اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌‌کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری خبر داد

صادرات گبه چهارمحال و بختیاری به اروپا و آمریکای شمالی

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی اداره‌‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از صادرات گبه تولیدی در این استان به کشورهای اسکاندیناوی، اروپا و آمریکای شمالی خبر داد.

صادرات گبه چهارمحال و بختیاری به اروپا و آمریکای شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مهرداد رئیسی بعد از ظهر امروز در نشست شورای اداری این اداره‌کل، اظهار داشت: اروپا، آمریکای شمالی و کشورهای اسکاندیناوی مقصد گبه‎های هنرمندان استان چهارمحال و بختیاری است.

وی تصریح کرد: گبه نوعی فرش و زیرانداز با پرزهای بلند است که اغلب در مناطق شهری و روستایی اردل، بروجن، شهرکرد و فارسان و بروجن ایم اسنان بافته و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‎شود.

معاون صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: گبه‌های تولیدی در این استان از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است و از همین رو قابلیت لازم برای صادرات به کشورهای مختلف را دارد.

رئیسی از گلیم به عنوان یکی از بافت‎های داری نام برد و خاطرنشان کرد: ما در استان چهارمحال و بختیاری هنرمندان خوب و توانایی در این رشته داریم که این عامل باعث شده گبه‎بافی این استان جایگاه بسیار خوبی را در سطح کشور کسب کند.

وی تکنیک بافت گبه را شبیه قالی‎بافی عنوان کرد و گفت: با این تفاوت که تراکم گره‎ها و پودهای به کار رفته در این نوع بافت داری بسیار کمتر است که اصطلاح محلی آن خرسک بافی نام دارد.

رئیسی پشم بهــــاره گوسفند را مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده اولیه بافت گلیم دانست و افزود: این پشم با وسایل ســـاده‎ای نظیر پیلی و چرخ ریسندگی سنتی به صورت دست ریس آماده می‌شود و تار و پود آن پشم است و هیچگونه الیاف غیر اصیل در آن به کار نمی‎رود.

گفتنی است گبه از نظر بافت به دو نوع ریزبافت و درشت بافت تقسیم می‎شود که تراکم بافت در گبه درشت بافت کمتر و در گبه ریزبافت بیشتر است.

از دیگر ویژگی‏های گبه، نقوش به کار رفته در این محصول است. طرح و نقوش مورد استفاده در آن شامل طرح شکسته، هندسی و ساده است که طرح‎های ساده الهام گرفته از طبیعت اطراف مانند خورشید، آسمان، دشت‎ ها، کوه‎ها، حیوانات اهلی و وحشی و امثال آن است که گبه را از سایر زیراندازها متمایز کرده است.

رنگ‎های مورد استفاده در گبه علاوه بر گیاهی بودن در مقابل نور و شستشو از ثبات کافی برخوردار بوده و با توجه به اینکه خامه به کاررفته در آن در دسترس بوده و از پیچ و تاب بیشتری برخوردار است، لذا در هنگام رنگ‎آمیزی خامه‏های آن رنگ به درون و مغز آن نفوذ نمی‎کند، به همین دلیل هنگام بافت و قیچی کردن پرزهای اضافی، رنگ های متفاوت رؤیت می‎شود که اصطلاحاً به آن ابرش یا سایه روشن می‎گویند که زیبایی و چشم‎نوازی گبه را دو چندان می‎کند.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول