اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان بهبودی ندای سلامت استان اصفهان:

اشتغال‌زایی برای معتادان بهبودیافته نیازمند عزم ملی است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان بهبودی ندای سلامت استان اصفهان گفت: ایجاد اشتغال پایدار برای معتادان بهبودیافته نیازمند عزم ملی است.

اشتغال‌زایی برای معتادان بهبودیافته نیازمند عزم ملی است

محمد علی جمشیدی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا اظهار کرد: براساس مطالعات انجام گرفته ایجاد اشتغال پایدار برای معتادان بهبودیافته به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش گرایش مجدد این افراد به معضل اعتیاد مطرح است و از سوی دیگر می‌توان با سیاست‌گذاری صحیح در این حوزه و در نتیجه با ایجاد منبع مالی مناسب برای خانواده‌های این افراد از بروز سایر آسیب‌های اجتماعی نیز جلوگیری کرد.

وی  ادامه داد: از آنجایی که افراد معتاد پس از طی دوره درمان و بهبود یافتن از این بیماری همچنان از برخی آثار روانی ناشی از اعتیاد رنج می‌برند، بدون شک ایجاد فرصت اشتغال در زمینه‌های مختلف می‌تواند به عنوان یک گام مؤثر در جهت بازیابی شخصیت و منزلت اجتماعی این افراد مطرح باشد.

مدیرعامل سازمان بهبودی ندای سلامت استان اصفهان با اشاره به نقش مردم در ایجاد فضای مناسب برای این افراد در جهت ورود شایسته به جامعه گفت: در حال حاضر برخی افراد با دیدگاه منفی نسبت به معتادان بهبود یافته هیچ گونه خدمات و حمایتی را به این قشر ارائه نمی‌کنند و در این شرایط احتمال گرایش مجدد این افراد به بیماری اعتیاد وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حضور در فضای کار و اشتغال را به عنوان یک راهکار علمی در راستای بازیابی شخصیت اجتماعی معتادان بهبود یافته برشمرد و بیان کرد: بسیاری از معتادان پس از مدتی از فضای کار خود اخراج شده‌اند و در دستیابی به شغل جدید ناکام مانده‌اند و در این وضعیت منزلت اجتماعی و خانوادگی خود را نیز از دست داده و باید به این موضوع اذعان کنیم که اعتماد مجدد به این افراد از سوی مدیران و متولیان در زمینه‌های مختلف می‌تواند از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.

جمشیدی با بیان اینکه مرکز درمان و کاهش آسیب معتادان قلعه شور به عنوان یک مجموعه موفق و الگو در سطح کشور طی یک سال اخیر و براساس برنامه‌ریزی مدون زمینه بکارگیری معتادان بهبود یافته را در سطح کارگاه‌ها و کارخانجات مختلف مهیا کرده است، تصریح کرد: افرادی که در سطح این مراکز به کار گرفته می‌شوند از تمامی حقوق و مزایا مطابق با قانون کار برخوردار هستند و پس از طی دوره کار آموزی در بخش‌های مختلف این مراکز به کار گرفته می‌شوند و البته باید به این موضوع اذعان کنیم که در طول این مدت کوتاه تعداد قابل توجهی از این افراد پس از کسب تخصص لازم به عنوان نیروی کار ماهر و نیمه ماهر به کارگاه‌های مختلف در سطح استان اصفهان معرفی شده‌اند و در برخی موارد با کسب مهارت لازم به اشتغال‌زایی نیز پرداخته‌اند.

وی با تشریح لزوم نظارت کافی بر معتادان بهبود یافته در مراکز ایجاد اشتغال افزود: یکی از سیاست‌های سازنده‌ای که در سطح مراکز ایجاد کار معتادان اجرایی شده بحث ادامه روند مشاوره و آموزش در جهت کاهش آسیب‌های روانی ناشی از بیماری اعتیاد است که بر این اساس حدود 5 درصد از این افراد دوباره گرایش به اعتیاد داشته‌اند.

مدیرعامل سازمان بهبودی ندای سلامت استان اصفهان با تشریح جایگاه خیران در حوزه حمایت از معتادان بهبود یافته، گفت: در حال حاضر مرکز قلعه شور با مشارکت 31 نفر در طول این مدت به حدود 600 نفر از معتادان خدمات ارائه داده و از سوی دیگر با ارائه خدمات درمانی و مشاوره‌ای به شکل حرفه‌ای و مطابق با استانداردهای جهانی موفقیت‌های قابل توجهی را کسب کرده است.

وی اضافه کرد: در حالی که به طور میانگین روزانه رقمی در حدود3هزار و 400 تومان برای درمان و سایر هزینه‌های معتادان از سوی بخش دولتی به این مرکز اختصاص می‌یابد، اما با همت و تلاش خیران زمینه خدمات رسانی اصولی به این بیماران مهیا شده است.

جمشیدی با تشریح اهمیت حمایت دولت از خیران حوزه بهبود معتادان گفت: در حال حاضر بسته‌های حمایتی مناسبی برای مراکز اشتغال معتادان بهبودیافته از سوی دولت تدوین نشده و بر این اساس انتظار داریم با اتخاذ سیاست‌های حمایتی در زمینه‌هایی از قبیل بیمه و مالیات امکان بکارگیری تعداد افراد بیشتری در این مراکز ایجاد شود.

وی یادآور شد: در سطح جامعه تعداد قابل توجهی از خیران آمادگی لازم برای حمایت از معتادان بهبود یافته را دارند و از این رو انتظار داریم با بسترسازی مناسب زمینه ورود این قشر به حوزه اشتغال معتادان بهبود یافته ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان بهبودی ندای سلامت استان اصفهان ایجاد ایستگاه‌های کتاب در سطح مراکز بازپروری و ترک اعتیاد استان اصفهان را یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی در حوزه ترک اعتیاد ذکر کرد و افزود: براین اساس تعداد 27 ایستگاه کتاب در سطح مراکز مختلف ترک اعتیاد استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز ترک اعتیاد قلعه شور به ایجاد نخستین کارگاه بهبودیافتگان اقدام کرده است، اضافه کرد: این مجموعه آمادگی لازم را برای همکاری با تمامی مراکز ترک اعتیاد در راستای ارائه تجارب گران بها در حوزه ایجاد اشتغال پایدار برای معتادان بهبود یافته را دارد.

جمشیدی با اشاره به نقش فاخر رسانه‌ها و مطبوعات در راستای ترویج فرهنگ حمایت از معتادان بهبود یافته در جامعه اضافه کرد: در نقاط مختلف کشور خیران بسیاری هستند که با برنامه‌ریزی صحیح و حمایت مناسب از این افراد می‌توانیم زمینه کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد را در جامعه کاهش دهیم.

انتهای پیام/63011/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول