اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار بیرجند خبر داد

سرپرستی 2 میلیون خانوار کشور توسط زنان بی‌سرپرست

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند بر اساس نتایج سرشماری سال گذشته بیش از 2 میلیون و500 هزار خانوار از خانوارهای کشور توسط زنان سرپرستی می‌شوند.

سرپرستی 2 میلیون خانوار کشور توسط زنان بی‌سرپرست

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید محمد زمان ابطحی ظهر امروز در کارگروه بانوان و خانواده شهرستان بیرجند اظهار کرد: در خانواده‌های ایرانی به طور معمول مرد سرپرست خانواده محسوب می‌شود اما تحت شرایطی چنین مسئولیتی بر عهده زنان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: زنان سرپرست شامل زنان بیوه، زنان مطلقه، همسران مردان معتاد، همسران مردان زندانی، همسران مردان بیکار، همسران مردان مهاجر، زنان خود سرپرست، دختران خود سرپرست و بالاخره همسران مردان از کار افتاده و سالمند می‌شوند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند یادآور شد: زنان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه هستند که بی‌توجهی به این قشر از سوی سازمان‌های دولتی هزینه‌های انسانی و اجتماعی سنگینی بر جای می‌گذارد.

ابطحی تصریح کرد: بر اساس نتایج سرشماری سال گذشته بیش از 2 میلیون و500 هزار خانوار از خانوارهای کشور توسط زنان سرپرستی می‌شوند که رقمی حدود 12 درصد مجموع خانوارهای کشور است.

وی افزود: این آمار نسبت به پنج سال گذشته یعنی سال 85 بیشتر از 900 هزار خانوار افزایش یافته به عبارت دیگر در طی پنج سال گذشته سالیانه 180هزار خانوار به آمار خانوارهای زن سرپرست اضافه شده است.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند اظهار کرد: جای تامل بسیار دارد که خانوارهای با سرپرست مرد در سال 85 نیز 90 درصد و در سال گذشته نیز 87 درصد و خانوارهای با سرپرست زن در سال 85 نیز 9 درصد و در سال گذشته نیز 12 درصد بوده است. 

ابطحی یادآور شد: بررسی‌ها  نشان می‌دهد افزایش آمار طلاق در جامعه عمده‌ترین دلیل افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار است و پس از آن مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و فوت طبیعی مهم‌ترین عوامل این افزایش است بنابراین لازم است کار گروه‌هایی برای جلوگیری از عواملی که به از دست رفتن سرپرست یک خانوار منتهی می‌شود، تشکیل شود.

وی گفت: بیشتر زنان سرپرست خانوار در کشورمان از سطح تحصیلات و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای پایینی برخوردارند که

پایین‌بودن سطح آگاهی و تحصیلات و همچنین مشکلات اقتصادی و عملکرد نامناسب نظام تامین اجتماعی کشور، این قشر از جامعه را بیش از دیگران در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار داده است.

انتهای پیام/690013/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول