اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علم‌الهدی:

حضور سران کشورها نمایش اقتدار ایران در عرصه مدیریت جهانی بود

خبرگزاری فارس: امام جمعه مشهد گفت: برگزاری اجلاس عدم تعهد نقطه عطفی در تاریخی سیاسی ایران و نیز نمایش اقتدار سیاست ایران در عرصه بین‌المللی و حضور سران کشورها دهن کجی به سیاست‌های آمریکا بود.

حضور سران کشورها نمایش اقتدار ایران در عرصه مدیریت جهانی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در صحن‌های حرم مطهر رضوی برگزار شد، به اجلاس جنبش عدم تعهد اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران و نیز نمایش اقتدار سیاست ایران در عرصه بین‌المللی بود.

امام جمعه مشهد در ادامه به تحلیل‌های برخی از افراد در گوشه و کنار کشور در ارتباط با برگزاری این اجلاس اشاره کرد و افزود: البته در برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد، اخبار برگزاری اجلاس به صورت کامل به اطلاع آحاد اقشار جامعه رسیده است اما من دو تحلیل در بیان شدن این زمزمه‌ها عنوان می‌کنم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: این افراد این گونه عنوان می‌کنند که در شرایط کنونی و نیز شرایط اقتصادی کشور چه ضرورتی در برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد و پذیرایی از چند هزار مهمان خارجی از 120 کشور دنیا در ایران بود.

علم‌الهدی در بیان تحلیل‌های خود از برگزاری اجلاس تهران گفت: تحلیل نخست در ارتباط با برگزاری این اجلاس این است که دشمن با تحریم‌های موجود یک جنگ نابرابر اقتصادی ایجاد کرده است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: استکبار در این جنگ نابرابر دو هدف را دنبال می‌کند که هدف نخست آنان اعمال تحریم فلج کننده اقتصادی بر مردم و زندگی آنان است تا آنان با این شرایط و اعمال این تحریم‌ها از نظام ناامید شوند.

وی انزوای سیاسی را هدف دوم استکبار عنوان کرد و گفت: هدف دیگر دشمن این است که در عرصه سیاست بین‌المللی ایران را دچار انزوایی سیاسی کند تا در برقراری روابط با سایر کشورها، ایران گرفتار خفقان و انزوای سیاسی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تهدیدهای سران کشورها برای حضور نیافتن در اجلاس جنبش عدم تعهد تهران اشاره کرد و افزود: در این راستا آمریکا از 6 ماه گذشته و با رسانه‌های جمعی خود این گونه عنوان می‌کرد که هیچ‌کدام از سران کشورها در اجلاس تهران حاضر نمی‌شوند همچنین آنان با لابی‌های سیاسی قصد جلوگیری از برگزاری این اجلاس را در تهران داشتند.

امام جمعه مشهد به حضور هشت هزار نفر از سران عالی رتبه کشورها، وزرا و نیز کارشناسان سیاسی برجسته 120 کشور دنیا در تهران اشاره کرد و گفت: اما آنچه که در برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران دیده شد حضور سران عالی رتبه کشورها، وزرا و نیز کارشناسان سیاسی برجسته در این اجلاس بود.

علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تهدید سران و شخصیت‌های برجسته سیاسی دنیا در حضور نیافتن در اجلاس تهران از سوی آمریکا و اسرائیل مؤثر واقع نشد و در فضای برگزاری اجلاس تهران شاهد آن بودیم که دبیرکل سازمان ملل متحد و برخی دیگر از سران با وجود همه تهدیدها در این اجلاس حاضر شدند.

حضور سران کشورها دهن کجی به سیاست بین‌المللی آمریکا

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حضور دبیر کل سازمان ملل متحد در اجلاس تهران و نیز برخی از شخصیت‌های سیاسی کشورها خود نشان بارزی از دهن کجی به آمریکا و اسرائیل در عرصه سیاست بین‌المللی بود.

نواخته شدن نخستین زنگ ضد امپریالیسمی توسط مقام معظم رهبری

امام جمعه مشهد گفت: اجلاس جنش عدم تعهد در ابتدا و توسط چهار رهبر از کشورهای هند، یوگسلاوی، اندونزی و مصر شکل گرفت.

وی ادامه داد: این اجلاس در ابتدا با هدف ضد امپریالیسمی شکل گرفت اما در همه اجلاس‌ها آمریکا این امر را مهار کرده بود و با برخی از اعضای جنبش عدم تعهد از تصویب مصوباتی که در راستای منافع قدرت‌ها بزرگ نباشد، جلوگیری کرده بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مقام معظم رهبری در سال 1365 به عنوان رئیس‌جمهور وقت ایران در جنبش عدم تعهد سخنرانی کردند و در آن سخنرانی نخستین زنگ مقابله با امپریالیسم و سرمایه‌داری توسط مقام معظم رهبری نواخته شد اتفاقی که در اجلاس‌های قبلی وجود نداشت.

علم‌الهدی گفت: در آن زمان تعدادی از سران کشورها با مقام معظم رهبری دیدار کردند و عنوان داشتند که شما سخنانی را در سخنرانی خود بیان داشتید که ما توان گفتن آن را نداریم اما اکنون سران همان کشورهای که توان آن را نداشتند که با امپریالیسم مقابله کنند، با وجود همه تهدیدها در کانون استکبار ستیزی جهان که همان ایران است حاضر می‌شوند.

در لابی‌های سیاسی فضای دیپلماسی ارزشی کشور فراموش نشود

امام جمعه مشهد در خاتمه خطاب به مسئولان کشور به‌ویژه مسئولان سیاست خارجه کشور گفت: مسئولان کشور و به‌ویژه مسئولان و متولیان سیاست خارجه کشور مراقب فضای سیاسی و دیپلماسی کشور باشند و در این ارتباط در لابی‌های سیاسی فضای دیپلماسی ارزشی کشور فراموش نشود.

انتهای پیام/ر10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول