اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فروش اقلام عزاداری با طعم چینی

خبرگزاری فارس: همزمان با فرا رسیدن ماه محرم شهر اردبیل حال و هوایی متفاوت پیدا کرده به طوری که علاوه بر مساجد، حسینیه‌ها و تکایا بازار اردبیل نیز که پر از اقلام عزاداری متنوع است با طعم چینی به محل پرتردد مردم تبدیل شده است.

فروش اقلام عزاداری با طعم چینی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اهالی استان اردبیل در یک رسم دیرین قبل و حین دهه اول محرم سعی می‌کنند با تهیه و فراهم کردن لباس‌های سیاه و همچنین پرچم، علم، پارچه‌ نوشته‌های مزین به نام و یاد امام حسین (ع) و یارانش،‌ کتل،‌ بیرق و ماهچه‌هایی به شکل پنجه و همچنین طبل و شیپور به ویژه برای کودکان به سراغ ماه محرم بروند تا در عزای حسینی حضوری گسترده داشته باشند.

در حالی که رایحه محرم در سطح شهر پیچیده و اهالی مشغول عزاداری هستند قسمتی از بازار سنتی اردبیل و خیابان‌های همجوار آن پر از وسایل و امکاناتی است که عده‌ای سعی می‌کنند به هر بهانه‌ای آنها را حتی اگر نامرغوب باشد به فروش برسانند و دو طرف خیابان امام (ره) در حد فاصل چهارراه امام تا تازه‌میدان به بورس خرید و فروش وسایل و لوازم مورد استفاده در ماه محرم و صفر تبدیل شده که در این بین عده‌ای نیز سعی می‌کنند از فرصت پیش آمده استفاده کرده و از این محل سود هنگفتی را به جیب بزنند.

در کنار بسیاری از مغازه‌های شهر که به صورت معمول به عرضه اقلام مورد نیاز هیئت‌های عزاداری از قبیل زنجیر،‌ طبل، فلوت و پرچم می‌پردازند شاهد آن هستیم که برخی از مغازه‌ها که در 11 ماه و 20 روز برنج، نخود و لوبیا می‌فروشند به یکباره مغازه خود را تبدیل به فروش اقلام ماه محرم می‌کنند که در این بین جالب اینکه اکثر این اقلام ساخته کشور چین است.

فروش خرما و شمع نیز به همراه ظروف یکبار مصرف به میدان‌گردی برخی‌ها تبدیل شده است که از فرصت پیش آمده با هدف حضور عزاداران در سطح شهر استفاده کرده و تولیدات خود را به همراه دست‌ ساخته‌ها با سود بالاتری به فروش می‌رسانند که این خود جای تعجب برای عده‌ای از هموطنانمان دارد که چگونه اقلام مصرف شده در مسیر تبیین قیام امام حسین (ع) با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد.

پرچم‌های سبز و مشکی که بر سر درب مغازه‌ها آویزان است از دور به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که آدرس را درست آمده‌اند پرچم‌هایی که عموماً از شهادت مسلم بن عقیل (ع) به بعد بر سر در مغازه‌ها آویخته می‌شود و تا چهلم شهدای عاشورا همچنان بر اهتزاز می‌ماند.

مشتریان این مغازه‌ها را اغلب می‌شناسند و برای خرید تجهیزات حسینیه‌ها و هیئت‌های خود به آنجا مراجعه می‌کنند.

فضای مغازه‌ها چنان است که گویی در وسط یک دسته عزاداری امام حسین (ع) قرار گرفته‌ای که البته در این میان مشتریان و فروشندگان کالاهای مذهبی تمایل و فرصتی برای پاسخ به سئوالات ما ندارند.

مرد میانسالی را مشاهده کردیم که در گفت‌و گو با خبرنگار فارس گفت: بیش از 15 سال است که در کار فروش و قلاب‌دوزی بر روی پرچم هستم و اوج بازار و رونق کار ما نیز همین ماه است و در دیگر ایام سال کارهایمان را انبار می‌کنیم تا محرمی دیگر از راه برسد و آن را به فروش برسانیم.

مرتضی حاجی‌زاده خاطرنشان کرد:‌ هر سال از اول ذیقعده آغاز به گرفتن سفارش برای دوخت پرچم می‌کنیم که گاه سفارش‌ها به حدی زیاد است که از پذیرش سفارش‌های جدید معذور می‌شویم.

وی یادآور شد:‌ با توجه به اینکه هیئت‌های مذهبی اردبیل فعالیت‌شان محدود به محرم و صفر نیست در طول سال فروش کالاهای مورد نیاز در هیئت‌ها و تکایا به شکل محدود انجام می‌شود.

این فروشنده پرچم و اقلام مذهبی با انتقاد شدید از وضعیت پیش آمده در سال‌های اخیر به ویژه وارد شدن کالاهای مذهبی با آرم و مارک چینی بیان داشت: این واردات بی‌رویه بساط و اصالت کار ما را زیر سئوال برده و به شدت نگرانی‌هایی را برای فعالان این عرصه به وجود آورده است.

حاجی‌زاده افزود: عده‌ای از مغازه‌داران نیز به صورت مقطعی به فروش اقلام ماه عزاداری حسینی می‌پردازند که فعالیت آنها نیز گاه سبب نابسامانی‌هایی در بازار فروش کالا شده است.

هزینه‌های برپایی هیئت‌ها و حسینیه‌ها بالا رفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بازار محرم و به طور کل بازارهای موقتی که در ایام مصادف با مناسبت‌های ملی و مذهبی شکل می‌گیرد از تنوع کالایی چشمگیری برخوردار است و عموماً قیمت‌ها نیز در این بازار‌ها متنوع بوده و همیشه در نوسان است به طوری که هزینه لوازم عزاداری از 2 هزار تومان آغاز شده و به چندین میلیون تومان ختم می‌شود.

امسال نیز با توجه به گرانی‌ها و تورم اخیر هزینه برپایی حسینیه‌ها و هیئت‌ها به ویژه خرید اقلام مذهبی برای آنها افزایش یافته و این خود به برخی نارضایتی‌ها نیز منجر شده است.

در این بین بازار فروش طبل نیز در این ایام داغ داغ است به طوری که طبل‌های بزرگ خارجی، طبل‌های کوچک و گاه طبل‌های دو قلو با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شود اما نکته مهم اینکه برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند حتی برای کودکان خود طبلی را خریداری کنند که خود این گرایش اسباب نارضایتی‌ها و گله‌مندی‌ها را در کوچه‌ها و محلات، واحدهای مسکونی اجتماعی و برخی گله‌گزاری‌های هموطنان به وجود آورده که گاه اسباب آرامش خانواده‌ها را نیز به هم می‌زند.

همچنین فروش زنجیر‌ها به اشکال مختلف اعم از زنجیرهای قدیمی دانه ‌ریز و یا دانه درشت، سنج‌ها و لباس شبیه‌خوانان حال و هوایی متفاوت دارد به طوری که برخی از محلات سعی می‌کنند لباس‌های تعزیه و شبیه‌خوانی یک کالای لوکس و تزئینی باشد که در این بین لباس‌های مخملی با چکمه، سپر و کلاه خود خریداری می‌کنند که قیمت آنها نیز گران‌تر از سال‌های قبل است.

اما در این بین رقابت هیئت‌های مذهبی و محلات برای خرید پرچم‌های بزرگ‌تر یک رقابت جالب است به طوری که عده‌ای سعی می‌کنند تهیه پرچم را از ماه‌های پیش سفارش دهند تا به صورت دست بافت و با هزینه‌های گزاف تهیه شده و بتوانند در روز تاسوعا و عاشورا و حضور در بازار به عنوان یکی از محلات ششگانه بیشتر خودنمایی کرده و اعلام کنند دسته عزاداری آنها متمایز از سایر دسته‌هاست.

عموماً علم و وسایل متعلق به آن در شهرهای تهران، اصفهان، کرمان و همدان به عنوان بورس سفارشات علم و متعلقات آن ساخته می‌شود که عموماً در هئیت‌های مذهبی و دستجات عزاداری کاربرد دارد.

از دیگر وسایل مورد نیاز هیئت‌ها در این ایام فرش، بخاری، انواع ظروف، دیگ و چادر برزنتی است که اغلب به صورت امانتی و اهدایی در اختیار مساجد و حسینیه‌ها قرار می‌گیرد.

ناگفته نماند که امسال در قیاس با سال گذشته قیمت اقلام و وسایل مورد نیاز عزاداری حسینی تقریباً‌ افزایشی 50 درصدی داشته که نابسامانی بازار و ثبات نداشتن آن و افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه آهن‌آلات، بالا رفتن نرخ دستمزد کارگر و تورم موجود در جامعه از دلایل بالا رفتن قیمت وسایل عزاداری محرم است.

رغبت به خرید کالاهای مذهبی چینی با قمیت پایین‌تر

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این روزها با هر فروشنده‌ای و در هر صنفی که هم صحبت می‌شوی آرزو به دل می‌مانی که بگویند جنس‌هایشان چینی نیست.

کالاهای چینی از کلاه تعزیه‌خوانی گرفته تا پرچم در بازار به وفور پیدا می‌شود و باز همان داستان تکراری که چون قیمت مناسب‌تری نسبت به نمونه مشابه تولید داخل دارند اقبال عمومی بهتری هم دارند.

یکی از فروشندگان می‌گوید: کمربند مخصوص حمل علم که سال‌های سال سفارشش را به صنعتگران همدانی می‌دادیم حالا از چین وارد می‌شود.

یکی دیگر از فروشندگان کالاهای مذهبی در مدخل بازار خراطان اردبیل در این باره می‌گوید: چند سالی است که میزان عرضه کالاهای مصرفی مذهبی با مارک‌های چینی افزایش یافته است به طوری که این کالاها در مساجد و هیئت‌های مذهبی به دلیل تنوع و قیمت مناسب با استقبال روبرو شده است.

و سخن آخر اینکه آیین‌های مربوط به ایام سوگواری و شهادت امام حسین (ع) علاوه بر جنبه‌های اعتقادی چرخ اقتصادی زندگی گروهی از افراد جامعه را نیز می‌چرخاند، سودهایی را هم نصیب عده‌ای می‌کند که به مانند بازار مهر، شب یلدا، بازار چهارشنبه‌سوری و نوروز از رونق خاصی برخوردار است.

اما یکی دیگر از بازارهای موقت و پر‌رونق که کمتر به چشم می‌آید و میلیارد‌ها ریال گردش مالی دارد بازار محرم است که تب و تاب آن امروزه در اردبیل بسیار بالاست.

گزارش از: شهرام جباری ـ آناهیتا صمدی

انتهای پیام/62001/غ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول