اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسم روز پزشک عنوان شد

اخذ مالیات نجومی و طلب از بیمه‌ها مهم‌ترین دغدغه پزشکان کردستانی

خبرگزاری فارس: پزشکان کردستانی در مراسم گرامیداشت روز پزشک در سنندج، اخذ مالیات‌های بدون کارشناسی و طلب‌های چند ماهه از مراکز بیمه‌ای را مهم‌ترین دغدغه خود در این استان عنوان کردند.

اخذ مالیات نجومی و طلب از بیمه‌ها مهم‌ترین دغدغه پزشکان کردستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، یکم شهریورماه مصادف با سالروز ولادت بزرگ دانشمند و طبیب برجسته ایرانی، شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا است که به پاس خدمات وی به علوم پزشکی و تجلیل از پزشکان به نام روز پزشک نامگذاری شده است.

برای بزرگداشت روز پزشک همه ساله برنامه‌ها و مراسماتی در کل استان‌های کشور و استان کردستان با حضور مسئولان ارشد استان‌ها برگزار می‌شود و در این اجتماع‌ها پزشکان به بیان دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادات به منظور حل مشکلات و ارتقای سطح خدمات پزشکی می‌پردازند.

مراسم بزرگداشت روز پزشک امسال به دلیل وقوع حادثه دلخراش زلزله در استان آذربایجان‌شرقی رنگ و بوی خاصی نداشت و پزشکان خدمت‌رسانی به مصیبت‌دیدگان شهرهای هریس، اهر و ورزقان را اولویت خود قرار دادند.

پزشکان خدوم استان کردستان هم که همواره آماده خدمت‌رسانی به مردم به ویژه در زمان وقوع حوادث ناگوار و افزایش نیازمندان به مداوا و درمان هستند و به تبع از پزشکان ایرانی در این مسیر کوتاهی نمی‌کنند.

در برنامه‌های این چنینی استاندار کردستان شنیدن درد دل‌های قشر مربوطه را بر ایراد سخن ترجیح می‌دهند و در صورت نیاز خود به آنان پاسخ می‌دهد که در مراسم روز پزشک هم این رویه تکرار شد و عده‌ای از پزشکان علاوه بر بیان گلایه‌ها، پیشنهاداتی هم داشتند.

پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی در این مراسم با اشاره به اینکه جامعه پزشکی کردستان با مشکلات زیادی روبه‌رو است، گفت: در حال حاضر طرح پزشک خانواده یکی از چالش‌های بزرگ پزشکان است.

جعفر سلطانی نظام پزشکی را دموکراتیک خواند و بیان داشت: چون رئیس کمیته نظام پزشکی توسط اعضا تعیین می‌شود لذا انتظارات هم به نسبت بیشتر خواهد بود.

وی خواستار برگزاری جلساتی برای تبادل افکار و ارائه پیشنهادات از سوی اعضای این نظام شد و تصریح کرد: تاکنون مجمعی برای بیان دغدغه‌ها و پیشنهادات و تبادل اندیشه‌ها صورت نگرفته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: در چنین مراسماتی باید مصادیق و شاخص‌های تعیین پزشکان نمونه مشخص و بیان شود.

سلطانی ادامه داد: معرفی شاخص‌ها و تعیین افراد شایسته و نمونه عرصه پزشکی موجب ترغیب و تشویق پزشکان دیگر برای رسیدن به این مقام و درجه می‌شود.

تحقق وعده‌های مراکز بیمه‌ای تضمین اجرای پزشک خانواده

یکی دیگر از پزشکان حاضر در این مراسم هم از عدم اجرایی شدن وعده‌های مسئولان در طی برنامه‌های سنوات گذشته انتقاد کرد و اظهار داشت: طلب پزشکان از مراکز بیمه یکی از مشکلات گریبان‌گیر جامعه پزشکی است.

شاه‌غیبی ادامه داد: در مراسم روز پزشک در سال گذشته ما سه ماه طلب از مراکز بیمه استان داشتیم و امسال متاسفانه این مدت افزایش یافته و به شش ماه رسیده است.

وی با بیان اینکه مسئله پزشکان با بیمه‌ها مسئله‌ای عمده و جدی است، عنوان کرد: تضمین استحکام و اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کنار مراکز بیمه‌ای محقق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که امروز پزشکان از مراکز بیمه‌ای مطالبه دارند 25 درصد درآمد آنهاست ولی با اجرایی شدن طرح پزشک خانواده 100 درصد درآمد پزشکان عمومی و 90 درصد درآمد متخصصان وارد مقوله بیمه می‌شود.

این پزشک کردستانی تصریح کرد: همان طور که اگر فرد بیمه‌شده‌ای به موقع سرانه بیمه خود را پرداخت نکند دفترچه درمانی وی تمدید نخواهد شد، لذا انتظار می‌رود مراکز بیمه‌ای در پرداخت مطالبات و حق ویزیت پزشکان هم وظیفه‌شناس و دقیق باشند.

شاه‌غیبی یکی دیگر از مشکلات مهم جامعه پزشکی استان در سال اخیر را دریافت مالیات زیاد از پزشکان ذکر کرد و گفت: میزان پرداخت مالیات در چهار رشته پزشکی در کردستان را با استان‌های کرمانشاه، همدان و آذربایجان‌شرقی مقایسه کردیم که میزان اخذ مالیات در رشته‌های مختلف در استان کردستان 2.5 برابر استان همدان، دو برابر کرمانشاه و 1.5 برابر استان آذربایجان‌شرقی بود.

وی خاطرنشان کرد: بدون هیچ‌گونه کار کارشناسی اعدادی نجومی به عنوان مالیات برای پزشکان استان در نظر گرفته می‌شود که با واکنش و مخالفت شدید پزشکان استان مواجه شده است.

این پزشک بیان داشت: گاهی هم شاهد تعیین مالیات به صورت سلیقه‌ای از سوی کارشناسان اداره مالیات هستیم و این ناهماهنگی در اخذ مالیات سال‌های اخیر موجب نگرانی و تشویش پزشکان شده است.

شاه‌غیبی کاهش مالیات پزشکان را موجب دلگرمی و ایجاد انگیزه بیشتر در پزشکان خواند و افزود: در بسیاری از استان‌ها این مشکل با دخالت استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی حل و فصل شده است.

وی همچنین با ابراز گله‌مندی از برداشتن و جمع کردن تابلوهای پزشکان خیابان پاسداران سنندج بدون اطلاع و هماهنگی، خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه به این موضوع شد.

وی نقش رسانه‌ها در انعکاس نکات مثبت و منفی در جامعه را موثر دانست و عنوان کرد: متاسفانه رسانه‌ها بیشتر درصدد انعکاس رویدادها و مسائل منفی کم اهمیت و بزرگ‌نمایی این مسائل هستند.

این پزشک کردستانی خاطرنشان کرد: بیان نکات و رخدادهای مثبت و تاثیرگذار عرصه پزشکی هم در جامعه لازم است و اهالی رسانه باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بعد از بیان سخنان و مشکلات پزشکان و اینکه اکثر آنها از افزایش مالیات گله‌مند بودند، استاندار کردستان در تماس تلفنی از مدیرکل امور مالیاتی استان خواست تا در این مراسم حضور یابد.

حل مشکل مالیات پزشکان

مدیرکل امور مالیاتی کردستان در پاسخ به دغدغه پزشکان گفت: پزشکان استان سند و دفتری در ارائه هزینه‌های خود ندارند تا بدین وسیله مالیات آنها تعیین شود.

اسماعیل افضلی افزود: لذا هر سال کل خدمات ویزیت و کارکرد پزشکان توسط خدمات درمانی به اداره مالیات ارسال و بر این اساس مالیات پزشکان تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل امور مالیاتی استان آمادگی مشاوره و راهنمایی به پزشکان استان در راستای ایجاد دفتر درآمد و هزینه‌ای را دارد.

وی عنوان کرد: با ایجاد دفتر هزینه‌ای اختیار از کارشناسان ممیز مالیاتی گرفته می‌شود و  بدین صورت رضایت پزشکان استان هم حاصل خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان قول مساعد داد که حل مشکلات مربوط به پزشکان استان را در اولویت کارهای خود قرار دهد.

انتهای پیام/10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول