اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی مازندران:

دفن اموات در گورستان تاریخی «سفید چاه» ممنوع است

خبرگزاری فارس: معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: دفن اموات در گورستان تاریخی سفید چاه ممنوع است و تصرف در آن خارج از ضوابط مجموعه‌های میراثی است.

دفن اموات در گورستان تاریخی «سفید چاه» ممنوع است

مهدی ایزدی در حاشیه بازدید از گورستان یک هزار و 200 ساله سفیدچاه بهشهر که در جاده ارتباطی بین بهشهر - دامغان و در منطقه‌ای دیدنی قرار دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر با اشاره به ثبت این مجموعه در فهرست آثار ملی استان مازندران، گفت: ضوابطی هم پیرو این اتفاق بر آن اعمال کردیم که یکی از آنها ممنوعیت دفن اموات در کنار قبور قدیمی است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه بارها عنوان کردیم دفن اموات در محدوده میراثی سفیدچاه ممنوع است، اما باز می‌بینیم دخل و تصرف شده و همچنان اموات جدید در کنار قبور قدیم خاکسپاری می شوند.

ایزدی با بیان اینکه انتظار داریم این موضوع رعایت شود تا ما بتوانیم آن را حفظ کنیم، ابراز داشت: در قبرستان تاریخی سفید چاه که جزو آثار خاص میراث فرهنگی کشور است، قبوری با تاریخچه یک هزار و 200 و 700 ساله را داریم و حداقل تاریخ قبور به دوران قاجار بر می‌گردد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خواستار تدارک دیدن زمین دیگری خارج از محدوده قبرستان تاریخی برای دفن اموات جدید در سفیدچاه شد و افزود: معرفی گورستان سفید چاه به جهان اسلام از این لحاظ که یکی از قبرستان‌های نادر و از نخستین قبرستان‌های اسلامی با تاریخ و نقوش اسلامی است اهمیت دارد و باید به صورت بکر و دست نخورده باقی بماند.

وی در پایان با اشاره به ثبت گورستان سفیدچاه در سال 81 به‌عنوان میراث فرهنگی و ملی، تصریح کرد: در سال 86 طرح مطالعات و ساماندهی قبرستان سفید چاه در 4.5 هکتار انجام شد و محدوده آن معین شد و از لحاظ حفاظ و سازه هم طرح مطالعاتی را انجام دادیم، در بخش اجرایی اعتباری نداشتیم و مشخص کردیم حول و حوش 40 میلیون تومان نیاز داریم.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول