اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف اشتغال بانوان سرپرست خانوار

هنر قالی‌بافی در فرهنگسراهای باقرشهر احیا شد

خبرگزاری فارس: هنر قالی‌بافی در فرهنگسراهای باقرشهر با هدف اشتغال بانوان سرپرست خانوار احیا شد.

هنر قالی‌بافی در فرهنگسراهای باقرشهر احیا  شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، مدت زمان زیادی است که فرهنگسراهای باقرشهر نسبت به احیای هنر قالی‌بافی اقدام کرده‌ و این هنر ارزشمند را به هنرجویان و بانوان سرپرست خانواده آموزش می‌دهند و خانم زینب غلامی مدیرعامل یکی از شرکت‌های تعاونی بافت فرش دستباف در کشور است که در باقرشهر ساکن می‌باشد و به‌عنوان مربی مشغول آموزش علاقمندان است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های شهرداری و شورای اسلامی باقرشهر در این زمینه گفت:  9 سال پیش و از سال 82 با برگزاری کلاس‌های آموزش قالی‌بافی در پایگاه‌های بسیج، مساجد و در منزل کار آموزش را آغاز کردم، پس از بهره‌برداری از خانه فرهنگ آفتاب و سپس فرهنگسرای عطر نرگس توسط شهرداری باقرشهر ، این کلاس‌ها در این مراکز نیز بر پا شد.

غلامی در ادامه افزود: با حمایت و همکاری شهرداری باقرشهر و کمیسیون امور بانوان بخشداری کهریزک و اداره بازرگانی شهرستان ری نسبت به تاسیس شرکت تعاونی فرش افلاک ترنج اقدام شد و اینک به مرحله‌ای رسیده‌ایم که به دنبال استقبال بانوان درصدد تاسیس اتحادیه قالی بافان شهرستان ری در باقرشهر هستیم.

مدیر عامل یکی از شرکت‌های تعاونی بافت فرش دستباف در ارتباط با دیگر فعالیت‌های این شرکت تعاونی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از سه هزار نفر هنرجو و بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش می‌باشند و سالانه بیش از چهار هزار متر مربع تابلو فرش و فرش 6 و 9 متری تولید می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به توافقات انجام شده با مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان ری و ارائه مدرک معتبر و مورد تائید این مرکز از بدو تشکیل تعاونی، اشتغال‌زایی بسیار خوبی را در سطح منطقه شاهد بوده‌ایم.

غلامی در ارتباط با نحوه همکاری و شرکت در کلاس‌های آموزشی اضافه کرد: بانوان می‌توانند ضمن مراجعه به فرهنگسراهای عطر نرگس، استاد شهریار و آفتاب در باقرشهر و فرهنگسرای کهریزک و ثبت نام از 2 جلسه کلاس آموزشی و یک ماه کلاس تمرینی بهره‌مند گردند و پس از کسب مهارت لازم مشغول به فعالیت شوند.

مدیر عامل یکی از شرکت‌های تعاونی بافت فرش دستباف تاکید کرد: این شرکت تعاونی پس از اخذ سفارش از بازار کار به صورت تضمینی آثار تولید شده را به فروش می‌رساند و درآمد مناسبی را نصیب خانوار می‌کند. همچنین کلیه بانوان پس از مدت مشخصی بیمه شده و با همکاری صندوق مهر امام رضا (ع) و پس از طی شدن مراحل قانونی وام اشتغال‌زایی از 3 تا 5 میلیون تعلق می‌گیرد. به همین منظور در سال گذشته و سال جاری به تعداد 300 نفر این وام پرداخت شده است.

غلامی در پایان از مسئولان امر تقاضا کرد با حمایت بیشتر خود زمینه رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این هنر ایرانی و کهن را به‌وجود آورند و تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، مشکل کمبود فضای مناسب کارگاهی است، زیرا برخی از خانواده‌ها به دلیل مستاجر بودن و ... مکان مناسبی را برای ایجاد دار قالی ندارند و در صورت دراختیار داشتن محیط مناسب امکان کارآفرینی برای تعداد بیشتری از بانوان مهیا می‌شود.

گفتنی است، از دیر زمان ایران زمین مهد هنرهای دستی خصوصا قالی بافی بوده و هست ، بانوان خوش ذوق این سرزمین با عزم و اراده‌ای مثال زدنی ، هنر خود را برای خلق اثری ماندگار به کار برده اند و جهان از این همه هنر در شگفت آمده است و آن شاعر شیرین سخن  به راستی چه نیکو سروده است که : هنر نزد ایرانیان است و بس!

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول