اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم اردکان در مجلس:

قوانین مالیاتی در برخی کشورها در ردیف قانون اساسی است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: قوانین مالیاتی در برخی کشورها به لحاظ اهمیت در ردیف قانون اساسی است.

قوانین مالیاتی در برخی کشورها در ردیف قانون اساسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا تابش صبح امروز در دیدار با مدیرکل امور مالیاتی استان یزد اظهار داشت: در حال حاضر که به واسطه فشار تحریم‌ها و ناکارآمدی سیاست‌های پولی و مالی حاکم و عدم تصمیم‌گیری به هنگام مسئولان مربوطه و اجرای نادرست هدفمندسازی یارانه‌ها شاهد افزایش قیمت ارز، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی هستیم و اصناف نیز درگیر مشکلات زیادی هستند.

وی افزود: فشار مالیاتی و افزایش 40 درصدی وصول مالیات‌ها در سال جاری برای تامین هزینه‌ها و اعتبارات استان هیچ توجیهی ندارد.

تابش، مالیات را یکی از ابزارهای برقراری عدالت در جامعه و از اهرم‌های دولت برای هدایت سرمایه‌گذاری‌ها دانست و گفت: برآورد مالیات در قانون بودجه باید مبتنی بر اصول و قواعد علمی و با توجه به واقعیات روز جامعه باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در بررسی بودجه در مجلس اغلب پیشنهاد دولت که البته مسئولیت آن را خود به عهده می‌گیرد به تصویب می‌رسد.

وی عنوان کرد: ما سال‌های زیادی است که شاهد بیش برآوردی و یا کم برآوردی درآمدهای مالیاتی هستیم که اجرای برنامه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

تابش با تاکید بر لزوم تدوین یک مدل کلان اقتصادی بر اساس واقعیت‌ها و ظرفیت‌های حقیقی و اقتصادی با قابلیت پیش‌بینی شرایط اقتصادی در دوره‌های کوتاه مدت یادآور شد: اصلاح نظام مالیاتی با تکیه بر شناسایی بخش‌های مختلف اقتصادی و ایجاد ظرفیت‌ها و پایه‌های مالیاتی گسترده با هدف کاستن از فشار مالیاتی از بخش‌های شفاف و رسمی فعال در اقتصاد کشور و متناسب سازی روابط نظام مالیاتی با فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی و اتخاذ سیاست‌های مناسب و کارآمد برای کاهش دادن فعالیت‌های زیرزمینی و غیرقانونی، می‌تواند نظام مالیاتی را کارآمد کند.

نماینده مردم اردکان افزود: مالیات بر ارزش افزوده یک سیاست انقباضی ضد تورمی است و باید نسبت به اجرای آن، صنوف و اقشار مختلف توجیه شوند.

تابش عنوان کرد: قوانین مالیاتی در بسیاری از کشورها جزو قوانین پایدار بوده و حتی در برخی از آنها به لحاظ اهمیت، در ردیف قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه نظام مالیاتی باید به اصولی اساسی نظیر عدالت، بهره‌مندی، توانایی در پرداخت و مقرون به صرفه بودن تبعیت کند، عنوان کرد: اگر مودی که به اندازه بهره‌گیری از اقتصاد کشور مالیات پرداخت می‌کند متقابلا خدماتی از دولت دریافت کند یا به میزان بهره‌مندی از امکانات عمومی مالیات بپردازد، این عین عدالت است و رضایتمندی مودیان مالیاتی را در پی دارد.

تابش تاکید کرد: اقناع و مشارکت مودیان در پرداخت مالیات تامین بخشی از هزینه‌های دولت را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ‌های مالیاتی در اقتصاد ایران در مقایسه با نرخ‌های مذکور در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در حد نسبتا بالایی قرار دارد اما درآمدهای مالیاتی ما در مقایسه با این کشورها به لحاظ حجم فعالیت‌های اقتصادی این کشورها ناچیز است که نشان می‌دهد بالا بردن نرخ‌های مالیاتی با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی، نتایج مثبتی نداشته است بلکه منجر به انتقال فعالیت‌های رسمی اقتصادی به فعالیت‌های غیررسمی و زیرزمینی می‌شود و نهایتا درآمدهای مالیاتی را کاهش می‌دهد.

نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه سال 91 اظهار داشت: درآمد بالاتر مالیاتی با تشویق به پرداخت مالیات از طریق پایین نگاه داشتن نرخ‌های مالیاتی است البته این امر مستلزم شناسایی گسترده فعالان اقتصادی و در نهایت گسترش پایه مالیاتی اقتصاد کشور است و سوق دادن اقتصاد رسمی و زیرزمینی به سمت رسمی شدن است.

انتهای‌پیام/غ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول