اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز در سرزمین طلای سرخ

گرایلی: مردم قاین 13 فروردین را راهی بقاع متبرکه شدند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه روزانه بیش از 3 هزار زائر از بقاع متبرکه قاین دیدن می‌کنند گفت: امروز به مناسبت روز طبیعت این آمار چند برابر می‌شود.

گرایلی: مردم قاین 13 فروردین را راهی بقاع متبرکه شدند

محمد‌طاهر گرایلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند در حاشیه بازدید از بقاع متبرکه استان اظهار کرد: در روز نهم فروردین، 6 هزار و 452 زائر از بقاع متبرکه شهرستان‌های قاین، خضری و زیرکوه دیدن کردند و همچنین 286 نفر در این بقاع اسکان کردند.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از 3 هزار و 152 زائر از بقاع متبرکه قاین دیدن می‌کنند، افزود: در این شهرستان، 769 زائر اقامت کردند.

بازدید 2 هزار و 550 زائر از امامزادگان خضری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: شهر خضری در نهم فروردین، 2 هزار و 550 زائر داشت که از این تعداد 500 نفر در بقاع متبرکه این شهر سکنی گزیدند.

گرایلی از بازدید 750 زائر از بقاع متبرکه شهرستان زیرکوه خبر داد و اضافه کرد: در نهم فروردین در بقاع این شهرستان، 17 نفر اسکان گزیدند.

شهرستان قاین، دارای 14 بقعه متبرکه شامل هزید‌بن موسی، امامزاده حسن و افضل، امامزاده عبدالله، امامزاده بوذر جمهر، امامزاده داوود، امامزاده سلطان موسی بن جعفر، بی بی زبیده خاتون، سلطان محمد و امامزاده مسعود است.

آرامگاه بوذر جمهر

آرامگاه بوذر جمهر قاین در فاصلهٔ شش کیلومترى شهر قاین و در دامنه کوهی معروف به ابوذر و آرامگاه شاعر سلطان محمد غزنوى واقع شده است و امروز بیشترین مسافر را به مناسبت روز طبیعت تجربه کرد.

بنای مقبره بوذر جمهر از بناهای قرن ششم و هفتم هجری به فرم چلیپایی و با معماری بسیار زیبا ساخته شده است.

وجود درخت بنه 700 ساله در مقبره بوذر جمهر قاینات

درخت بنه 700 ساله‌ای در کنار این مقبره وجود دارد که به زیبایی این آرامگاه افزوده است.

بقعه بوذر جمهر دارای چهار ایوان است و گنبدی بر فراز این ایوان‌ها استوار شده و همچنین بیشتر نوادگان بوذر جمهر ساکن همین شهر بوده و با پسوند خانوادگی «ابوذری» برگرفته از نام بوذر جمهر شناخته می‌شوند.

انتهای پیام/69015/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول