اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حوزه‌های علمیه خواهران کشور خبر داد

قرآن‌آموزی بیش از 400 هزار کودک در کشور از 7 هزار مبلغه

به گفته معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور هم‌اکنون هفت هزار مبلغه به بیش از 400 هزار کودک چهار تا شش ساله در کشور قرآن می‌آموزند.

قرآن‌آموزی بیش از 400 هزار کودک در کشور از 7 هزار مبلغه

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، داشتن نسلی سالم، موفق و توانمند نیازمند تربیت زنانی است که بتوانند علاوه بر حفظ بنیان خانواده و ایفای نقش مادر و همسر مناسب، در عرصه‌های اجتماعی نیز موفق ظاهر شوند.

در عصر حاضر که آسیب‌های اجتماعی به واسطه گسترده‌تر شدن جوامع افزایش یافته، وجود زنان آگاه و باسواد است که می‌تواند جامعه را به سمت هدف یاد شده رهنمون سازد.

با توجه به اهمیتی که فعالیت حوزه‌های علمیه در تقویت بنیان خانواده و تحویل مادران و نسلی سالم به جامعه به واسطه مسلح کردن آنان به دانش اسلامی دارد، خبرنگار فارس در قزوین در حاشیه افتتاح حوزه علمیه خواهران فاطمیه (س) این شهر طی گفت‌وگویی با اصغر عبداللهی معاون اداری مالی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور در خصوص این فعالیت‌ها و آثار آن پرسش‌هایی را مطرح کرد که پاسخ آن در ادامه می‌آید.

*با توجه به تأثیرگذاری آموزش در دوران کودکی، خواهران مبلغه چه فعالیت‌هایی در حوزه کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند؟

حدود هفت هزار نفر از بانوان مبلغه در حال قرآن‌آموزی به بیش از 400 هزار کودک بین چهار تا شش ساله هستند که این امر به نوعی تبلیغ محسوب می‌شود. بیش از نیمی از این تعداد، که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارند، استخدام شده‌اند. همچنین حدود دو هزار و 500 نفر از پنج هزار نفر نیروی مربی قرآن که در سال‌های اخیر جذب آموزش و پرورش شدند، از فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه بانوان بودند.

*برنامه‌های حوزه علمیه خواهران در حوزه‌های اجتماعی یا تقویت بنیان خانواده برای طلبه‌ها چگونه است؟

پیش از این حوزه‌های علمیه خواهران متهم بودند که افرادی که به این حوزه‌ها وارد می‌شوند، در امر ازدواج سختگیری بیشتری دارند؛ اما حوزه علمیه نخستین گام اجتماعی شدن بانوان طلبه را ازدواج و ورود به یک زندگی خوب می‌داند و در همین راستا برای آموزش مهارت‌های لازم به آنان می‌کوشد.

کودکیاری، خیاطی، سفره‌آرایی و آشپزی از جمله این آموزش‌هاست؛ چراکه زن برای داشتن زندگی خانوادگی خوب، باید در عین کسب دانش، رفتارهای اجتماعی مناسب را نیز بیاموزد.

*آیا سبک زندگی اسلامی و مهارت‌های زندگی در دروس خواهران حوزه علمیه گنجانده شده است؟

سبک زندگی اسلامی همان آموزه‌های دینی است و دقیقاً پرهیز از همان امور آزاردهنده همچون غیبت، دروغ، ریا، تجمل و اسراف که موجب بر هم ریختگی سبک زندگی می‌شود، در آموزه‌های دینی آمده است؛ اما به عنوان پدیده جدیدی که مقام معظم رهبری بر سرمایه‌گذاری روی آن تأکید دارند، حوزه علمیه در حال تدبیر برای گنجاندن آن در نظام کلاسیک است؛ به این معنا که طلبه‌ها و فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه، مربیان و عاملان توسعه سبک زندگی اسلامی باشند.

فعالیت‌های حوزه علمیه در این خصوص هنوز ساماندهی خاصی ندارد؛ اما انجام این امر جزو رسالت‌های این نهاد است.

البته این امر باید در نظر گرفته شود که به هم ریختگی سبک زندگی اسلامی، جامعه را در سطح وسیعی آلوده کرده و بسیاری از الگوهای پیشین بر هم خورده است که رهبر انقلاب در سخنرانی خود در خصوص این مسئله، بیش از 30 موضوع ‌را مطرح کردند.

*راه حل رفع این مشکلات چیست؟

این بر‌هم ریختگی به راحتی قابل بازگردانی نیست. در جامعه‌ای که تهیه جهیزیه سبک؛ امری سخیف و نشانه فقر و منزلت پایین اجتماعی شمرده می‌شود و رقابت در اموری همچون ازدواج سخت، مهریه سنگین، جهیزیه گران، سفره‌های رنگارنگ و حتی رقابت در گذر از غذای سنتی و تهیه و مصرف فست فود رقابت‌های محوری است، نمی‌توان با یک تریبون مشکل را در کل جامعه حل کرد؛ بلکه رفع آن نیازمند تحلیل رفتار، تغییر آن، شکل‌گیری رفتار جدید و البته استقبال تمام جامعه و نظام از این تغییر است.

به عنوان نمونه در زمینه ازدواج آسان باید تمام مشوق‌ها برای گسترش این فرهنگ هماهنگ شود و جامعه به جایی برسد که افراد از داشتن ازدواج‌های سخت احساس خجالت کنند؛ در حالی که امروزه افرادی با داشتن تعداد سکه بیشتر برای مهریه و برگزاری مراسم مجلل‌تر برای ازدواج به خود می‌بالند.

انتهای پیام/77011/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول