اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعتراف سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید اعتراف کرد کارتر برای منحرف ساختن افکار عمومی در مورد تجاوز نظامی به ایران از یک ماه پیش از عملیات اقداماتی را به اجرا گذاشته و برای حفظ امنیت اجرای عملیات نجات سعی در پرده پوشی آن کرد .

اعتراف سخنگوی کاخ سفید

رخدادهای 16 اردیبهشت 1359

چکیده

  • آیت الله قدوسی دادستان انقلاب جمهوری اسلامی ایران در رابطه با خارج کردن اسکناس های هزار تومانی از دور و تلاش ضد انقلاب فراری برای وارد کردن اسکناس های خارج شده از ایران به داخل کشور به مسئولین گمرکات و فرودگاه ها و مرزها هشدار داد .
  • لرد گرینگتون وزیر خارجه انگلیس گفت : واکنش جهان اسلام به حمله آمریکا علیه ایران نشان داد که هر اقدام نظامی آمریکا در ایران نه تنها بر منطقه خلیج فارس که بر افغانستان و موقعیت اعراب و اسرائیل نیز تاثیر خواهد داشت .
  • آیت الله دکتر بهشتی عضو شورای انقلاب و رئیس دیوان عالی کشور گفت : در جلسه اخیر شورا اولین گزارش مربوط به حمله آمریکا به ایران ارائه شد که در آن  کمیسیون مربوط خطوط زیادی را به طور مستند از مسیر پرواز هواپیماها مشخص کرده است .
  • مهندس عزت الله سحابی عضو شورای انقلاب و سرپرست سازمان برنامه و بودجه در گفت و گویی اظهار داشت : در جریان کردستان نظام مظلوم واقع شده است ، ارتش ایران در حال حاضر مشغول دفاع است نه تهاجم .
  • لشگر 64 ارومیه در ارتباط با اوضاع آذربایجان غربی و کردستان اطلاعیه‌ای انتشار داد  و تاکید کرد : سنندج ، سردشت و بانه در کنترل ارتش و نیروهای سپاه پاسداران است .
  • دکتر صادق طباطبایی سرپرست ادارات نخست وزیری اعلام کرد با توجه به رویدادهای اخیر و توطئه ای که به جهت سلب امنیت در کشور و ایجاد اغتشاش صورت می گیرد تعداد ممنوع الخروج ها افزایش یافته است .
  • فیدل کاسترو رهبر کوبا در اجتماع دو میلیونی مردم هاوانا با تاکید به خطراتی که از سوی آمریکا و متحدانش ایران را تهدید می کند از اوپک خواست تا به حمایت از ایران نفت را به روی غرب قطع کند .
  • دکتر مهدی ممکن معاون وزارت ارشاد ملی طی گفت و گویی اظهار داشت : اینکه سرپرست بنیاد مستضعفان ما را در رابطه با نشریات مسئول محتویات آن می داند مطابق مضمون لایحه مطبوعات در ایران نیست وزارت ارشاد ملی در مقابل نشریات فقط جنبه ارشادی می تواند داشته باشد .
  • عده ای از صاحبان چاپخانه ها که اقدام به چاپ نشریات غیرقانونی نموده بودند توسط دادستانی کل انقلاب دستگیر شدند و چاپخانه آنها مهر و موم شد .
  • صادق قطب زاده در دیدار با وزیر خارجه کوبا گفت : درباره روابط ایران و کوبا شورای انقلاب هفته آینده  تصمیم قطعی خواهد گرفت .
  • آسوشیتد پرس از قاهره به نقل از آژانس خبری خاورمیانه گزارش داد : تلاش ناموفق برای سرنگون کردن رژیم صدام در عراق که هفته گذشته انجام شد حداقل به کشته شدن 137 افسر و سرباز منتهی شد .

هشدار دادستان کل انقلاب در باره ورود اسکناس های هزار تومانی

آیت الله قدوسی دادستان انقلاب جمهوری اسلامی ایران در رابطه با خارج کردن اسکناس های هزار تومانی از دور و تلاش ضد انقلاب فراری برای وارد کردن اسکناس های خارج شده از ایران به داخل کشور اطلاعیه ای صادر کرد و طی آن به مسئولین گمرکات و فرودگاه ها و مرزها هشدار داد که این گونه افراد را کاملا بررسی کنند و چنانچه مواردی مشاهده شد آنها را دستگیر کرده و به دادگاه انقلاب اسلامی مرکز تحویل دهند تا به عنوان ضد انقلاب محاکمه شوند . (1)

اعتراف سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید اعتراف کرد کارتر برای منحرف ساختن افکار عمومی در مورد تجاوز نظامی به ایران از یک ماه پیش از عملیات اقداماتی را به اجرا گذاشته بود . خبر گزاری آسوشیتدپرس در این زمینه گزارش داد : جودی پاول سخنگوی کاخ سفید در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : کارتر برای حفظ امنیت اجرای عملیات نجات سعی در پرده پوشی آن کرد . براساس همین گزارش اواخر هفته گذشته پس از شکست عملیات نجات کارتر گفت قصد ندارد خارج از ایالت واشنگتن به مبارزه انتخاباتی دست بزند و این تصمیم کارتر اعتراض سناتور کندی رقیب انتخاباتی او مواجه شده است.

فیدل کاسترو رهبر کوبا در اجتماع دو میلیونی مردم هاوانا که به منظور محکوم کردن حمله نظامی آمریکا به ایران گرد هم آمده بودند طی سخنانی با تاکید به خطراتی که از سوی آمریکا و متحدانش ایران را تهدید می کند از اوپک خواست تا به حمایت از ایران نفت را به روی غرب قطع کند .

مخالفت کیسنجر با اقدامات کارتر

هنری کیسنجر وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز گفت گه آمریکا نباید دست به اقدامات نظامی دیگری در مورد آزادی گروگان های آمریکایی در ایران بزند بلکه باید همچنان به اقدامات اقتصادی خویش متکی باشد . وزیر امورخارجه پیشین آمریکا ادامه داد اگر از آنچه سایروس ونس درباره نقشه های آمریکا برای نجات گروگان ها می داند مطلع بود به احتمال زیاد تصمیمش را در خصوص حمایت از عملیات نظامی آمریکا عوض می کرد .

از سوی دیگر لرد گرینگتون وزیر خارجه انگلیس نیز گفت تلاش آمریکا برای نجات گروگان ها در تهران کاملا قانونی و بسیار شجاعانه بود !  وی افزود : اما واکنش جهان اسلام نشان داد که هر اقدام نظامی آمریکا در ایران نه تنها بر منطقه خلیج فارس که بر افغانستان و موقعیت اعراب و اسرائیل نیز تاثیر خواهد داشت . (2)

اعدام 7 تن از عوامل رژیم سابق

7 تن از محکومان دادگاه های انقلاب اسلامی مرکز که در شعب مختلف این دادگاهها محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند سحرگاه امروز تیرباران شدند . گفتنی است یکی از اعدامی های امروز – عباسعلی ساری – در روز 21 فروردین 44 و در جریان ترور ناکام شاه با تیراندازی به سوی سرباز رضا شمس آبادی وی را کشته بود . (3)

اولین گزارش در مورد عملیات طبس تسلیم شورای انقلاب شد

جلسه مشترک شورای انقلاب و هیئت دولت به ریاست بنی صدر رئیس جمهور در ساختمان نخست وزیری تشکیل شد . در پایان این جلسه آیت الله دکتر بهشتی عضو شورای انقلاب و رئیس دیوان عالی کشور به خبرنگاران گفت : در جلسه شورای انقلاب مسائل مختلفی مطرح شد که مهمترین آن طرح اولین گزارش مستند ارائه شده از تحقیقات پیرامون حادثه طبس بود ، در این گزارش کمیسیون مربوط خطوط زیادی را به طور مستند از مسیر پرواز هواپیماها مشخص کرده است و البته چند نکته مجهول دیگر مانده است که امیدوار هستیم به زودی مشخص شود و همان طور که قبلا وعده داده بودیم به صورت گزارش کتبی به اطلاع مردم برسد . (4)

نظام در کردستان مظلوم واقع شده است

مهندس عزت الله سحابی عضو شورای انقلاب و سرپرست سازمان برنامه و بودجه در گفت و گویی اظهار داشت : آخرین خبری که از کردستان دارم این است که ارتش به سرعت مشغول پاکسازی خانه های اطراف خیابان ها است . مهندس سحابی ادامه داد : گروه های سیاسی مسلح کردستان برای سومین بار آتش بس را رعایت نکرده اند و می گویند ارتش کشتار می کند . وی گفت : در جریان کردستان نظام مظلوم واقع شده است ، ارتش ایران در حال حاضر مشغول دفاع است نه تهاجم.

آیت الله دکتر بهشتی: در جلسه شورای انقلاب مسائل مختلفی مطرح شد که مهمترین آن طرح اولین گزارش مستند ارائه شده از تحقیقات پیرامون حادثه طبس بود ، در این گزارش کمیسیون مربوط خطوط زیادی را به طور مستند از مسیر پرواز هواپیماها مشخص کرده است.

در مورد بحران کردستان از مردم نظر خواهی می شود !

سحابی همچنین از طرحی خبر داد که طی آن از مردم سراسر ایران خواسته خواهد شد که نظرشان را در مورد جدایی کردستان از ایران اعلام کنند در صورت توافق مردم سراسر کشور کردستان جدا خواهد شد و در غیر این صورت از مردم خواهیم خواست به کردستان رفته و با گروه های مسلح نبرد کنند . سحابی همچنین گفت : گروه های مسلح مردمی که با آنها مخالف هستند را از شهر اخراج کرده و حتی به قتل می رسانند . (5)

سنندج ، سردشت و بانه در کنترل ارتش و سپاه

لشگر 64 ارومیه در ارتباط با اوضاع آذربایجان غربی و کردستان اطلاعیه‌ای انتشار داد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : درباره اوضاع سردشت و بانه  نیز در این اطلاعیه آمده است : در سردشت ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اوضاع شهر مسلط می‌باشند در بانه برادران ارتشی و سپاه پاسداران شما بر شهر کاملاً مسلط و در ادامه مبارزات دلیرانه خود با عناصر ضدانقلاب از هر لحاظ مورد حمایت و پشتیبانی مردم مسلمان بانه و ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی می‌باشد.(6)

به دلیل رویدادهای اخیر ؛ ممنوع الخروج ها افزایش یافت

دکتر صادق طباطبایی سرپرست ادارات نخست وزیری اعلام کرد با توجه به رویدادهای اخیر و توطئه ای که به جهت سلب امنیت در کشور و ایجاد اغتشاش صورت می گیرد تعداد ممنوع الخروج ها افزایش یافته است . (7)

درخواست کاسترو از اوپک ؛ نفت را بر روی غرب ببندید

فیدل کاسترو رهبر کوبا در اجتماع دو میلیونی مردم هاوانا که به منظور محکوم کردن حمله نظامی آمریکا به ایران گرد هم آمده بودند طی سخنانی با تاکید به خطراتی که از سوی آمریکا و متحدانش ایران را تهدید می کند از اوپک خواست تا به حمایت از ایران نفت را به روی غرب قطع کند . (8)

شاکیان مطبوعات باید به دادستانی مراجعه کنند

دکتر مهدی ممکن معاون وزارت ارشاد ملی طی گفت و گویی اظهار داشت : وزارت ارشاد ملی رابطه اش با مطبوعات کشور فقط در چارچوب لایحه مطبوعات است و ما در مقابل نشریات عاملی برای صدور پروانه امتیاز هستیم حال اگر از سوی نشریه ای جرمی سر زد و بر خلاف قانون مطالبی نوشت شخص یا اشخاصی که مدعی باشند می توانند صرفا به دادستانی انقلاب اسلامی در تهران و شهرستان ها مراجعه کنند و از طریق آن شکایت خود را دنبال کنند .

لرد گرینگتون وزیر خارجه انگلیس : واکنش جهان اسلام به حمله آمریکا علیه ایران نشان داد که هر اقدام نظامی آمریکا در ایران نه تنها بر منطقه خلیج فارس که بر افغانستان و موقعیت اعراب و اسرائیل نیز تاثیر خواهد داشت .

وی ادامه داد : اینکه سرپرست بنیاد مستضعفان ما را در رابطه با نشریات مسئول محتویات آن می داند مطابق مضمون لایحه مطبوعات در ایران نیست وزارت ارشاد ملی در مقابل نشریات فقط جنبه ارشادی می تواند داشته باشد . (9)

دستگیری برخی از صاحبان چاپخانه ها

عده ای از صاحبان چاپخانه ها که اقدام به چاپ نشریات غیرقانونی نموده بودند توسط دادستانی کل انقلاب دستگیر شدند و چاپخانه آنها مهر و موم شد . آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب به انتشار اطلاعیه ای در این زمینه اخطار داد اگر موارد مشابهی مشاهده گردد شدیدا تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت . (10)

قطب زاده : شورای انقلاب درباره روابط با کوبا تصمیم می گیرد

وزیر امور خارجه کوبا که در تهران به سر می برد با صادق قطب زاده وزیر خارجه کشورمان و عضو شورای انقلاب دیدار و گفت و گو کرد . وزیر خارجه در این دیدار تاکید کرد درباره روابط ایران و کوبا شورای انقلاب هفته آینده  تصمیم قطعی خواهد گرفت . (11)

کشته شدن 137 سرباز و افسر عراقی در کودتا علیه صدام

آسوشیتد پرس از قاهره به نقل از آژانس خبری خاورمیانه گزارش داد : تلاش ناموفق برای سرنگون کردن رژیم صدام در عراق که هفته گذشته انجام شد حداقل به کشته شدن 137 افسر و سرباز منتهی شد . (12)

پی نوشت :

1- بامداد ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

2- بامداد ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1و3

3- کیهان ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

4- کیهان ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

5- کیهان ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

6- کیهان ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

7- بامداد ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

8- بامداد ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

9- بامداد ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

10- بامداد ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

11- بامداد ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

12- بامداد ، 16 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول