اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک متخصص آموزش کودکان استثنایی:

هنر درمانی یکی از روش‌های درمان اضطراب است

خبرگزاری فارس: یک متخصص آموزش کودکان استثنایی گفت: در کنار درمان دارویی اضطراب، می‌توان از هنر درمانی نیز استفاده کرد.

هنر درمانی یکی از روش‌های درمان اضطراب است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کاوه مقدم صبح امروز و در دومین روز از نخستین کنگره بین‌المللی اضطراب در بیمارستان رضوی مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اضطراب همیشه به صورت بیمارگونه نیست مانند اینکه در کنکور اضطرابی که در فرد به وجود می‌آید کمک می‌کند تا تلاش بیشتری کند، البته اگر این استرس و اضطراب بیش از حد معمول شود، عواقبی را به دنبال دارد.

متخصص آموزش کودکان  استثنایی افزود: اضطراب در واقع به معنای دلهره و تشویش است و اضطراب در کودکان بسیار سریع می‌تواند شکل بیمارگونه به خود بگیرد.

مقدم با اشاره به طبقه‌بندی اضطراب در روانشناسی گفت: اضطراب به چند نوع تقسیم می‌شود که یکی از آنها اضطراب جدایی نام دارد و شایع‌ترین اضطراب در دوران کودکی است و اگر درمان نشود زندگی او را در آینده در تمام زمینه‌ها مختل می‌کند.

وی ادامه داد: اختلال هراس نوع دیگر اضطراب است که شدت آن در افراد تفاوت زیاد دارد و همراه با علائم فیزیولوژیکی مانند تپش قلب و تمایل به خوابیدن است.

متخصص آموزش کودکان استثنایی خاطرنشان کرد: اختلال وسواسی نیز نوع دیگر اضطراب است که در آن فرد دائماً یک فکر اضطرابی را با خود مرور می‌کند و این سبب  می‌شود تا عملکرد و برون داد فرد مختل شود.

مقدم در ارتباط با نقش هنر در درمان اضطراب گفت: در کنار درمان دارویی اضطراب می‌توان از هنر درمانی نیز استفاده کرد هنر یک بخش از زندگی انسان‌ها است و انسان با دیدن یک عکس یا تابلو زیبا، حس زیباشناختی در او به وجود می‌آید.

متخصص آموزش کودکان استثنایی هنر را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: هنر به دو گروه هنرهای زیبا و هنرهای صنعتی مانند قالیبافی تقسیم می‌شود که در هنرهای زیبا اولویت با حس زیبایی شناختی است اما در هنرهای صنعتی حس زیبایی شناختی در اولویت دوم قرار دارد و اولویت اول آنها مایحتاج مادی است.

مقدم اظهار کرد: در هنر درمانی از ابزار ساده به ویژه برای کودکان و نوجوانان که از مداد رنگی، مداد شمعی و همچنین سازهای موسیقی استفاده می‌شود که اگر به صورت زنده اجرا شود اثر روانی خوبی را در پی دارد.

وی ادامه داد: در هنر درمانی سعی می‌شود تا قسمت‌‌های تاریک ذهن فرد شناخته شود، اینکه چه عواملی در شادی و یا ناراحتی او موثر است و با این ریشه‌یابی اضطراب را می‌توان برطرف کرد.

متخصص آموزش کودکان استثنایی هنر در ارتباط با اضطراب کودکان اظهار کرد: کودکان به خاطر اضطراب دچار افت تحصیلی می‌شوند و در تمام کودکان احساس حقارت وجود دارد و اگر والدین با کودک درست برخورد نکنند این احساس باقی می‌ماند اما با هنر درمانی مانند نمایش فیلم می‌توان این حس را به برتری تبدیل کرد.

مقدم با اشاره به تکنیک‌های هنر درمانی گفت: موسیقی، نقاشی، نمایش فیلم و سفالگری  از تکنیک‌های هنر درمانی است که اضطراب افراد را کاهش می‌دهد.

وی در ارتباط با درمان اضطراب اظهار کرد: افراد را ابتدا غربالگری می‌کنند و مشخص می‌کنند که فرد  آمادگی برای شرکت کردن در جلسه را دارد و سپس دسته‌بندی کرده و گروه‌های همتا را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند و تست‌های فرافکنی را انجام  می‌دهند و در پایان پس از بهبودی دوباره این تست‌ها را از افراد می‌گیرند.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول