اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی آبیک خبر داد

کشاورزی ارگانیک در دستور کار جهاد کشاورزی آبیک

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: تولید محصول سالم و کشاورزی ارگانیک در دستور کار جهاد کشاورزی این شهرستان قرار گرفته است.

کشاورزی ارگانیک در دستور کار جهاد کشاورزی آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچگونه سموم و دفع آفات گیاهی نظیر علف‌هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و تنها با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت شده، رشد می‌کنند.

با توجه به اینکه دسترسی به تولید محصولات ارگانیک پروسه‌ای زمان‌بر بوده و به اقدامات اساسی زیادی نیازمند است، جهاد کشاورزی شهرستان آبیک در راستای رسیدن به کشاورزی ارگانیک به عنوان «برنامه» جهت‌گیری‌ها و اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است که برای آشنایی با اقدامات، رویکرد و جهت‌گیری‌های انجام شده با بیژن لطفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در زیر می‌آوریم.

لطفی در تعریف محصول سالم و ارگانیک به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: محصول سالم به محصولی اطلاق می‌شود که بر اساس استانداردهای ملی و جهانی موجود، فاقد باقیمانده غیرمجاز باشد گرچه استاندارد محصول سالم در واقع شاخص‌هایی است که بر اساس آن، محصول تولیدی از نظر آلودگی مورد سنجش واقع می‌شود.

وی می‌افزاید: برای اعمال استانداردهای مورد سنجش محصولات تولیدی ابتدا از استانداردهای ملی تدوین شده بهره‌گیری می‌شود و در صورت لزوم سایر استانداردهای موردنیاز با نظر کمیته راهبردی طرح، برای پایش محصول اعمال صورت خواهد گرفت.

تولید محصول سالم چقدر ضرورت و اهمیت دارد؟

لطفی اضافه کرد: تولید محصول سالم از نظر بهداشتی می‌تواند در حفظ سلامت کشاورزان و مصرف‌کنندگان در برابر نهاده‌های شیمیایی مانند سموم و کود، کاهش مسمومیت‌ها، عدم دسترسی ساده به مواد شیمیایی از طریق مدیریت مصرف از تهیه تا امحای بقایای آنها، نهاده‌های شیمیایی در بخش کشاورزی تأثیرگذار باشد.

وی ادامه می‌دهد: تولید محصول سالم از نظر زیست‌محیطی در کاهش میزان آلودگی‌های آب‌های سطحی و زیرزمینی، خاک و حفظ تعداد و تعدد گونه‌های مفید در مزرعه و فراهم شدن استفاده از عوامل مفید برای حمایت از جمعیت دشمنان طبیعی در کاهش جمعیت گیاه‌خواران نقش بسزایی ایفا می‌کند.

این مسئول بیان می‌کند: از نظر اجتماعی تولید محصول سالم در بهبود روابط بین کشاورزان و بخش‌های مختلف دولتی، مسئولیت‌پذیری کشاورزان در مدیریت مزرعه با تأکید بر ارتقای دانش خود، خوداتکایی در مدیریت مزرعه، جلوگیری از مهاجرت از طریق اشتغال، خودباوری، برنامه‌ریزی پایین به بالا برای سایر موضوعات روستایی در راستای توسعه پایدار تولید محصول سالم می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

اهداف بخش زراعت در زمینه تولید محصول سالم چیست؟

لطفی تصریح می‌کند: افزایش ماده آلی خاک و کاهش اتکا به مصرف کودهای شیمیایی با استفاده از روش‌های خاک‌ورزی حفاظتی و استفاده از کودهای بیولوژیک به جای کودهای شیمیایی از جمله اهداف تولید محصول سالم در بخش زراعت است.

وی می‌افزاید: کمک به حفاظت محیط‌زیست با استفاده از کاهش مصرف سوخت تراکتورها و ماشین‌آلات کشاورزی با استفاده از روش‌های جدید خاک‌ورزی و استفاده از کودهای میکرو و غنی‌سازی بذرها با استفاده از این کودها برای بالا بردن کیفیت مواد غذایی تولید شده مانند گندم غنی از روی از دیگر اهداف بخش زراعت در زمینه تولید محصول سالم است.

نمونه‌ای از اقدامات انجام شده در تولید محصول سالم در بخش زراعت شهرستان آبیک چیست؟

لطفی ابراز می‌کند: توسعه عملیات خاک‌ورزی حفاظتی در مزارع گندم، جو و کلزا به منظور افزایش ماده آلی خاک با استفاده از ادوات مختلف و کاهش مصرف کودهای شیمیایی و مصرف سوخت کمتر در حدود 5 هزار هکتار از مزارع شهرستان آبیک، توسعه عملیات کشت مستقیم (نوتیلیج) محصولات زراعی شامل کشت مستقیم گندم در سطح 150 هکتار و کشت مستقیم ذرت در سطح 25 هکتار در روستای هزار جلفا از اقدامات انجام شده در تولید محصول سالم در بخش زراعت است.

چه اقداماتی در خصوص کاهش میزان سموم دفع آفات نباتی انجام شده است؟

لطفی می‌گوید: 30 ایستگاه پیش‌آگاهی و ردیابی آفات گیاهان زراعی، باغی و گلخانه در سطح 60 هکتار انجام شده است.

وی بیان می‌دارد: در باغات در سطح 15 هکتار، در گلخانه در سطح پنج هکتار و در گیاهان زراعی در سطح پنج هکتار از مواد و عوامل کنترل و مبارزه غیر شیمیایی (بیولوژیک) با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز استفاده شده است.

این مسئول در ادامه اذعان می‌کند: در باغات در سطح

یک هزار و 100 هکتار، در گندم و جو 4 هزار و 70 هکتار و گلخانه‌ها پنج هکتار و در سبزی و صیفی‌جات 150 هکتار از روش‌های مبارزه با غیرشیمیایی (زراعی و مکانیکی) استفاده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی آبیک ادامه می‌دهد: در مجموع شاهد کاهش 5 هزار و 325 هکتار از اراضی شهرستان آبیک در مبارزه شیمیایی با استفاده از ترویج روش‌های تلفیقی زراعی و مکانیکی از طریق شخم، یخ آب زمستانه، جمع‌آوری بقایای گیاهی، کاشت، داشت و برداشت برای دسترسی به تولید محصول سالم هستیم.

در ترویج و توسعه استفاده از کودهای آلی به جای کودهای شیمیایی چه برنامه‌ای دارید؟

لطفی می‌افزاید: خرید و توزیع 10 تن کود کمپوست مرغی (کود مرغی فرآوری و پلیت شده) در سطح 20 هکتار از مزارع آرمانی و الگویی گندم آبی، خرید و توزیع کود آلی بیوآلکان به میزان پنج تن و استفاده در 560 هکتار از مزارع آرمانی کلزا به صورت سرک، مساعدت در استفاده و خرید کود کمپوست مرغی به میزان 10 تن و استفاده در سطح 20 هکتار از مزارع گوجه فرنگی و مساعدت در استفاده از خرید کود گوگرد آلی به میزان 20 تن و استفاده در سطح 40 هکتار از مزارع گوجه فرنگی را در دستور کار داریم.

در استفاده از کودهای زیستی به جای کودهای شیمیایی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

این مسئول عنوان داشت: استفاده از کودهای زیستی در سطح 675 هکتار از مزارع گندم و جو شهرستان آبیک، خرید و استفاده از کودهای زیستی بارور دو در سطح 40 هکتار و نیتروکسین در سطح 200 هکتار از مزارع گوجه فرنگی شهرستان را در برنامه کاری قرار داده‌ایم.

چه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی برای تولید محصول سالم در دستور کار دارید؟

لطفی عنوان می‌کند: برگزاری گردهمایی فرهنگ جهادی و تولید محصول سالم، برگزاری همایش تولید محصول سالم و ارگانیک با استفاده از کارشناسان و کشاورزان پیشرو، برگزاری همایش مصرف روغن زیتون با هدف آشنایی کشاورزان با فواید و مزایای این محصول و نقش آن در حفظ سلامت، برگزاری گردهمایی مدیریت ضایعات خانگی و پسماندهای کشاورزی و دامی با حضور 70 نفر از کشاورزان و مددکاران ترویجی، برگزاری کلاس و کارگاه آموزشی تولید ورمی کمپوست به تعداد 12 مورد در روستای قره قباد و برگزاری گردهمایی مدیریت بقایای گیاهی با حضور 50 نفر از کشاورزان پیشرو از جمله برنامه‌هایی بوده که در زمینه تولید محصول سالم در سطح شهرستان آبیک برگزار شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک از راه اندازی 20 سایت تولید ورمی کمپوست در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: این سایت‌ها با هدف تبدیل ضایعات کشاورزی به ورمی کمپوست، استفاده از تولید محصولات زراعی و باغچه‌های خانگی و کاهش میزان مصرف کودهای شیمیایی راه‌اندازی شده است که از واحدهای تولید ورمی کمپوست شهرستان اسلام‌آباد از توابع استان کرمانشاه نیز بازدید صورت گرفته است.

جهت‌گیری‌های جهاد کشاورزی شهرستان آبیک در زمینه تولید محصول سالم چیست؟

لطفی تشریح می‌کند: بررسی اقتصادی تولید محصول سالم، رعایت استانداردهای بهداشتی برای تولید محصول سالم، بومی کردن دانش و نهادینه کردن تکنولوژی با شناخت کامل از کشت بومی، انتقال تکنولوژی جایگزین کود و سموم شیمیایی در فرآیند تولید محصول سالم، توسعه روش تولید محصول سالم، تهیه الگوی مناسب از تولید محصول سالم در سطح استان قزوین با مشارکت بخش‌های مختلف درون و برون سازمانی و مشارکت جامع بخش خصوصی به ویژه تشکل‌ها در تولید محصول سالم از جمله جهت‌گیری‌هاست.

وی توضیح می‌دهد: رعایت مسائل زیست محیطی در تولید محصول سالم، ترغیب کشاورزان به تولید محصول سالم، آموزش انجام کار گروهی برای تولید محصول سالم، تولید محصول سالم حتی‌المقدور بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و استفاده از جایگزین‌های مناسب غیرشیمیایی و رعایت استانداردهای مورد نیاز برای استفاده از مواد برای تولید محصول سالم و نیز استانداردهای مورد نظر برای محصولات تولیدی از دیگر جهت‌گیری‌هایی بوده که جهاد کشاورزی شهرستان آبیک در دستور کار قرار داده است.

مهم‌ترین فعالیت‌های جهاد کشاورزی شهرستان آبیک در سال زراعی 92-91 چیست؟

لطفی اذعان می‌کند: برنامه‌ریزی برای تولید پایدار محصولات استراتژیک، توجه به محصولات دارای مزیت نسبی در این شهرستان، تولید محصولات سالم، حفاظت و استفاده بهینه از منابع آب و خاک، توجه به دانش بومی و حفظ ذخایر ژنتیکی و ارتقای عملکرد در واحد سطح محصولات زراعی از اهم مأموریت‌های این اداره است و همچنین بهبود کیفیت محصول از طریق ارتقای مدیریت مزرعه (تاریخ کاشت، ارقام مناسب و تغذیه بهینه گیاهی)، اصلاح الگوی کشت و پایداری در تولید، حمایت و توسعه تشکل‌های تولیدی و خدماتی بخش خصوصی و ارتقای دانش بهره‌برداران بخش کشاورزی با استفاده از روش‌های نوین آموزش و ترویج از دیگر فعالیت‌هایی است که جهاد کشاورزی در برنامه کاری خود دارد.

لازم است بگوییم دستیابی به محصولات ارگانیک و تولید محصول سالم نیازمند عزم ملی و تعامل و همیاری تمام دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی است بنابراین برای اینکه راه تولید محصولات ارگانیک در جامعه فراهم شود تقاضای مردم بهترین گزینه است که مسئولان باید بسترهای لازم آن را فراهم کنند تا هم محصول سالم به دست مردم برسد و هم مردم از انواع بیماری‌ها مصون بمانند.

با مشارکت بخش خصوصی و دولتی است که می‌توان به ارتقای سطح کشاورزی کشور کمک کرد و به این فرمایش مقام معظم رهبری که «بخش کشاورزی و دامداری یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند» تحقق بخشید.

-----------------

هاجر عبدالهی

-----------------

انتهای پیام/77006/آ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول