اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بازاریابی سازمان صنعت و تجارت خراسان‌رضوی:

95 درصد نیاز افغانستان از کشورهای همسایه تامین می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بازاریابی و توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه تولید صنعتی افغانستان بسیار اندک است، گفت: مواد غذایی در صدر صادرات ایران یه افغانستان قرار دارد.

95 درصد نیاز افغانستان از کشورهای همسایه تامین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر بهزاد صبح امروز در نشستی خبری در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد با محوریت نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان در کابل اظهار کرد: نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان، دومین تجربه خراسان‌ رضوی به لحاظ حضور در این نمایشگاه است و برای نخستین‌ بار در اسفندماه 1389 خراسان‌ رضوی، حضوری موفق در نمایشگاه مشترک را تجربه کرد.

رئیس اداره بازاریابی و توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی ادامه داد: نمایشگاه سال 1389، با شرکت 40 واحد در کابل برگزار و شرکت‌های تولیدی و صنعتی در رده‌های مختلف در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

بهزاد گفت: نمایشگاه امسال، در تاریخ هشتم تا دهم شهریور ماه برگزار می‌شود و امیدواریم با استفاده از تجارب نمایشگاه قبلی بتوانیم، موفقیت بیشتری را در این نمایشگاه کسب کنیم.

وی تاکید کرد: خراسان ‌رضوی صرفاً به دنبال این نیست که نمایشگاهی را در خارج از مرزها برگزار کند، بلکه به دنبال آن هستیم که توانمندی‌های خود را در عرصه تولیدات صنعتی و غذایی نشان دهیم.

بهزاد بیان کرد: منابع طبیعی غنی و نیروی انسانی ارزان قیمت و همچنین نزدیکی بازارهای ایران و افغانستان از جمله مزیت‌هایی است که بازار افغانستان را برای ایران تبدیل به یک فرصت استثنایی کرده است و باید با برنامه‌ریزی بهتر بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

رئیس اداره بازاریابی و توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ابراز کرد: افغانستان در زمینه تولیدات صنعتی بسیار ضعیف عمل می‌کند و در حال حاضر بیش از 95 درصد نیاز خود را از کشورهای همسایه تامین می‌کند و جمهوری اسلامی ایران و همچنین خراسان‌رضوی باید از این فرصت بیشترین استفاده و بهره‌برداری را انجام دهند.

بهزاد ادامه داد: کشورهایی مانند چین، ترکیه و پاکستان نیز در بازار افغانستان حضوری فعال دارند، اما این نکته را نباید از یاد ببریم که کیفیت بالای کالای ایرانی و همچنین بسته‌بندی مناسب‌تر، سبب شده تا از مشتریان بیشتری در بازارهای بین‌المللی برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: کشور افغانستان، در شرایط گذار از اقتصاد دولتی به اقتصاد بازار آزاد است و جمهوری اسلامی ایران، با توجه به اینکه علاوه بر کابل، در چهار شهر دیگر افغانستان نیز دارای سرکنسولگری است، می‌تواند از این فرصت‌ها بهره‌برداری بهتری را انجام دهد.

بهزاد یادآور شد: برای برگزاری بهتر نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان در کابل، یکسری سیاست‌های تشویقی را برای شرکت‌های صنعتی و تولیدی در نظر گرفته‌ایم که برخی از آنها تا 60 درصد از تخفیف اجاره غرفه برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: البته باید به این نکته نیز اذعان کرد که سیاست‌های تشویقی هنوز برای مشارکت بیشتر در بازار افغانستان، اندک است و باید راهبردهای تشویقی بیشتری را به‌کار گرفت.

رئیس اداره بازاریابی و توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به کالاهای دارای مزیت برای صادرات و عرضه در افغانستان یادآور شد: مواد غذایی در صدر این کالاها قرار دارد و علاوه بر آن، مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی، نفت و فرآورده‌های آن و همچنین صنایع نساجی نیز در افغانستان دارای بازار مناسبی است.

افزایش 75 درصدی صادرات خراسان‌رضوی به افغانستان در سال 90

رئیس اداره بازاریابی و توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه این نشست با اشاره به افزایش صادرات خراسان‌رضوی به افغانستان اظهار کرد: در سال 90 در مقایسه با سال 89، به لحاظ وزنی صادرات خراسان‌رضوی به افغانستان، 71 درصد و به لحاظ ارزشی نیز 75درصد رشد داشته است.

بهزاد بیان کرد: در مقایسه میان سال 90 و 89،  در سطح کشور، صادرات به افغانستان به لحاظ ارزشی 63 درصد و به لحاظ وزنی 61 درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد: در سطح خراسان‌رضوی در سال گذشته، 856 میلیون دلار صادرات رقم صادرات کشور به افغانستان بوده است که در این میان سهم خراسان‌رضوی نزدیک به 39درصد بوده، در حالی که در سال 89، سهم استان 36 درصد بوده است.

رئیس اداره بازاریابی و توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: در میان کشورهای هدف صادرات خراسان‌ رضوی نیز، بیش از 45 درصد صادرات خراسان‌رضوی به افغانستان است.

بهزاد اشاره کرد: در سه ماهه نخست سال 91، در مجموع 184میلیارد دلار از خراسان رضوی به افغانستان صادرات داشته‌ایم که این رقم، وزنی در حدود  328 هزار تن را شامل شده است.

وی ادامه داد: البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در همین سه ماهه نخست، 10 درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل، کاهش صادرات داشته‌ایم و البته در کل کشور، 68 درصد به لحاظ ارزشی افزایش صادرات داشته‌ایم.

بهزاد در ادامه با اشاره به نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان عنوان کرد: شرکت‌های تجاری باید در این نمایشگاه با برنامه‌ای همسو با تولید ملی شرکت کنند، زیرا علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، 40کشور دیگر نیز در افغانستان حضور دارند و باید در میدان رقابت بازار افغانستان، رقبای خود را کنار بزنیم.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول