اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده دائم ایران در یونسکو در گفت‌وگو با فارس-2

گروه عدم تعهد تریبون جهان سومی‌ها در سازمان‌های بین‌المللی است

خبرگزاری فارس: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو با تاکید بر همگرایی اعضای سران نم گفت: گروه عدم تعهد تریبون جهان سومی‌ها در سازمان‌های بین‌المللی است.

گروه عدم تعهد تریبون جهان سومی‌ها در سازمان‌های بین‌المللی است

محمدرضا مجیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند در راستای سلسله نشست‌های سرپرستی خبرگزاری فارس خراسان جنوبی با موضوع اجلاس سران جنبش غیر متعهد‌ها، بیداری اسلامی و تحولات منطقه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست مستقل در روابط و سیاست بین‌الملل به دور از سلطه‌جویی‌های شرقی و غربی، همه تلاش خود را بر ایفای نقشی مستقل و فعال مبتنی بر تحقق عدالت در عرصه بین‌المللی و جلوگیری از پذیرش سلطه زورگویان متمرکز کرده و از هنگام عضویت در جنبش نقش محوری و فعالی را در آن بر عهده گرفته است.

وی ادامه داد: سابقه درخشان کشورمان به عنوان یکی از کشورهای مستقل عضو جنبش در نفی سلطه قدرت‌های جهانی و هماهنگی و قرابت فلسفه سیاسی مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران با اصول جنبش عدم تعهد، موجب شده است کشورمان در تدوین مواضع و تصمیمات جنبش در مسائل و تحولات بین‌المللی نقش فعال و منحصر به فردی را ایفا کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو اضافه کرد: با توجه به همین نقش و جایگاه مهم بود که در جریان برگزاری اجلاس پانزدهم سران در شرم‌الشیخ مصر، کشورهای عضو با اجماع، ایران را به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش و نیز میزبان و ریاست برگزاری شانزدهمین نشست سران عدم تعهد برگزیدند.

مجیدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت ضد سلطه، استقلال‌طلبانه و عدالتخواهانه خود و نیز تعهد مسئولانه می‌تواند در دوره ریاست خود بر جنبش عدم تعهد، برای تحقق اهداف، آرمان‌ها و اصول مورد تاکید جنبش، از طریق حفظ وحدت و همدلی اعضا و مشارکت فعال جنبش در مناسبات بین‌المللی در راستای منافع اعضا گام بردارد، گفت: دوره ریاست کشورمان بر جنبش عدم تعهد، فرصتی کم‌نظیر برای شناسایی عناصر و عوامل تاریخی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همگرایی و یکپارچگی در میان کشورهای عضو جنبش و تلاش برای تقویت این عوامل و عناصر برای تحقق آرمان‌های جنبش است.

وی افزود: همچنین در این دوره می‌توان عوامل واگرایی و شکاف میان اعضا از قبیل اختلافات قومی، نژادی، زبانی، مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و مرزی را شناسایی کرد و با تاکید بر لزوم احترام به تنوع فرهنگی و وحدت در عین کثرت، از همین عوامل، به عنوان فرصتی برای تقویت هرچه بیشتر مناسبات و همکاری‌های میان اعضا استفاده کرد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو تصریح کرد: همچنین کشورمان در دوره ریاست خود بر این جنبش می‌تواند مواضعی را که بارها در نشست‌های مختلف جنبش بر لزوم تحقق آنها تاکید ورزیده است را با قدرت بیشتری پیگیری کند.

مجیدی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مواضعی که در نشست‌های مختلف جنبش مورد تاکید کشورمان بوده است، درخواست برای ارتقای نقش جهانی جنبش در عرصه بین‌المللی با هدف تحقق تساوی حقوق در عرصه بین‌المللی است، تاکید کرد: همچنین در این دوره می‌توان با همکاری سایر اعضا با توجه به مقتضیات و تحولات جهان معاصر ظرفیت‌های جنبش را بازتعریف و تقویت کرد.

وی ادامه داد: نقش‌آفرینی و رهبری جنبش در جهان معاصر و لزوم تقویت هویت جنبش بر اساس صلح، معنویت، دوستی، عدالت و تحقق آرمان‌های بشری برای غلبه بر ناامنی، تبعیض و بی‌ثباتی از دیگر مواضعی بوده که همواره کشورمان بر آن تاکید داشته است و ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش می‌تواند فرصت مهمی را برای پیشبرد این مواضع در اختیار کشورمان قرار دهد.

مجیدی اضافه کرد: ایران اسلامی در طی ریاست خود بر جنبش همچنین می‌تواند در راستای تصحیح روندهای یکجانبه‌گرایانه و تبعیض‌آلود موجود در عرصه بین‌المللی تلاش کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو از گروه عدم تعهد به عنوان تریبون جهان سومی‌ها در سازمان‌های بین‌المللی یاد کرد و گفت: ترکیب و ساختار نامتعادل و غیرعادلانه سازمان ملل سبب شده است که یک اقلیت قدرتمند برای خود حقوقی بالاتر از سایر کشورها قائل باشند.

مجیدی تاکید کرد: از سوی دیگر جمع کثیری از کشورها که خود را غیرمتعهد می‌دانند در یک ائتلاف و تشکل تقریبا 120 عضوی گردهم آمده‌اند تا به تعدیل سیاست‌های قدرت‌های سلطه‌جو در این سازمان‌ها بپردازند.

وی با بیان اینکه جنبش عدم تعهد بعد از سازمان ملل، بزرگ‌ترین تشکل بین‌المللی دولتی در جهان محسوب می‌شود، افزود: جنبش عدم تعهد با نزدیک به 120 کشور عضو و حدود 20 عضو ناظر، دو سوم اعضای سازمان ملل را در خود جای داده؛ لذا در صورت همگرایی و وحدت تصمیم‌گیری یکی از موثرترین بازیگران در مناسبات بین‌المللی است.

انتهای پیام/ز10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول