اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ‌تامین امنیت پایدار در سیستان و بلو‌چستان ـ 1

‌سیستان و بلوچستان ‌الگوی وحدت و امنیت پایدار در ایران/ نسبت دادن نا‌امنی ‌جفا‌ست

خبرگزاری فارس: یک کارشناس ‌انتظامی و امنیتی می‌گوید نسبت دادن نا‌امنی ‌‌به ‌منطقه سیستان و بلوچستان، ظلم و جفایی جبران‌ناپذیر است چرا که ‌امروز این استان ‌الگوی‌ وحدت و یکپارچگی و امنیت ‌پایدار است.

‌سیستان و بلوچستان ‌الگوی وحدت و امنیت پایدار در ایران/ نسبت دادن نا‌امنی ‌جفا‌ست

امیر سرتیپ احمد ریسمانچیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان با بیان اینکه ‌تولید علم حاصل تلاش محققان و پژوهشگران است، افزود: پژوهش و تحقیق در زمینه علوم و فنون با گرایش‌های گوناگون و فوق‌العاده متنوع موجبات توسعه و تکامل را در ابعاد صنعتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراهم می‌سازد.

وی افزود: از این‌رو رفاه، آسایش، بهره‌مندی از تکنولوژی پیشرفته، مصونیت در قبال امراض و بیماری‌های مهلک و خطرناک، اکتشافات در قعر دریاها و اعماق زمین و جستجو در فضا و کرات آسمانی همه و همه مرهون زحمات محققین و پژوهشگرانی است که عمر خود را در راه توسعه و تکامل زنجیره بی‌پایان علوم و فنون صرف می‌کنند.

این کارشناس امور انتظامی و امنیتی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها، زمینه مناسبی را برای ارائه دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و انتقال تجارب فراهم می‌کند و روابط عمومی‌ها نقش مؤثر و انکارناپذیری در ارائه فعالیت‌ها و نتایج حاصله از پژوهش و تحقیقات دارند.

ریسمانچیان در راستای اهمیت پژوهش و تحقیق بیان کرد: در دوران کنونی نیاز سازمان‌ها و ارگان‌هایی که رسالت برقراری نظم و تأمین امنیت کشور را به عهده دارند به پژوهش با هدف آسیب‌شناسی و شناخت عوامل مؤثر در بروز چالش‌های امنیتی و اتخاذ تدابیر و راه‌کارهای لازم به منظور پیشگیری از وقوع جرایم، همچنین کشف جرایم و نهایتاً سالم‌سازی روابط اجتماعی بیش از هر زمان احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر گام‌های وسیع و اقدامات بسیار مؤثری با اهتمام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه دانشگاه علوم انتظامی با محوریت سازمان مطالعات و تحقیقات نیروی مذکور در امور تحقیقاتی و پژوهشی برداشته شده و با برپایی نمایشگاه پلیس دانش بنیان، نهادینه شدن امر تحقیق و پژوهش در نیروی انتظامی، توسعه و تسری تلاش‌های علمی و پژوهشی را تا سطح نواحی و فرماندهی انتظامی استان‌ها و شهرستان‌ها شاهد هستیم.

کارشناس ‌امور انتظامی و امنیتی گفت: در اجرای منویات مقام معظم رهبری با گذشت بیش از سه دهه از عمر پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و گذشت دو دهه از ادغام مبارک نیروهای انتظامی سابق، نتایج شگرفی از مسیر تحقیقات علمی در حوزه امور امنیتی و انتظامی به دست آمده است که نشان از عزم و اراده جدی نیروهای مسلح در توسعه کشور و اقتدار ملی دارد.

امیر ریسمانچیان افزود: هر روز در سطح نیروی انتظامی شاهد شکوفایی در عرصه‌های اجرایی و مأموریتی همگام با پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد گوناگون هستیم که جای بسی خرسندی برای نسل حاضر و نسل‌های آتی این نیرو در میهن اسلامی است.

وی ادامه داد: تحقیق و پژوهش امری جاری و ساری می‌باشد و تولید علم به مثابه عرصه‌ای است که پایان ندارد و دستیابی به حلقه‌های مفقوده آخرین دستاوردهای علمی از مسیر تحقیق و پژوهش محقق می‌شود.

وی پیشرفت‌های علمی در امور امنیتی و انتظامی را بسیار مطلوب ارزیابی و اضافه کرد: تا دستیابی به سطح ایده‌آل‌ها فاصله طولانی در پیش است که مستلزم برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و تقویت و تجهیز مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و مجاهدت افسران جوان امروز و فرماندهان آتی آن نیرو می‌باشد.

این کارشناس در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در زمینه عوامل مؤثر در اوضاع امنیتی، انتظامی مرزهای شرقی کشور و شهرهای مرزی استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: استان سیستان و بلوچستان از بندر استراتژیک چابهار تا دریاچه هامون به‌دلیل موقعیت سوق‌الجیشی، وجود بیش از یک‌هزار و 200 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان، همجواری با کویر مرکزی از دیرباز جولانگاه قاچاقچیان موادمخدر و کالای دخانی و بستر مناسبی برای ترددهای مجرمانه و غیرمجاز از مرز بوده و ویژگی‌های مذکور استان سیستان و بلوچستان را از نگاه امنیتی در اذهان عمومی نسبت به سایر استان‌های کشور متفاوت ساخته است.

ریسمانچیان بیان کرد: امروز به دلیل ارائه تفسیر و تحلیل‌های منفی از استان سیستان و بلوچستان همواره دو ذهنیت شرارت و ترویج موادمخدر در اذهان عمومی تداعی می‌شود که از انصاف به دور است زیرا این استان از جنبه‌های فرهنگی همواره مهد دلیرمردان و شیرزنان و مردان غیوری بوده است که در طول تاریخ از حدود و ثغور کشور حفاظت کرده و به مهمان نوازی، قناعت، سخت‌کوشی معروفیت داشته و پاسدار آداب و رسوم و سنن و میراث فرهنگی باقی‌مانده از اقوام و طوایف بومی با قدمت چند هزار ساله هستند.

رئیس سابق شهربانی‌های سیستان و بلوچستان در خلال دهه 1360 گفت: این استان از ظرفیت‌های بالقوه و بکر اکوتوریستی، محصولات زراعی و باغی چهارفصل، محورهای مواصلاتی و قابلیت‌های عدیده کانی و در جنوب مستعد صنایع دریایی و توسعه مناطق آزاد تجاری و غیره است.

وی بیان داشت: به دلیل تغییر ناپذیر بودن شرایط مرزی با کشورهای دوست و همسایه باید تهدیدات مرزی را به فرصت تبدیل کنیم زیرا مرزها از جنبه فیزیکی از هزاران سال قبل براساس ضوابط بین‌المللی و موقعیت‌های جغرافیایی وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت.

ریسمانچیان افزود: بنابراین آنچه می‌تواند مرزهای موجود را از جنبه امنیتی به مناطقی امن و از جنبه‌های اقتصادی، زراعی، صنعتی به حوزه‌های درآمدزا مبدل کند، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری مناسب، بهاء دادن به مردم منطقه، اعتمادسازی، ایجاد اشتغال و سپردن مسئولیت‌های اجرایی منطقه به نیروهای تحصیل‌کرده و واجد شرایط بومی استان است تا بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های بی‌کران این استان در راستای عمران و آبادانی منطقه و رفاه اقشار بومی و محلی که استحقاق هرگونه حمایت و مساعدت را دارند استفاده و بهره‌برداری کنیم.

کارشناس امور انتظامی و امنیتی در خلال تفسیر و تحلیل اوضاع امنیتی ـ اجتماعی سیستان و بلوچستان متذکر شد: در پرتو برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و اقدامات از پیش تعریف شده، زمینه بزهکاری و ارتکاب جرم در این منطقه زائل، آبادانی و سازندگی که از مصادیق توسعه می‌باشد جایگزین خواهد شد.

ریسمانچیان خاطرنشان کرد: اکثریت به اتفاق مردم غیرتمند سیستان و بلوچستان به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند و در طول تاریخ به‌ویژه در دوران دفاع مقدس وفاداری و میهن دوستی خود را به اثبات رسانیده و معدود افرادی که از موقعیت استان به نفع مقاصد شوم خود سوء استفاده می‌کنند جایگاهی در بین مردم نجیب و مرزداران متعهد و ولایت‌مدار منطقه ندارند.

وی افزود: نسبت دادن نا‌امنی به دلیل شیطنت گروهی اندک و تسری دادن آن به کل مردم منطقه، ظلم و جفایی جبران‌ناپذیر است و هرچند گروهی معدود بعضاً موفق شده‌اند در برخی از مقاطع چهره استان را در اذهان و افکار عمومی ملکوک جلوه دهند معهذا توسعه انکارناپذیر امروز، سیستان و بلوچستان را به عنوان الگوی وحدت و یکپارچگی و توسعه یافته به کشور و جهانیان معرفی کرده است.

رئیس اسبق شهربانی‌های سیستان و بلوچستان در خلال دهه 1360 گفت: با شناختی که از اوضاع مرزهای پهناور و استان‌های مرزی در شرق کشور از مراوه‌تپه در خراسان شمالی تا خلیج گواتر در جنوب دارم، شرایط امنیتی مناطق مذکور در دوران کنونی با سال‌های قبل قابل مقایسه نمی‌باشد و تحولات مورد نظر از اهم دستاوردهای دوران حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

ریسمانچیان ادامه داد: از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این استان به درجه‌ای از توسعه رسیده است که دیگر تفاوتی بین مرکزنشینان و ساکنان مناطق مرزی وجود ندارد و چهره محرومیت باقی‌مانده از دوران ستمشاهی از منطقه رخت بربسته است کما این‌که دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان در ردیف دانشگاه‌های ممتاز کشور هستند.

وی با گرامی داشت دوران هفت ساله انجام وظیفه در خلال دهه 1360 و اوایل دهه 1370 در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان بزرگ یادآور شد: برای ثبات و پایداری امنیت در این منطقه، توسعه اشتغال و حداکثر استفاده از زمینه‌های بالقوه زراعی، اکتشافات معدنی و فعال‌سازی مراکز آزاد تجاری حائز اهمیت و واجد نقش سازنده و زیربنایی است.

انتهای پیام/75001/ش40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول