اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کتابفروشی رشد اهواز یک ریال مالیات هم اضافه پرداخت نکرده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور مالیاتی خوزستان: مأموران مالیاتی، اسناد فروشگاه رشد اهواز را به دقت بررسی کرده‌اند و بر اساس قانون و مدارک حتی یک ریال هم مالیات اضافه ثبت نشده است.

کتابفروشی رشد اهواز یک ریال مالیات هم اضافه پرداخت نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اگر چه بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 80، مؤسسات انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را معاف از مالیات می‌داند، اما تفسیر متفاوت وزارتخانه‌های ارشاد و اقتصاد از این قانون باعث شده مشمول بودن کتابفروشی‌ها از این قانون، همچنان در ابهام باقی بماند.

بحث عدم برخورداری کتابفروشی‌ها از معافیت مالیاتی چند سالی است که به ویژه در زمان ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، اوج می‌گیرد. چهار ماه پیش همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب، دُری معاون فرهنگی وزیر ارشاد خبر خوش حل مشکل معافیت مالیاتی کتابفروشان را داد و گفت که بحث معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها تبدیل به معضلی شده که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نبود.

به گفته وی، همه مراکز مطبوعاتی، فرهنگی و هنری، مؤسسات انتشاراتی و کتابفروش‌هایی که با مجوز وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند؛ بایستی از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. بر اساس بسته پیشنهادی وزارت ارشاد و با دستور رئیس جمهوری، کتابفروشی‌ها و حتی کسانی که لوازم التحریر می‌فروشند و کار فرهنگی انجام می‌دهند از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.

* مالیات رشد، تصاعدی رشد کرد

این خبر خوش اما بیشتر به یک مانور تبلیغاتی شبیه بود چرا که با فرارسیدن زمان تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی، مشکل کتابفروشی‌ها باز هم نمایان شد. اخیرا نیز اخباری مبنی بر اعتراض «رشد» بزرگ‌ترین کتابفروشی اهواز به رقم مالیات تعیین شده و احتمال تعطیلی این کتابفروشی منتشر شده است.

مدیر کتابفروشی رشد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با تشریح علت اعتراض این فروشگاه گفت: در سال 88 بعد از مراجعه ماموران مالیاتی، رقمی غیرکار‌شناسی به عنوان فروش این کتابفروشی محاسبه شد و مخالفت‌های ما با این مبلغ نیز نتیجه نداد.

پیام دانش‌پور با اشاره به بند ل ماده 139 قانون مالیات افزود: با وجودی که بر اساس این قانون کتابفروشی‌ها از مالیات معاف هستند، اما در اهواز شاهد هستیم که به دلیل معدود بودن کتابفروشی‌ها این قانون نادیده گرفته می‌شود، در حالی که در تهران کتابفروشی‌ها از معافیت مالیاتی بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: این کتابفروشی در سال‌های گذشته همانند یک واحد تجاری مالیات پرداخت می‌کرد اما از سال 85 با افزایش ناگهانی مبلغ از 3 میلیون تومان به 14 میلیون تومان، اعتراض بیشتری به این روند انجام شد.

به گفته وی، در حال حاضر اداره کل مالیاتی مبلغ 148 میلیون تومان را به عنوان مالیات سال 88 و 20 درصد جریمه برای کتابفروشی رشد در نظر گرفته است که به این ترتیب مبلغ مالیات این فروشگاه یک هزار و 300 درصد افزایش می‌یابد.

دانش‌پور با بیان اینکه اعتراضات کتابفروشی رشد مبنی بر غیرکار‌شناسی و سلیقه‌ای بودن این مبلغ تاکنون نتیجه نداده است، اظهار کرد: مکاتباتی با وزیر ارشاد انجام گرفته و این وزارتخانه نامه‌ای مبنی بر حمایت از این کتابفروشی و معافیت از مالیات نیز نوشته است، اما از این مکاتبه نیز نتیجه‌ای حاصل نشد و اداره کل مالیاتی آن را قبول نکرد.

وی تصریح کرد: پادرمیانی اداره کل ارشاد حاصلی نداشت و استاندار خوزستان نیز کاری از پیش نبرد.

دانش‌پور اظهار کرد: تمام فعالیت‌های این کتابفروشی، فرهنگی است و انتظار داریم، همانند سایر مراکز فروش کتاب در تهران از معافیت مالیاتی برخوردار شویم.

* کتابفروشی‌ها معاف نیستند

مدیرکل امور مالیاتی خوزستان اما نظر دیگری دارد. محسن کاویانی ادعای کتابفروشی رشد را رد کرد و گفت: مأموران مالیاتی، اسناد این فروشگاه را به دقت بررسی کرده‌اند و بر اساس قانون و مدارک حتی یک ریال هم مالیات اضافه ثبت نشده است.

وی در مورد اختلاف در تفسیر قانون مربوطه تأکید کرد: تفسیر قانون باید توسط مرجع آن یعنی اداره کل مالیاتی صورت گیرد.

کاویانی افزود: تاکنون دستورالعملی مبنی بر معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها به دست ما نرسیده است و در صورت ابلاغ چنین دستورالعملی مطابق آن رفتار می‌شود.

وی با اشاره به نقش حاکمیتی این اداره کل از ارائه جزئیات بیشتر راجع به این مسئله امتناع کرد و گفت: در این اداره کل بسته‌ای تدوین شده که نحوه اخذ مالیات از صنف کتابفروشان را کاملا روشن می‌کند. این بسته به زودی و پس از تایید توسط مرکز منتشر خواهد شد.

چند روز پیش آئین‌نامه دریافت مالیات از ناشران به مدت 6 ماه به تعلیق درآمد. باید منتظر بود و دید در این مدت مشکل کتابفروشی‌ها حل خواهد شد؟

................................

گزارش: نادره وائلی زاده

................................

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول