اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کرمان صورت می‌گیرد

فعالیت 10 اکیپ دامپزشکی در عاشورا

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی کرمان گفت: نظارت بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرستان کرمان با فعالیت 10 اکیپ دامپزشکی صورت می‌گیرد.

فعالیت 10 اکیپ دامپزشکی در عاشورا

محمدمهدی یزدانپناه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: در تاسوعا و عاشورای حسینی نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در این شهرستان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان دامپزشکی در ارتقا سلامت در حوزه توزیع گوشت و فرآورده‌های آن نقش به‌سزایی دارند، بیان داشت: با فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان، تاسوعا و عاشورای حسینی  بازرسی‌ها و نظارت‌های بهداشتی در سراسر نقاط شهرستان کرمان گسترده‌تر می‌شود.

یزدانپناه عنوان کرد: به همین منظور در روز تاسوعا و عاشورای حسینی شش اکیپ ثابت و چهار اکیپ سیار از ساعت هفت صبح تا 21 شب آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

وی با اشاره به حضور بازرسان بهداشتی گوشت و ناظران شرعی در کشتارگاه دام افزود: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ذبح بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی از ساعت هفت صبح تا 13 بعد از ظهر در کشتارگاه دام صورت می‌گیرد.

یزدانپناه از مسئولان هیئت ‌های عزاداری تقاضا کرد تا برای رعایت حفظ بهداشت و سلامت شهروندان از ذبح دام در معابر و مکان‌های عمومی و مذهبی خودداری کنند.

این مسئول با بیان اینکه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه و دیگر اماکن رایگان است از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی مراتب را از طریق شماره تلفن‌های 2134366 و 2110016 شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان  و یا با پیامک 3000231512 اطلاع دهند تا در اسرع وقت به شکایت آنها رسیدگی شود.

فعالیت 4 اکیپ دامپزشکی در ریگان

همچنین مدیر شبکه دامپزشکی ریگان به خبرنگار فارس گفت: چهار کیپ بازرسی بهداشتی بر ذبح دام‌ها در تاسوعا و عاشورای حسینی در ریگان نظارت دارند.

حجت‌الله جعفری افزود: حفظ و صیانت از سرمایه دامی کشور و تامین بهداشت و سلامت عمومی جامعه مهمترین هدف دامپزشکی است.

وی بیان داشت: نظارت بر استحصال، توزیع و مصرف فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره در قالب هدف مذکور گنجانده شده است و قابل ذکراست تقریبا نیمی از بیماری‌های عفونی انسان منشا از دام و فرآورده‌های دامی دارد.

جعفری عنوان کرد: بیماری‌هایی از قبیل هاری، بروسلوز، سیاه‌زخم، کیست‌های انگلی، سل، سارکوسیستوز و ... نمونه کوچکی از این بیماری‌ها هستند که تنها با مشاهده و معاینه دام و بازرسی بهداشتی لاشه دام توسط کارشناسان دامپزشکی تشخیص داده می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این مواردی همچون خونگیری صحیح و درست از لاشه که در ماندگاری و ارزش غذایی گوشت اهمیت دارد با مشاوره و کنترل مستقیم کارشناسان میسر می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: شبکه دامپزشکی ریگان در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی برای تحقق اهداف سازمان دامپزشکی اقدام به اعزام اکیپ‌های نظارتی در سطح شهرستان کرده و به بازرسی قبل و بعد از کشتار دام‌های ذبح شده می‌پردازد.

وی افزود: با توجه به نبود کشتارگاه دام که یکی از مهم‌ترین معیارهای لازم برای تکمیل چرخه رعایت ضوابط بهداشتی است انجام اقدامات نظارتی در این مورد دوچندان می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان تصریح کرد: اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی ریگان در قالب سه اکیپ در بخش مرکزی، مرکز شهرستان و بخش گنبکی اقدام به بازرسی دام‌ها می‌کنند که ساعات شروع عملیات اکیپ‌های مذکور از ساعت هفت صبح تا21 در دو نوبت صبح و بعد از ظهر است.

جعفری اذعان داشت: همچنین یک اکیپ مستقر در شبکه به منظور پاسخگویی سئوالات و مشکلات همشهریان و همچنین هماهنگی اکیپ مستقر در سطح شهرستان آماده خدمات‌دهی است و در این زمینه اطلاعیه آموزشی در اختیار همشهریان قرار می‌گیرد.

نظارت ویژه دامپزشکی نرماشیر بر ذبح دام‌ها

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر به خبرنگار فارس گفت: در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی شبکه دامپزشکی نرماشیر بر ذبح دام‌ها نظارت ویژه‌ای دارند.

 

عباس سرحدی بیان داشت: از آن جا که در این ایام آمار ذبح دام در قالب قربانی کردن افزایش قابل توجهی دارد، شبکه دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام آماده خدمت‌رسانی به سوگواران سرور و سالار شهیدان است.

وی با بیان اینکه عزاداران باید در خرید و ذبح دام نکات بهداشتی را رعایت کنند، عنوان کرد: به مردم توصیه می‌شود در هنگام خرید دام زنده از سلامت ظاهری و سالم بودن از نظر پوستی و نداشتن ترشحات نامتعارف دام اطمینان حاصل و حتی‌الامکان دام زنده مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تهیه کنند.

سرحدی تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه مشکل می‌توانند در ایام ما قبل و روزهای تاسوعا و عاشورا به شبکه دامپزشکی مراجعه و از نظرات کارشناسان شبکه بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: مردم برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام  باید برای ذبح دام به کشتارگاه‌ها مراجعه کنند و در غیر این صورت دام‌ها باید در محل تمیز و بهداشتی با استفاده از دستکش و ماسک ذبح شوند.

سرحدی از ساماندهی دو اکیپ ثابت و سیار در سطح شهرستان نرماشیر خبر داد و بیان کرد: در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در محل شبکه دامپزشکی  و سطح شهر نیروهایی آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند و همچنین مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه مشکل با شماره تلفن 4220700 شبکه دامپزشکی تماس برقرار کنند.

انتهای پیام/80019/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول