اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست صندوق بیمه روستائیان و عشایر همدان:

39 هزار خانوار روستایی زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند

خبرگزاری فارس: سرپرست صندوق بیمه روستاییان و عشایر همدان گفت: تاکنون از 104 هزار خانوار مشمول بیش از 39 هزار خانوار زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که بالغ بر 38 درصد از جمعیت مشمول را به خود اختصاص داده است.

39 هزار خانوار روستایی زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند

یوسف باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: معمول‌ترین تعریف بیمه انتقال خطر و ریسک در زمینه‌های مختلف به شرکت‌های بیمه‌ای است به این معنی که بیمه عقدی است بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار که در آن بیمه‌گذار با پرداخت مبلغی ریسک را به شرکت بیمه‌گر انتقال می‌دهد.

وی افزود: با توجه به نیاز امروز و وضعیت زندگی در جهان پرشتاب امروزی که مخاطرات زیادی برای انسان‌ها به همراه دارد و در برخی مواقع نیز موجب زیان‌های غیر قابل جبرانی برای افراد می‌شود، بیمه از جایگاه خاصی برخوردار است.

سرپرست صندوق بیمه روستاییان و عشایر همدان بیان داشت: انسان‌ها این نیاز و انتظار را دارند که از آینده خود و افراد خانواده در زندگی متلاطم و پر فراز و نشیب امروزی اطمینان خاطر داشته باشند در نتیجه شرکت‌هایی برای ارائه بیمه‌های زندگی به افراد ایجاد شدند.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌‌یافته مبنای رشد فرهنگی و اجتماعی در جوامع معیارهای زیادی از قبیل راه‌های ارتباطی مختلف، راه‌آهن، بهداشت و درمان، آموزش و... است که بیمه نیز یکی از معیارهای رشد و توسعه یافتگی در کشورها به شمار می‌رود.

باقری تصریح کرد: بیمه در صورتی معیار رشد و توسعه‌یافتگی به شمار می‌رود که میزان رشد و گسترش آن در بین افراد و اقشار مختلف جامعه باشد نه اینکه یک گروه خاص زیر پوشش قرار گیرد بلکه بتوانیم تمام اقشار جامعه را زیر پوشش بیمه قرار دهیم و در این صورت است که موفقیت و معیار و عاملی برای توسعه یافتگی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران نیز مانند سایر کشورها بیمه به عنوان یکی از رشته‌های بسیار مهم  به شمار می‌آید، ابراز داشت:‌ از نظر فنی بیمه جزء اقداماتی است که تعهدات آن تابع طول عمر انسان است.

سرپرست صندوق بیمه روستاییان و عشایر همدان اضافه کرد: بیمه‌های عمر، حادثه، بیمه‌های زندگی و... در راستای حراست از مبانی اقتصادی زندگی انسان‌ها ایجاد شد که با پوشش‌های خود چتر مناسبی را برای انتقال ریسک از افراد به شرکت‌های بیمه و در نهایت تأمین آتیه خانواده فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به گذشت حدود 100 سال از تأسیس بیمه در ایران بیان داشت: نخستین شرکت‌های بیمه‌ای دو شرکت آمریکایی بودند و در سال 1314 نخستین شرکت بیمه ایرانی با عنوان شرکت سهامی بیمه ایران فعالیت خود را آغاز کرد.

باقری عنوان کرد: در ایران بیمه به دو شکل بیمه‌های درمانی و بیمه‌های اجتماعی رایج است که صندوق بیمه روستاییان و عشایر جزو بیمه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در بیمه‌های اجتماعی سه موضوع کلی از قبیل بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت اهمیت ویژه‌ای دارد.

سرپرست صندوق بیمه روستاییان و عشایر همدان با اشاره به اصل 29 قانون اساسی گفت: در این اصل برخورداری از تأمین اجتماعی از لحاظ بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت، سوانح، در راه ماندگی و... حقی است همگانی و این اصل دولت‌ها را مکلف کرده از محل منابع عمومی و درآمد حاصل از مشارکت مردم این امر را برای تمام اقشار جامعه فراهم کند.

وی اظهار داشت: تا سال 84 که صندوق بیمه روستاییان و عشایر تأسیس نشده بود روستاییان که قشر وسیعی از جامعه و تولیدگر بودند هیچ‌گونه حمایت و پشتیبانی در قالب بیمه‌ای نداشتند.

 

* 104 هزار خانوار  روستایی مشمول صندوق بیمه روستاییان و عشایر هستند

باقری تأکید کرد: صندوق بیمه روستاییان و عشایر در نخستین گام کار اجرا را به نهاد‌های منتخب خود مردم که دهیاری‌ها و تعاونی‌های تولید روستایی هستند، واگذار کرد و با توجه به اینکه دولت دو سوم از حق بیمه‌ای را که فرد باید پرداخت کند طبق اصل 29 از محل منابع عمومی و درآمد حاصل از مشارکت تعهد کرد، یک سوم حق بیمه را از بیمه شده می‌گیرد.

وی با اشاره به سه مزیت عمده که به روستاییان و عشایر ارائه می‌شود، یادآور شد: هر روستایی با 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه و داشتن 65 سال سن می‌تواند از مزایای بازنشستگی در این صندوق استفاده کند.

سرپرست صندوق بیمه روستاییان و عشایر همدان اضافه کرد: در بحث از کار افتادگی نیز اگر روستایی بعد از گذشت یک سال از بیمه‌اش به هر علتی توان کار را از دست بدهد با ارجاع به کمیسیون‌های پزشکی از مزایای از کارافتادگی استفاده می‌کند و در صورت فوت بیمه شده نیز خانواده فرد از قبیل همسر و فرزندانش می‌توانند از مزایای صندوق بهره‌مند شوند.

وی بیان داشت: در استان همدان از 171 هزار خانوار جمعیت روستایی، 104 هزار خانوار مشمول صندوق بیمه روستاییان و عشایر هستند و مابقی نیز مشمول سازمان‌های دیگر بیمه‌ای بوده یا اینکه دارای بیمه هستند.

باقری تصریح کرد: تاکنون از 104 هزار خانوار مشمول بیش از 39 هزار خانوار زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که بالغ بر 38 درصد از جمعیت مشمول است.

وی با بیان اینکه در بحث پذیرش صندوق بیمه هیچ گونه محدودیتی برای روستاییان و عشایر ندارد، افزود: با توجه به اینکه نوع بیمه روستاییان و عشایر اختیاری است خود افراد باید مراجعه کرده و زیر پوشش بیمه قرار بگیرند.

سرپرست صندوق بیمه روستاییان و عشایر همدان گفت: با توجه به اینکه پوشش بیمه‌های اختیاری معمولاً در اکثر کشورها ناموفق بوده ولی با شیوه ویژه اجرایی این کار در کل کشور بالغ بر 36 درصد و در استان همدان نیز 38 درصد زیر پوشش قرار گرفته‌اند که حاکی از موفقیت ما در این عرصه است.

وی اضافه کرد: رضایت کامل زمانی به دست می‌آید که تمام روستاییان و عشایر زیر پوشش بیمه قرار گرفته باشند و با توجه به اولویت‌بندی در زندگیشان بیمه را در سبد خانواده قرار دهند.

باقری با اشاره به دریافت سالیانه حق بیمه‌ها ابراز داشت: حداقل حق بیمه پرداختی 81 هزار تومان و حداکثر 198 هزار تومان برای یک سال است که در صورت پرداخت ماهانه مبالغ خیلی ناچیز بوده و هزینه‌ای در بر ندارد.

وی ادامه داد: در صورتی که فرد توان مالی نداشته باشد صندوق بیمه روستاییان و عشایر با توجه به تفاهمنامه‌ای که با سازمان بهزیستی و کمیته امداد دارد افرادی را که زیر پوشش این نهادها باشند با اخذ معرفی‌نامه زیر پوشش قرار می‌دهد و دیگر نیازی به پرداخت حق بیمه نیست.

سرپرست صندوق بیمه روستاییان و عشایر همدان یادآور شد: تاکنون کمیته امداد استان همدان 3 هزار و 170 خانوار به صندوق بیمه روستاییان و عشایر معرفی کرده و سالانه حق بیمه آنها را پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای 72 دهستان است، تصریح کرد: 88 کارگزاری صندوق بیمه روستاییان و عشایر در سطح استان همدان فعالیت دارد.

باقری افزود: در برخی از دهستان‌ها با توجه به بالا بودن وسعت و جمعیت پوشش دو تا سه کارگزار فعالیت می‌کنند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به شرایط عضویت در صندوق خاطرنشان کرد: برای آقایان، متولدین 1336 به بعد و زیر 55 سال و برای خانم‌ها، متولدین 1341 به بعد و زیر 50 سال شرایط عضویت در صندوق را دارند که با تشکیل پرونده و واریز حق‌ بیمه زیر پوشش قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/89006/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول