اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل دادگستری خراسان‌جنوبی:

25 درصد پرونده‌های مورد رسیدگی دادگستری دعواهای خانوادگی است

مدیرکل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: مجموع پرونده‌های مورد رسیدگی دعاوی خانوادگی 25 درصد از موضوعات مطرح شده در دادگاه حقوقی را تشکیل می‌دهد، که این زنگ هشداری برای خانواده‌ها، نهادهای فرهنگی و سازمان‌های متولی است.

25 درصد پرونده‌های مورد رسیدگی دادگستری دعواهای خانوادگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ‌محسن مظهری ظهر امروز در جمع خبرنگاران و مسئولان دستگاه‌ قضایی، اظهار کرد: در 11 حوزه قضائیه تا پایان سال گذشته مجموعه پرونده‌های وارده به بخش‌های مختلف دادگستری 56 هزار و 90 فقره بوده که در مقایسه با سال 90 به میزان 0.63 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: مجموعه پرونده وارده به دادسرا در سال گذشته 22 هزار و 723 فقره بوده است که در مقایسه با سال 90 با کاهش 3.2 درصد مواجه شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی در ارتباط با دادگاه عمومی، اذعان داشت: مجموعه پرونده وارده در این استان در سال گذشته تعداد 23 هزار و 524 فقره بوده که در مقایسه با سال 90 به میزان 0.8 درصد افزایش داشته است.

مظهری با بیان اینکه عمده رسیدگی به پرونده قاچاق مواد مخدر و کالا بوده است، افزود: در هشت شهرستان استان تا پایان سال گذشته 6 هزار و 312 فقره پرونده وارده به دادگاه‌های انقلاب بوده است که نسبت به سال 90 تعداد 13.5 درصد افزایش داشته است.

وی تعداد پرونده‌های وارده به دادگاه تجدیدنظر در سال گذشته را 3 هزار و 437 فقره عنوان کرد و افزود: این نشان از کاهش 10 درصدی پرونده وارده به این دادگاه می‌باشد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی دادگاه‌های تخصصی به نام دادگاه کیفری وجود دارد، گفت: این دادگاه به پرونده‌های بسیار مهم کیفری و پرونده‌هایی که مجازات قانونی آن اعدام، رجم و قصاص عضو رسیدگی می‌کند.

 مظهری ادامه داد: این دادگاه تخصصی به پرونده‌های بسیار سنگین رسیدگی می‌کند که در مجموع در سال گذشته، 84 پرونده وارده بوده است که به نسبت سال 90 که تعداد 113 فقره بوده است، کاهش 25.6 درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته تعداد 5 هزار و 337 فقره پرونده به واحدهای اجرای احکام مدنی خراسان جنوبی وارد شده است که نسبت به سال 90 با چهار هزار و 579 فقره بوده است و همچنین افزایش 16.5 درصدی داشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی تعداد پرونده وارده به اجرای احکام کیفری در سال گذشته را  13 هزار و 191 فقره برشمرد و افزود: محکومیت کیفری در سال 90 تعداد 11 هزار و 168 فقره بوده است که در سال 91 با افزایش 10 درصدی مواجه شده است.

مظهری نخستین موضاعاتی که در دادگاه حقوقی مطرح شده است را شامل، مطالبه طلب با 16.6 درصد فراوانی، مطالبه خسارت با 9.78 درصد فراوانی، اعصار با 8.65 درصد، طلاق با 7.77 درصد، مطالبه مهریه با 6 درصد، تأمین خواسته با 4.65 درصد برشمرد.

وی ادامه داد: درخواست صدور حکم رشد با چهار درصد، مطالبه نفقه با 3.99 درصد، الزام به تمکین با 2.17 درصد و خلع ید با دو درصد از دیگر موضوعات مهمی است که در دادگاه حقوقی مطرح می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مجموع پرونده‌های مورد رسیدگی دعاوی خانوادگی 25 درصد از موضوعات مطرح شده در دادگاه حقوقی را تشکیل می‌دهد، که این زنگ هشداری برای خانواده‌ها، نهادهای فرهنگی و سازمان‌های متولی معیشت مردم است.

انتهای پیام/69017/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول