اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهری با 30 میلیون زائر و مجاور

مشهد نیازمند نگاهی متفاوت در پیگیری مصوبات کارگروه زیارت

مشهد مقدس برای رسیدگی به امور زائران نیازمند نگاهی متفاوت در پیگیری مصوبات کارگروه زیارت و وعده‌های مسئولان و مدیران است.

مشهد نیازمند نگاهی متفاوت در پیگیری مصوبات کارگروه زیارت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نوشتن از مشهد و مشکلات‌ آن را قبول داریم که خیلی تکراری شده است و اینکه هر مسئولی می‌آید وعده‌های فراوانی برای این شهر می‌دهد، از اهمیت آن می‌گوید، ارادت خود را بارها و بارها بر زبان می‌آورد و خلاصه تلاش می‌کند تام و تمام از علاقه و عشق خود به مشهد بگوید.

تا اینجای کار چیز جدیدی نیست، قصه هزار میلیارد بودجه زیارت را هم زیاد گفته‌ایم و حضرات برای آن توجیهات فراوان آورده‌اند؛ این هم چیز جدیدی نیست، از دغدغه‌های امام جمعه مشهد برای این شهر نیز زیاد نوشته‌ایم.

اینکه مشهد ترافیک فراوانی دارد و حمل و نقل در آن کار هر کسی نیست، اینکه بافت فرسوده و حاشیه شهر آن شهره خاص و عام است و زائران و مجاورانش همیشه خدا مشکل دارند اما ...

اما چه کنیم که باید باز هم بر این سندان بکوبیم تا شاید اجابت شود.

بی‌شک اگر اعضای کارگروه زیارت دیدگاه نقادانه این مجال را منصفانه نگاه کنند و با مرور کارنامه کاری دستاوردهای این کارگروه،‌ به بررسی دستاوردهای این کارگروه برای مشهد بپردازند، گمان نمی‌کنیم نمره برجسته و ممتازی به عملکرد این کارگروه بدهند.

قصد امتحان گرفتن و بازجویی از اعضای این کارگروه را نداریم، نیت تکرار چند ده باره مشکلاتی است که گریبان این شهر را گرفته است و از بودجه‌های موجود و عنایات خاص نیز چیز زیادی قسمت مشهد و اهالی پایتخت معنوی ایران نشده است.

*سرگردانی زائران در مشهد

همه ساله 25 میلیون زائر داخلی و چیزی در حدود یک میلیون زائر خارجی به پایتخت دل‌ها سفر می‌کنند؛ نخستین و برجسته‌ترین مشکل موجود در این شهر، نبود سازمان و دستگاهی است که به معنای واقعی متولی امور زائران باشد.

سال‌هاست که سازمان میراث فرهنگی استان و معاونت‌ گردشگری آن، به دلیل توان مالی و نظارت اندک این سازمان، قادر نیستند با بیغلوله‌هایی که بسیاری از آنها مشکلات فراوانی دارند برخورد کنند و جان و مال زائران در برخی از این خانه‌ها که تعداد آنها کم هم نیست، در خطر است و برخی زوارکش‌ها به بدترین وجهه ممکن زائران را نقره داغ می‌کنند.

این مشکل همچنان پابرجاست و تمام فکر‌هایی که برای آن شده است نیز مقطعی و سطحی بوده است! زائران خارجی نیز نمی‌دانند کجا باید ساماندهی شوند، چه کسی حامی آنهاست؟ از قصه نقره‌داغ شده آنها هم توسط برخی کسبه بی‌وجدان، همه باخبر هستیم.

*توزیع نامناسب زمان سفر به مشهد

فرودگاه، پایانه مسافربری و راه آهن مشهد اگر چه بزرگ است و مسافران زیادی را در طول سال جا‌به‌جا می‌کند اما همچنان و بدون استثنا، در ایام عید و تابستان شرمنده حضور ویژه و فراوان زائران است؛ توقع کار پیچیده‌ای نیست اما برنامه حضور زائران در مشهد هیچ‌گاه تابع نظام‌مندی خاصی نبوده و همواره دو فصل پیک حضور برای زائران تعریف شده است؛‌ نیمه اول نوروز و نیمه دوم تابستان.

آیا در طی این‌همه سال امکان برنامه‌ریزی برای توزیع سفر در مشهد نبوده است؟ اگر تا به امروز نبوده، شرایط و تسهیلات آن باید از حالا فراهم شود، بدیهی است از توزیع نامناسب سفر، مشهد و مشهد‌های و خود زائران ضرر و زیان زیادی کرده‌اند.

*مجتمع‌های اقامتی که گفتند و نساختند

یکی از همان مصوبه‌های جنجالی کارگروه ملی‌زیارت که تاکنون بارها در مورد آن نقد نوشته شده است، معضل ساخت اقامتگاه‌های ارزان قیمت برای زائران است؛‌ مصوبه‌ای که در مورد آن تبلیغات بسیار شد اما هنوز به جایی نرسیده است.

این درست که مشهد 52 درصد مراکز اقامتی کشور را در خود جای داده است اما بسیاری از این مراکز با بودجه سفر زائران هم‌خوانی ندارد، چرایی بی‌نتیجه بودن ساخت این مراکز از دیگر مواردی است که باید مد نظر اعضای کارگروه زیارت قرار گیرد.

شاید برای اعضای کارگروه ملی زیارت هم جالب باشد؛ چند روزی از سالگرد چهارمین جلسه کارگروه ملی زیارت می‌گذرد و از اوایل آذر ماه سال گذشته تا به امروز این کارگروه هنوز تشکیل جلسه نداده است.

مسلماً حرف‌ها و دغدغه‌های امام جمعه مشهد در مورد استقرار اعضای کارگروه ملی زیارت در مشهد، مشهد شناس بودن این افراد و نداشتن شغل‌‌های متعدد حرف‌های قابل تأملی است که اگر خلاف این بود،‌ یک سال از آخرین جلسه این کارگروه نمی‌گذشت.

از میان 31 مصوبه‌ای که این کارگروه داشته، تا قبل از جلسه آخر، 15 مصوبه از درون این کارگروه بیرون آمده بود که تنها یک مصوبه آن اجرایی شده بود و از میان 10 مصوبه مرحله دوم نیز اکثر موارد به نتیجه و فرجام مشخصی نرسیده و از سرنوشت شش مصوبه دیگر نیز خبر روشنی در دست نیست.

بودجه 200 میلیارد تومانی سال 90 نرسیده و از بودجه 200 میلیارد تومانی امسال هم تنها 10 میلیارد تومان اختصاص یافته است،‌ مقرر شده بود بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان تا دو برابر سپرده‌گذاری به ذی‌نفع (شهرداری مشهد) برای بازسازی بافت فرسوده، تسهیلات قرض‌الحسنه با دوره بازپرداخت سه‌ساله و اقساط شش ماهه ارائه کند اما گلایه‌های شهردار مشهد و مسئولان شهری حکایت از عدم اختصاص این اعتبار دارد.

استاندار خراسان‌رضوی که نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهور در بافت فرسوده شده بود برکنار شد،‌ هر چند که همان زمان نیز تحول ویژه‌ای که ناشی از استفاده از همین اختیارات باشد مشاهده نشد، اما سئوال اینجاست که آیا استاندار فعلی هم همان سمت را دارد و آیا قادر به اعمال نظر و اختیار است یا نه؟

شما به عنوان اعضای کارگروه ملی زیارت مصوب کردید وزیر ارشاد به عنوان نماینده تام‌الاختیار کارگروه ملی زیارت، مصوبات کارگروه را در دولت پیگیری کند، آیا آقای وزیر با توجه به مشغله‌های فراوانشان حتی توانسته‌اند در یک مورد هم که شده، مصوبات کارگروه را پیگیری نمایند؟ اگر پاسخ مثبت است چرا هیچ خبری در این مورد منتشر نشده و نتیجه این پیگیری‌ها چه بوده است؟ آیا صرفاً پیگیری شفاهی بوده یا ... ؟

راه‌اندازی قطار سریع السیر مشهد-تهران-اصفهان با اولویت مشهد هم تا به امروز به سرنوشت قابل دفاعی نرسیده است.

ماه‌های آخر کاری دولت است و حرف تازه‌ای نمی‌توان زد،‌ مسلم است که پیگیری بسیاری از این مصوبات نیز در کوران مشاغل و مشغله‌‌های متعدد اعضای این کارگروه اگر نه به باد فراموشی، که به چرخه بی‌خبری سپرده می‌شود.

مشکلات مشهد مشخص است و بارها این مشکلات را با تک‌تک‌ شما مسئولان گرامی در میان گذاشته‌ایم؛‌ حضوری یا تلفنی یا در گوشه و کنار نشست‌ها، از تعارف کم کنیم تا شما به مبلغ بیفزایید، مشهد نیازمند نگاهی متفاوت است.

..................................

یادداشت: مهدی عسکری

..................................

انتهای پیام/70006/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول