اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بسطام:

نظارت عمومی پایه و اساس امر به معروف است

خبرگزاری فارس: امام جمعه بسطام گفت: پایه و اساس امر به معروف و نهی از منکر، به رسمیت شناخته شدن نظارت عمومی و همگانی است.

نظارت عمومی پایه و اساس امر به معروف است

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، حجت‌الاسلام عباس معصومی در جمع شماری از مردم و آمران به معروف و ناهیان از منکر بسطام اظهار داشت: در آموزه‌های اسلامی، نظارت عمومی و جامع مورد تأیید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در فرهنگ حقوقی غرب، دخالت مردم در کارهای یکدیگر روا شمرده نشده و صرفاً دولت و نهادهای عمومی چنین مسئولیتی دارند.

معصومی افزود: این نظارت به معنای وجود قضایی افراد حاضر در صحنه نیست؛ بلکه اساس آن بر پایه نوعی حس مسئولیت فردی و اجتماعی متقابل است که اجرای آن پاداش اخروی دارد.

امام جمعه بسطام با اشاره به اینکه می‌توان نظارت عمومی را در دو حوزه خصوصی و عمومی بیان کرد، ادامه داد: حوزه خصوصی آن، تذکراتی است که افراد بر اساس تشخیص دینی خود به خطاکاران می‌دهند و البته باید تابع شرایط خاص خود باشد.

معصومی ادامه داد: در بخش عمومی، این مسئولیت بر عهده دولت است و می‌توان برای آن جزا و عقاب خاص دنیوی در نظر گرفت.

امام جمعه بسطام گفت: در این بخش، نظارت در قالب سازمانی شکل گرفته است که از زمان تشکیل به عنوان سازمان حسبه شناخته می‌شود.

وی عنوان کرد: حسبه به معنای نوعی نظارت بر کارهای دیگران است و این منصب رسمی بوده و به دلیل رسمیت، متفاوت با امر به معروف و نهی از منکر فردی است که تبعات دولتی و حکومتی ندارد.

امام جمعه بسطام افزود: وظیفه این تشکیلات در بخش‌های مختلف، رسیدگی به اموری بوده که تخطی از قوانین جاری، ارزش‌های رسمی و شناخته شده و امور خارج از شئون است.

معصومی با بیان اینکه این امر از زمان رسول خدا(ص) وجود داشته است، گفت: حکومت رسول خدا(ص) نخستین دولت اسلامی بود که در میان اعراب تشکیل شد و از هر جهت در تأسیس نهادهای عمومی تازگی داشت.

وی بیان کرد: طبیعی است که در آن دوره تصور کنیم تشکیلات ساده‌ای وجود داشت، به طوری که دقیقاً نمی‌دانیم زندان وجود داشته یا خیر و اگر بوده، مسلماً در جای مستقلی که برای این کار تعبیه شده باشد، نبوده است.

امام جمعه بسطام ادامه داد: با این حال، پایه و اساس این نهادهای عمومی ریخته شد و مسلمانان تأسیس آن نهادها را دنبال کردند و نخستین دولت اسلامی را به تدریج به یک امپراتوری گسترده تبدیل کردند.

معصومی با اشاره به نمونه‌هایی از نظارت در زمان امام علی(ع) خاطرنشان کرد: توصیه به عمال برای نظارت بر زیردستان، نظارت امام بر کار عمال و انتقاد از آنان و نظارت شخصی در بازار از جمله نمونه‌هایی از نظارت عمومی امام بر برنامه‌ها و کارهای حکومتی بوده است.

وی با تاکید بر اصل نظارت عمومی در جامعه گفت: اگر بر جامعه نظارت نباشد، هرج و مرج رخ خواهد داد و هیچ چیز در جای خود معنا پیدا نمی‌کند؛ پس باید با توجه به این امر مهم نظارت بر کارها انجام شود.

انتهای پیام/ع20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول