اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست جمعیت هلال احمر آبادان در گفت‌وگو با فارس:

جمعیت هلال احمر آبادان متشکل از 5 هزار داوطلب است

خبرگزاری فارس: سرپرست جمعیت هلال احمر آبادان در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: در مجموع افزون بر 5 هزار نفر در جمعیت هلال احمر آبادان ثبت‌نام کرده و دارای پرونده هستند.

جمعیت هلال احمر آبادان متشکل از 5 هزار داوطلب است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی فرصت مغتنمی است تا در سطحی فراگیر و مروری بر توانمندی‌های استانی و ملی در مقابله با بحران‌های ناشی از حوادث طبیعی، زمینه‌های پیشگیری و آمادگی عمومی را فراهم کنیم.

سازمان مدیریت بحران کشور به‌عنوان متولی هماهنگی دستگاه‌های اجرائی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور، با هدف افزایش آگاهی‌های عمومی و انسجام دستگاه‌های اجرایی و کارگروه‌های تخصصی، در راستای کاهش خطرپذیری در طول این هفته و با توجه به اهداف ملی، هر ساله برنامه‌هایی را در دو سطح ملی و استانی طرح‌ریزی و ابلاغ می‌کند.

در کشور ما هر ساله هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی گرامی داشته می‌شود و طی آن برنامه‌هایی که در سال برگزار می‌شود از جمله برنامه‌های آموزشی، اعتبارات حوادث و مانورها اطلاع‌رسانی یا به‌صورت پررنگ‌تر برگزار می‌شوند.

در همین راستا در گفت‌وگو با قدرت درخشیده، سرپرست جمعیت هلال احمر آبادان و شرح برنامه‌های این مرکز مردمی در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی نشسته که به اختصار می‌خوانید.

*فارس: علت نامگذاری هفته کاهش بلایای اثرات طبیعی با این عنوان چیست؟

*درخشیده: سازمان‌های بین‌المللی از جمله صلیب سرخ و هلال احمر جهانی به‌واسطه بلایایی که در جهان مبتلا به بشریت است و به‌دلیل ایجاد آمادگی جهانی، یک روز را که 12 اکتبر بوده به‌نام روز ملی کاهش اثرات طبیعی نامگذاری و معرفی کرده‌اند؛ در کشور ما نیز به جهت تعدد بلایا و مشکلاتی که برای مردم به‌وجود می‌آید یک هفته را تحت این عنوان قرار داده‌ که امسال از 15 تا 21 مهر در نظر گرفته شده است.

*فارس: این هفته در واقع چه تأثیری در روند کاهش اثرات بلایا و حوادث طبیعی دارد؟

*درخشیده: در این یک هفته جمعیت‌های هلال احمر، اعضای کارگروه‌های امداد و نجات سراسر کشور و ستادهای مدیریت بحران تلاش می‌کنند هم ذهن مردم را برای استقبال از آموزش‌های امدادی آماده کنند و هم پیشگیری از اثرات بلایای طبیعی را با شناسایی نقاط ضعف رقم زده، برطرف کنند.

*فارس: اعضای جمعیت هلال احمر و نیروهای امدادی در آبادان چند نفر هستند؟

*درخشیده: در مجموع افزون بر 5 هزار نفر در جمعیت هلال احمر آبادان ثبت‌نام کرده و دارای پرونده بوده؛ اعضای این جمعیت در یک تقسیم‌بندی به دو گروه اعضای سازمان جوانان که قشر جوان و اعضای سازمان داوطلبان که قشر 29 سال به بالا هستند، تقسیم می‌شوند؛ از مجموع این دو سازمان افرادی که علاقه‌مند به کارهای امدادی بوده بالغ بر 200 نفر جوان آموزش دیده هستند.

*فارس: با اقدامات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته چه حوادث و بلایایی منطقه ما را تهدید می‌کند؟

*درخشیده: طبق بررسی‌هایی انجام داده‌ شده و حوادثی که در منطقه پیش‌بینی می‌شود بیشتر این شهر تحت تأثیر خطر سیلاب قرار دارد، البته به جهت صنعتی بودن شهرستان امکان خطرات صنعتی هم هست؛ در این شهر هم بحث همجواری با دریا و هم مجاورت با کشورهای دیگر حساسیت زیادی را برای نیروهای امدادی ایجاد می‌کند.

*فارس: با وجود خطرات و بلایای طبیعی در شهرستان  چه آموزش‌هایی در این زمینه بین شهروندان صورت گرفته است؟

*درخشیده: چون جمعیت هلال احمر مرزی را برای خود نمی‌بیند اعضا و امدادگران در تمام زمینه‌ها آموزش می‌بینند؛ آنچه در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی پیش‌بینی شده و در حال انجام است فراخوان عضویت بوده که در آن از آحاد مردم در دو حوزه داوطلبان و جوانان در دو گروه سنی مختلف دعوت شده است؛ در همین راستا پس از اینکه مردم عضو جمعیت شدند آموزش‌های مختلفی به آنها می‌دهیم که ابتدایی‌ترین آن، آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه است، در ادامه آنهایی که علاقمند به همکاری با جمعیت هلال احمر در کارهای عام‌المنفعه و امدادی باشند در تیم‌های تخصصی دسته‌بندی می‌شوند و آموزش‌های تخصصی چون آموزش نجات در سیلاب، نجات در جاده، نجات در انواع بلایا داده می‌شود.

*فارس: فراخوان مطرح شده محدود به همین هفته است؟

*درخشیده: خیر، جذب در تمام طول سال برای آحاد مردم ادامه دارد و فراخوانی که در مورد آن توضیح داده شد تنها نمادی برای هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی است که مردم را بیشتر متوجه به این هفته و آموزش‌های لازم در آن کند.

*فارس: از مانور امداد و نجاتی که در این هفته توسط جمعیت صورت گرفت بگویید...

*درخشیده: مانور امداد و نجاتی که چند روز گذشته در آبادان با هماهنگی رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان و تمام اعضای ستاد و از جمله این جمعیت انجام شد، بسیار موفق بود؛ ویژگی بارز این برنامه با توجه به اهمیت موضوعات منطقه‌ای جمعیت هلال احمر این بود که شهرستان‌های خرمشهر و شادگان در مانور سانحه هوایی که برای نخستین‌بار در آبادان طراحی و اجرا شد تعامل داشتند.

*اصلاً اهمیت اجرای مانور چیست؟

*درخشیده: بخش عمده این مانور و همه مانورها، تمرین آمادگی است؛ آمادگی هم برای عوامل جمعیت هلال احمر هم عوامل سایر کارگروه‌ها و آموزش تمام کارهایی که در مانورها باید انجام شود، همچنین در برگزاری مانور نقاط ضعف شناسایی و در راستای رفع آنها اقدام می‌شود، این امور اهمیت برگزاری مانورها را به آسانی روشن می‌کند.

*فارس: جمعیت هلال احمر در رسیدگی به وضعیت‌های بحرانی تا چه اندازه نیازمند همکاری سایر بخش‌های اجرایی است؟

*درخشیده: یکی از مهمترین مسائلی که در بحث مدیریت بحران مطرح بوده هماهنگی بین اعضای ستاد مدیریت بحران است، اعضای ستاد بیش از 20 سازمان هستند و هلال احمر یکی از این اعضا است بنابراین هلال احمر به تنهایی در هیچ کدام از بحران‌ها کار نمی‌کند بلکه وظیفه‌ای دارد که آن هم با هماهنگی سایر اعضا و کارگروه انجام می‌شود.

*فارس: در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی چه برنامه‌هایی را طراحی، اجرا و پشت سر گذاشته‌اید؟

*درخشیده: علاوه بر فراخوان عضویت، فراخوان اهدای خون را برنامه‌ریزی کرده که مختص بیماران نیازمند است، در همین راستا از تمام مردم می‌خواهیم در این امر خیر شرکت کرده و بیماران و نیازمندان این عرصه را همراهی کنند؛ از دیگر برنامه‌های انجام شده برپایی نمایشگاه توانمندی‌های امدادی بوده که در منطقه بریم تدارک دیده شده و تا پایان همین هفته خاتمه می‌یابد؛ برای جمعه این هفته نیز برنامه‌ای تحت عنوان «ایمان ـ ایمنی» طراحی شده که به‌وسیله مدیران این جمعیت در محل برگزاری نماز جمعه شهرستان به مردم آموزش‌های کمک‌های اولیه داده می‌شود؛ در ضمن امدادگران خوب هلال احمر در مانور بزرگ امداد استان شرکت کرده همچنین برنامه‌های آموزشی ریزی در سطح مدارس، پایگاه‌ها و مساجد به اجرا درآورده که البته با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

گزارش: مریم خبازی

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول