اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آبیک در فقر کتابخانه عمومی به سر می‌برد

خبرگزاری فارس: شهرستان آبیک تنها دو کتابخانه عمومی دارد که پاسخگوی نیازهای نوجوانان و جوانان این شهرستان نیست.

آبیک در فقر کتابخانه عمومی به سر می‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، شهرستان آبیک دارای دو بخش مرکزی و بشاریات است که با روستاهای این دو بخش با شهرهای خاکعلی و آبیک 93 هزار و 844 نفر جمعیت دارد.

با توجه به وجود دو شهر خاکعلی و آبیک، تنها شهر آبیک دارای دو کتابخانه عمومی است و شهر خاکعلی و مابقی روستاها به ویژه روستاهای بزرگ از وجود کتابخانه عمومی محروم هستند.

سال پیش نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی در شهر آبیک به طور استیجاری راه‌اندازی شد و ساختمان فعلی آن در سال 62 احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ذکر این نکته لازم است که پس از 29 سال دومین کتابخانه عمومی با نام کتابخانه عمومی امام رضا (ع) در شمال شهر آبیک و در پیرامون و اطراف ساختمان‌ها احداث و در سال 89 به بهره‌برداری رسید.

البته به دلیل دسترسی نامناسب مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان به کتابخانه عمومی امام رضا (ع)، استقبال چندانی برای استفاده از این کتابخانه نمی‌شود گرچه منصفانه است که بگوییم دارای مخزن، بخش کودک، سالن مطالعه و وجود کافی‌نت از امکانات خوبی برخوردار است ولی به دلیلی دوری مسیر و قرار گرفتن در مکان نامناسب، استقبال مطلوب نیست گرچه در این کتابخانه 290 نفر آقا و 251 نفر خانم عضو هستند.

جالب است بدانید نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شهر آبیک با نام کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع) در بهترین مکان و در جای مناسب واقع شده است گرچه مساحت چندانی ندارد ولی استقبال نوجوانان و جوانان از این کتابخانه مطلوب است.

در کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع) شهر آبیک یک‌ هزار و 293 نفر خانم و 981 نفر آقا عضو هستند و این در حالی است که این کتابخانه دارای بخش کودک، مخزن و سالن مطالعه است.

شاید وضعیت مخزن و بخش کودک کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع) مطلوب باشد ولی سالن مطالعه از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست چراکه فضا محدود است و روزهای زوج، دانش‌آموزان و دانشجویان دختر و روزهای فرد، دانش‌آموزان و دانشجویان پسر برای مطالعه به سالن مطالعه این کتابخانه مراجعه می‌کنند.

محمدرضا آقااحمدی مسئول امور کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک در خصوص وضعیت کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع) به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: با توجه به اینکه کتابخانه عمومی امام رضا (ع) از فضای مطالعه مناسبی برخوردار است ولی به دلیل دسترسی پایین، نوجوانان و جوانان بیشتر از کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع) استقبال می‌شود و مراجعه‌کننده بسیاری برای مطالعه به این کتابخانه مراجعه می‌کنند که با متراژ و بنای سالن مطالعه هم‌خوانی ندارد.

وی می‌افزاید: سالن مطالعه کتابخانه عمومی امام رضا (ع) ظرفیت 100 نفر را دارد ولی سالن مطالعه کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع) با توجه به تعداد اعضای بیشتر، تنها ظرفیت 60 نفر را دارد که چند سال پیش با افزایش فضای کتابخانه، فضای سالن و مخزن افزایش پیدا کرد.

این مسئول ادامه می‌دهد: اگر کتابخانه‌ای بخواهد کارآیی بالایی داشته باشد فضای لازم و کافی نیاز دارد لذا اگر کتابخانه عمومی جدیدی بخواهد احداث شود باید با پیش‌بینی 20 سال آینده احداث شود و کیفیت زیرساختی، سخت‌افزاری و نرم‌افزای ساختمان لحاظ شود.

خاکعلی فاقد کتابخانه عمومی است

با توجه به اینکه از شهر شدن خاکعلی هشت سال می‌گذرد ولی متأسفانه فاقد کتابخانه عمومی است گرچه مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مسئول انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک با شورای شهر خاکعلی رایزنی‌هایی در زمینه اختصاص زمین برای احداث کتابخانه عمومی انجام داده‌اند ولی منجر به نتیجه مطلوب نشده است.

محمدحسین نصیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: برای احداث کتابخانه عمومی در شهر خاکعلی حداقل به 400 متر مربع زمین نیاز داریم تا در دو طبقه احداث شود البته مطلوب است که شهرداری نسبت به تأمین نیرو نیز اقدام کند.

البته احمد محمدی ملالر شهردار خاکعلی در خصوص اختصاص زمین برای احداث کتابخانه عمومی اعلام آمادگی کرده و اعلام کرده است که در زمینی که برای احداث پارک در نظر گرفته شده، می‌تواند زمینی را برای احداث کتابخانه عمومی اختصاص دهد.

ضرورت احداث چهار کتابخانه عمومی در شهرستان آبیک

نصیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در آبیک بیان می‌دارد: با توجه به وجود شهرک‌های اقماری و افزایش جمعیتی شهرستان آبیک، احداث چهار کتابخانه عمومی در شهرستان ضروری است به ویژه اینکه در شهر خاکعلی، روستاهای بزرگ قشلاق و زیاران نیز احداث کتابخانه عمومی ضرورت دارد.

با توجه به وجود مؤسسات آموزش عالی در شهرستان آبیک و نیازهای نوجوانان و جوانان به کتب مختلف آموزشی و کمک آموزشی، احداث کتابخانه مرکزی در شهر آبیک بیش از پیش احساس می‌شود گرچه در یکی از جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری مبنی بر اختصاص زمین در زمین پارک 9 هکتاری که قرار است از سوی شهرداری احداث شود، برای احداث کتابخانه عمومی از سوی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر آبیک قول  ضمنی داده شد ولی لزوما قول ضمنی کافی نیست چراکه به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست.

نصیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک نیز در خصوص کتابخانه مرکزی می‌گوید: با توجه به وجود مراکز علمی و دانشگاهی، نیاز دانشجویان به کتابخانه مرکزی و تخصصی دو چندان می‌شود که این امر رسالت و وظیفه مسئولان فرهنگی را بیشتر می‌کند.

آقااحمدی مسئول کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک نیز احداث کتابخانه عمومی مرکزی به عنوان کتابخانه پشتیبان را در این شهرستان ضروری ذکر می‌کند و می‌افزاید: احداث کتابخانه مرکزی با استانداردهای جهانی در شهرستان آبیک لازم است یعنی باید دارای بخش‌های مرجع، سالن‌های مطالعه برای کودکان و جوانان، بخش خدمات اینترنت، سالن مخزن، سالن اجتماعات، نمازخانه، آماده‌سازی منابع، استراحتگاه کارکنان و بخش نشریات باشد تا تمام آحاد جامعه بتوانند بهره لازم را از کتابخانه ببرند.

لازم است بگوییم هر قدر اقشار مختلف مردم به سمت مطالعه و کتابخوانی سوق داده شوند، در ارتقای سطح فرهنگی جامعه نیز تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

نصیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک خاطرنشان می‌کند: هرچه چهره ضلالت و گمراهی با فرهنگ مطالعه زدوده شود سبب رشد و تقویت فرهنگ جامعه می‌شود، چراکه مطالعه غذای روح و فکر انسان است.

وی اضافه می‌کند: پویایی و زنده بودن جامعه به مطالعه و تفکر وابسته است چراکه اگر فرهنگ مطالعه در بین نوجوانان و جوانان ترویج و گسترش یابد از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی نیز کاسته می‌شود که البته فراهم آوردن زیرساخت‌های مطالعه یعنی احداث کتابخانه‌های عمومی ضروری و لازم است.

ضرورت توجه مسئولان برای احداث کتابخانه عمومی در آبیک

با توجه به اینکه 49 سال از شهر شدن آبیک و 11 سال از شهرستان شدن آبیک می‌گذرد، منصفانه نیست که مردم از وجود کتابخانه عمومی محروم باشند ولی شهرستان‌های دیگر استان قزوین و حتی شهرستان‌هایی که تازه به شهرستان تبدیل شده‌اند دارای کتابخانه‌های متعدد باشند و آبیک از این قضیه در کمبود باشد که البته تحقق افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی در شهرستان آبیک، همت، توجه و تلاش ویژه مسئولان را می‌طلبد.

بنابراین مطلوب است که مسئولان شهرستان آبیک در کمیته برنامه‌ریزی، بودجه ویژه برای احداث کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند و شهرداران شهرهای آبیک و خاکعلی نیز تدابیر لازم را برای اختصاص زمین مناسب برای احداث کتابخانه عمومی بیاندیشند تا شاهد افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی در شهرستان آبیک، ارتقای سطح و رشد فکری، فرهنگی و نیز شاهد رفع نیازهای نوجوانان و جوانان و نیز دانشجویان این شهرستان باشیم.

انتهای پیام/77006/غ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول