اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خورشید بر نیزه-16

16 برداشت از آیین‏های عزاداری در مهدی‏شهر

خبرگزاری فارس: آیین‏های عزاداری در مهدی‏شهر هر ساله هم‏زمان با ماه ماتم و عزا پرشورتر از گذشته برگزار می‏شود و فرهنگ غنی این دیار نشان‏دهنده اوج توجهشان به وابستگی‏های دینی و اعتقادی است.

16 برداشت از آیین‏های عزاداری در مهدی‏شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از مهدی‏شهر، هم‏زمان با فرارسیدن ماه محرم، نیم‏نگاهی توصیفی و البته تحقیقی خواهیم داشت به سنت‏های عزاداری در مهدی‏شهر و پیوستگی آن با اصول اساسی دینی.

این نگاه را در 16 برداشت مختلف خواهید خواند.

برداشت اول: سربازی حسین(ع)؛ نه عزاداری صرف

آغاز حرکت دسته‏های عزاداری از هفتم محرم و ادامه یافتن آن تا بعدازظهر عاشورا در مهدی‏شهر نشانگر آن است که ما سربازان ولایت و همراهان کاروان عاشوراییم و با کاروان عشق در تلاطم و حرکت.

کاروان حسین(ع) در همه تاریخ جریان دارد و ما می‏خواهیم خود را به کاروان برسانیم.

نمی‏نشینیم تا حادثه غم‏بار عاشورا رخ دهد، از تماشاگری بیزاریم؛ پس با سربازان حسین(ع) لحظه به لحظه در روزهای سرنوشت‏ساز منتهی به عاشورا، پیام متعالی آن را در کوی و برزن فریاد می‏زنیم.

برداشت دوم: فریادی از جنس سکوت

بعدازظهر عاشورا، غربت و تنهایی عجیبی در کربلا حکم‏فرما بود. کربلاییان، ورای هیاهوی مستانه سپاه کفر، در سکوتی عارفانه، گریه همه ارکان عالم را می‏شنیدند.

سنگ و خاک، آسمان و دریا و ... برای دردانه رسول خدا(ص) گریان بودند و در سپاه حسین(ع) دیگر صدای شورانگیز جوانان و رجزخوانی دلاوران و حتی مویه بانوان شنیده نمی‏شد.

سکوت، غم، دل‏نگرانی و ... واژه‏هایی بود که معنای خود را در آن صحرای پربلا به تمامی می‏یافت ...

بعدازظهر عاشورای مهدی‏شهر نیز تجسم این صحنه‏هاست. شور، نشاط، حرکت و ... با شهادت حسین(ع) به پایان می‏آید و بهت از شهادت بهترین انسان‏ها در فضای سنگین بعدازظهر عاشورای مهدی‏شهر به نمایش گذاشته می‏شود.

انسان بهت‏زده و سرگشته و عزیز از دست داده، نیاز به پناه بردن به سکوت و اشک عاشقانه دارد.

بعدازظهر ساکت مهدی‏شهر در روز عاشورا، چنین فضای عاشقانه‏ای دارد؛ دیگر صدایی شنیده نمی‏شود ...

برداشت سوم: از بلندای کوه تا قربانگاه

امام حسین(ع) بعدازظهر روز عرفه با تضرع و خشوع به بالای کوه عرفات رفت. دست به آسمان بلند کرد و مناجات خواند و فردایش مکه را به سمت قربانگاه کربلا ترک گفت.

دسته‏های عزاداری مهدی‏شهر نیز در تاسوعای حسینی، نمادی از این حرکت امام را به نمایش می‏گذارند.

بعدازظهر تاسوعا به بالای کوه تاسوعا می‏روند، مناجاتی زیبا و دلنشین می‏خوانند و فردا یعنی روز عاشورا به قربانگاه (قتلگاه) می‏روند.

برداشت چهارم: یاران شتاب کنید ...

کاروان عاشورا در حرکت است. ایستادن، تماشا کردن و کند رفتن مانع این سیر الی‏الله است.

«حیدری کردن» نخل، تاکیدی بر نایستادن است و توصیه بر شتاب؛ تذکر به بار بزرگی که بر دوش ماست و باید برای انتقال آن تلاشی ویژه کرد.

در این مراسم، باید از «حیدر» مدد خواست و مسیر عشق را هفت بار «سعی» کرد.

برداشت پنجم: مبدأ، مقصد و مسیر مشترک

تشتت و چند دستگی و به تبع آن سوء استفاده دشمن، مسیر خلافت را بعد از رحلت حضرت رسول(ص) بدان‏گونه رقم زد و سال‏ها بعد، حسین(ع) را در کربلا تنها گذاشت.

اگر حسینی و ولایی هستیم، «مبدأ، مسیر و مقصد» ما باید مشترک باشد. هر کس تنها خود را ببیند، راه حسین(ع) را گم می‏کند.

دسته‏های عزاداری مهدی‏شهر در تحقق این فکر بالنده، همگی از یک نقطه کارشان را آغاز می‏کنند، در یک مسیر حرکت می‏کنند و به مبدأ بر می‏گردند.

این فرهنگ را می‏توان تجلی قوس صعود و قوس نزول در تکامل معنوی انسان و توجه به بازگشت همگان به مبدأ اولیه دانست یا به قولی دیگر، ما از اوییم و به سوی او باز می‏گردیم.

برداشت ششم: خستگی‏ناپذیری

از حسینه اعظم مهدی‏شهر تا زیارت و برگشت از زیارت تا حسینیه اعظم، حرکت به سمت کوه تاسوعا و بالأخره نیمه‏های شب عاشورا، حرکت در کوچه‏های شهر.

آری! تن خسته می‏شود اما آیا داغدار حسین(ع) می‏تواند تاسوعا و عاشورا تن‏آسایی کند و به فکر استراحت باشد.

این خستگی باید تا ظهر عطشناک عاشورا به طول بینجامد تا درک خستگی کاروان عشق ملموس‏تر باشد.

برداشت هفتم: شب بیداری

هیچ‏کس در شب عاشورا نخوابید. آن شب، راز و نیاز و مناجات با پروردگار، لحظه‏ای در صحرای کربلا قطع نشد. آری! حسینیان تاریخ در شب مناجات با خدا نمی‏خوابند. آنان نیز با زمزمه‏های عاشقانه حسین(ع) و یارانش هم‏نوا شده و تسلی‏بخش دل غم‏بار زنان و کودکان اهل حرم می‏شوند.

اهل حرم با دیدن یارانی که همراه حسین(ع) تا صبح بیدارند و سرود رشادت و مودت می‏خوانند، خوشحال می‏شوند.

در مهدی‏شهر، نخل با همراهی چند هیئت عزاداری تا اذان صبح در شهر می‏گردد و همگان را به بیداری دعوت می‏کند.

برداشت هشتم: به دنیا نباید دل بست

چسبیدن به دنیا مانع پرواز است. باید دنیا را محل پرواز به ملکوت دانست و البته در آن قرار نیافت.

اگر از زمین دل برنگیریم و به بالا حرکت نکنیم، در صف یاران سالار شهیدان قرار نخواهیم گرفت.

روز تاسوعا از زمین و پستی جدا می‏شویم و به بالای کوه تاسوعا حرکت می‏کنیم تا با مناجات به اوج برسیم.

از آن بلندی، دنیا با همه مظاهرش چه حقیر و کوچک است!

برداشت نهم: به الگو نیازمندیم

راه حسین(ع) را بزرگان زیادی پیمودند و در مدرسه عاشورا آزمون شهادت دادند.

آنان چراغ راه ما برای رسیدن به کاروان حسینی هستند. ندیدن این چراغ‏های نورانی، ما را به ناکجاآباد خواهد رساند.

شهدا نمره قبولی در مکتب حسین(ع) کسب کردند. باید آن را دید، وصایایشان را خواند و از روح معنوی آنان مدد گرفت.

عبور دسته‏های عزاداری از کنار تربت این شهیدان، تکرار درس آزادگی و آزادمردی است.

برداشت دهم: همدلی و همراهی

نخل جز با دست در دست هم نهادن همه افراد و همراهی و همت عاشقان اباعبدالله به بالای کوه تاسوعا نمی‏رسد.

معجزه «دست‏های به هم فشرده» و «بازوان به هم گره خورده» بار سنگین بر دوش گذاشته شده را به مقصد می‏رساند.

آری! کارهای بزرگ جز با همدلی و همراهی به ثمر نمی‏رسد.

برداشت یازدهم: رسم مهربانی و وفاداری

درس بزرگ روز تاسوعا، ادب و وفاست؛ بنابراین، جلوه‏ای از این ادب و وفا در دسته‏های عزاداری مهدی‏شهر و در دید و بازدیدها به نمایش گذاشته می‏شود.

مجاوران امامزاده قاسم(ع)، ادب هیئت‏های عزاداری مهدی‏شهر را در عرض تسلیت به امامزاده و حضور در جمعشان را با بازدید نشان می‏دهند.

حرکت دسته‏های عزاداری زیارت به سمت حسینیه اعظم، در شب عاشورا نشان‏دهنده این واقعیت زیباست.

برداشت دوازدهم: از حسین(ع) تا مهدی(عج)

اینک پرچم حسینی در دست فرزندش مهدی موعود است. او منتقم خون شهدای کربلاست و همه اهدافی که پیامبران و امامان به دنبال تحققش بودند، را محقق می‏سازد.

اکنون مهدی(عج) در اوج است؛ هر کس بر مدار او باشد، حسینی است. هر کس به دور او حلقه زند، رستگار است.

حسین(ع) نگاهش به مهدی است و مهدی پیوسته حسین(ع) را می‏بیند.

جایگاه حسینیه المهدی و حسینیه اعظم در آیین عزاداری مردم مهدی‏شهر این‏گونه است. راه حسین(ع) به مهدی(عج) می‏رسد و راه مهدی(عج) به حسین(ع).

برداشت سیزدهم: پویایی سنت‏ها

جامعه حسینی اگر چه پایبند به آیین‏هاست؛ اما اسیر آن نیست. پویایی و رشد در حفظ آیین‏ها و در مواقع لزوم اصلاح آن نهفته است.

تا چند سال گذشته به سبب تعداد اندک هیئت‏ها، وقت دسته‏روی با اذان ظهر تلاقی نداشت؛ اما در سال‏های اخیر که هیئت‏ها افزایش یافت و دسته‏روی تا بعد از اذان به طول می‏انجامید، هیئت‏های پویای حسینی مهدی‏شهر، سنت دینی نماز را پاس داشته و برتر از آیین‏های خود نشاندند.

آنها در هنگام اذان ظهر تاسوعا و عاشورا با توقف هیئت و اقامه نماز، یکی از پیام‏های بزرگ عاشورا را با عمل خویش فریاد زدند.

برداشت چهاردهم: از کربلا تا شام

حرکت کاروان حسین(ع) در کربلا متوقف نشد. پیام‏رسانی از آن حادثه عظیم، شهر به شهر و منزل به منزل ادامه یافت.

اگر روشنگری‏های بعد از دهم محرم نبود، واقعیات کربلا پنهان می‏ماند.

مردم مهدی‏شهر نیز پس از عاشورا کار این قیام را پایان‏یافته نمی‏بینند و با حضور پرشور خود در مجالس وعظ و سخنرانی که تا پایان ماه صفر ادامه دارد، با کاروان عاشورا همراهی می‏کنند و بر مصائب زنان و کودکان حرم اشک می‏ریزند.

برداشت پانزدهم: مردانگی و شجاعت در عین مظلومیت

آنچه در کربلا بیش از مظلومیت موج می‏زند، آزادگی، آزادمردی، شجاعت، زیر بار ظلم نرفتن و استقامت است.

آیین‏های عزاداری مردم مهدی‏شهر، این شجاعت و استقامت را بیش از عزاداری‏های فعلی نشان می‏دهد.

حمل نخلی سنگین، عبور از مکان‏هایی صعب، تکرار کلماتی که ورد زبان پهلوانان بوده است؛ مانند علی، حیدر، ابوالفضل و ... و همچنین سینه‏زنی‏ای که بدون زور بازو و توان و قدرت امکان‏پذیر نیست، توجه به شجاعت وصف‏ناشدنی 72 تن دارد و البته در کنار آن مظلومیت و غربت آنان.

برداشت آخر: تسلیت‏گویی به فرزندان داغدار

مصیبت شهادت امام حسین(ع) اگرچه همه مسلمانان را داغدار می‏کند؛ اما آنان که اهل‏‌البیت هستند و  از فرزندان این امام بزرگوار محسوب می‏شوند، داغدارتر و مصیبت‏زده‏ترند.

ادب حکم می‏کند این غم سنگین را به فرزندانش تسلیت گفت و به قصد تسلابخشی به دل شکسته آنان به محضرشان شتافت.

روز تاسوعا سیل عظیم عزاداران مهدی‏شهر برای عرض تسلیت، به محضر فرزندی از فرزندان سالار شهیدان می‏شتابند و در بارگاه امامزاده قاسم(ع) این مصیبت عظیم را تسلیت می‏گویند.

==================

گزارش از: محمدعلی یوسفیان

==================

انتهای پیام/ع/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول