اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

قاین و بیرجند زیرپوشش طرح پزشک خانواده قرار گرفتند

خبرگزاری فارس: معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در مرحله دوم اجرای طرح پزشک خانواده دو شهر بیرجند و قاین که بالای 20 هزار نفر جمعیت دارند، زیرپوشش طرح قرار گرفتند.

قاین و بیرجند زیرپوشش طرح پزشک خانواده قرار گرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کامبیز مهدی‌زاده ظهر امروز در نشست مطبوعاتی که به منظور بیان جزئیات طرح پزشک خانواده برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس قانون پنجم توسعه دولت مکلف به استقرار و اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت شده است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده نخستین اقدام، داشتن پایگاه پزشک خانواده است، افزود: پزشک به همراه ماما و یا پرستار در پایگاه پزشک خانواده ارائه خدمت می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه به ازای هر 10 هزار نفر یک مرکز مجری پزشک خانواده داریم، گفت: در این مرکز پزشک، ماما، پرستار، کاردان‌های مختلف و پرسنل پشتیبانی ارائه خدمت می‌کنند.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه نظام پزشکی کشور نیاز به تغییر و تحول دارد، تصریح کرد: طرح پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت در حال اجراست و نیاز به اجرای آن در شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت وجود دارد که امید است با اجرای این طرح نظام پزشکی کشور ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه نابسامانی زیادی در حوزه سلامت کشور وجود دارد، افزود: امید است طرح پزشک خانواده که هدف آن ساماندهی حوزه سلامت در کشور است به خوبی اجرا شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده سه سطح دارد، گفت: خدمات سطح یک به طور رایگان ارائه می‌شود و در سطح دو و سه اگر بیمار در قالب سیستم ارجاع به پزشکان متخصص و فوق متخصص معرفی شود، بیمار 10 درصد مبلغ ویزیت پزشک متخصص را می‌پردازد و بیمه‌ها 90 درصد ویزیت پزشکان متخصص را پرداخت می‌کند.

مهدی‌زاده افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم، ارتقای سطح سلامت مردم و رضایت‌مندی از خدمات را از اهداف برنامه پزشک خانواده برشمرد و تصریح کرد: با اجرای این طرح در صورت تشخیص پزشک خانواده، بیمار به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود و از سوی دیگر میزان پرداختی بیماران به پزشک متخصص و حتی بابت بستری در بیمارستان نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: این امر سبب می‌شود که پزشک متخصص بر اساس استانداردهای جهانی برای تشخیص و درمان یک بیمار وقت بگذارد و پزشکان متخصص در صورتی که استانداردهای ویزیت را رعایت کنند، این رقم را دریافت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد پرونده الکترونیک سلامت که در آن اطلاعات افراد زیرپوشش پزشک خانواده ثبت می‌شود، گفت: قابل اعتماد بودن اطلاعات سلامت از نظر صحت، حذف کاغذ و اسناد، قابلیت‌های گزارش‌گیری متنوع، بازنگری فرایندهای خدمات و انسجام بین بخشی از اهداف تهیه پرونده الکترونیک سلامت است.

مهدی‌زاده به تحول نظام سلامت از درمان‌محوری به سمت سلامت‌محوری اشاره کرد و افزود: جلوگیری از ابتلای بیماران زیرپوشش به بیماری‌های پیچیده و سخت از اهداف برنامه پزشک خانواده است.

وی اجرای طرح پزشک خانواده را زمینه‌ساز ایجاد عدالت در سلامت دانست و گفت: مهرورزی، خدمت به بندگان خدا، پیشرفت و تعالی کشور و عدالت‌محوری همواره در تمامی امورات دولت نهم و دهم به عنوان چهار محور اصلی حرکت مدنظر قرار داده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی طرح پزشک خانواده در همه روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت اجرا شده است، تصریح کرد: شهرستان قاین و بیرجند در فاز دوم طرح پزشک خانواده زیرپوشش قرار می‌گیرند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه در مرحله بازدید از مطب‌ها و پایگاه‌های پزشک خانواده در این شهرها هستیم، افزود: تاکنون در مرحله ثبت‌نام 64 نفر در بیرجند و هشت نفر در قاین ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای هر 3 هزار نفر یک پزشک باید تعیین شود، گفت: در بیرجند 189 هزار نفر و در قاین 42 هزار نفر زیر‌پوشش طرح پزشک خانواده قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه پزشک خانواده را خود افراد انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: بعد از انتخاب پزشک خانواده توسط سرپرست خانوار ویزیت و معاینات اولیه انجام می‌شود و پرونده پزشکی خانواده ثبت شده و بعد از آن یک کد به خانواده داده می‌شود که برای مراجعه‌های بعدی فقط کد نیاز است.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول