگزاری فارس: انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خراسان جنوبی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت پروفسور محمدحسن گنجی، اعلام کرد: پدر جغرافیای نوین ایران شخصیتی کم‌نظیر، متواضع و بی‌ادعا بود.

پروفسور گنجی شخصیتی کم‌نظیر بود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خراسان جنوبی صبح امروز در پیامی درگذشت پروفسور محمدحسن گنجی پدر جغرافیای نوین ایران را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: درگذشت مرد سال هواشناسی جهان ضایعه‌ای بزرگ و مایه درد و دریغ است. گنجی مردی با فرهنگ و خوش سخن، متواضع، بی‌ادعا و صبور بود و دو عنصر کار و تدریس از او چهره‌ای جهانی ساخت.

گنجی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه شوکتیه بیرجند آغاز کرد و با کسب چهار مدال طلا و دو مدال نقره درسی، مقطع متوسطه را در دبیرستان شوکتیه به پایان رساند و سپس عازم تهران شد و در مدرسه عالی مشغول به تحصیل در رشته حقوق شد و شروع به آموختن زبان فرانسه کرد.

در این زمان گنجی علاوه بر آموختن علوم دینی به فراگیری سایر علوم مشغول شد. بعد از پایان تحصیل در دارالمتعلمین عالی به عنوان دانشجوی برگزیده برای ادامه تحصیل عازم انگلستان شد. پس از اخذ مدرک معادل کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا به ایران بازگشت و تحصیل و تدریس در دانشگاه تهران و دانشسرای عالی را آغاز کرد و سپس عازم آمریکا شده و موفق به دریافت مدرک دکترای جغرافیا از دانشگاه کلارک شد.

تحقیقات و پژوهش‌های پروفسور گنجی در زمینه اقلیم و هواشناسی در آمریکا آغاز شد و پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس هواشناسی منطقه آسیا و نیز عضویت در کمیته اجرایی سازمان هواشناسی جهان، در سال 2001 میلادی به عنوان دانشمند سال هواشناسی جهان برگزیده شد.

محمد حسن گنجی متولد سال 1291 در بیرجند است. روانش در پرتو رحمت الهی شاد باد که مردی بزرگ بود و از صبر و متانت حاصل از آگاهی به زمان، بهره‌ها داشت.

انتهای پیام/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول