اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان:

احتمال وقوع سونامی جاسک را تهدید می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان با بیان اینکه احتمال وقوع سونامی در منطقه جاسک با توجه به همجواری با دریای عمان وجود دارد، گفت: بیشترین و بالاترین بافت فرسوده استان متعلق به شهرستان میناب است.

احتمال وقوع سونامی جاسک را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب، حسین رنجبر صبح امروز در نشست شورای اداری میناب با بیان تعریفی از حوادث بحرانی اظهار داشت: حادثه از پیدایش و خلقت انسان وجود داشته و تا همیشه نیز وجود خواهد داشت.

وی با ذکر این مطلب که 75 درصد از جمعیت جهان در مناطق حادثه خیز سکونت دارند اضافه کرد: از 43 بلای طبیعی شناخته شده در جهان، 33 حادثه در ایران وجود دارد.

رنجبر بیان کرد: علی‌رغم توسعه علم، هر روز در نقاط مختلف جهان شاهد حوادث و بلایای طبیعی هستیم.

این مسئول در ادامه به روند ساخت و ساز و احداث منازل مسکونی در میناب اشاره کرد و گفت: طبق نظر کارشناسان اگر گسل مکران فعال شود شهرستان میناب خسارت جبران ناپذیری متحمل می‌شود و این در حالی است که از جاسک تا پارسیان (طول ساحل استان هرمزگان) 33 خط گسل وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان در ادامه با ذکر فرمایشی از رهبر معظم انقلاب که می‌فرماید «زلزله بلا نیست بلکه عدم اطلاع ما بلا می‌سازد» اظهار داشت: در زمینه اطلاع از عواقب وقوع زلزله در میناب خوب کار نشده است.

رنجبر با بیان این که طی شش ماهه نخست سال جاری 392 زلزله در هرمزگان رخ داده است اذعان کرد: باید در این راستا هوشیار بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود همجواری شهرستان جاسک با دریای عمان را مورد بحث قرار داد و بیان کرد: احتمال وقوع سونامی در این شهرستان وجود دارد و باید برای ایمن سازی مردم تلاش کرد.

رنجبر همچنین با بیان این که در ستاد مدیریت بحران استان 14 کارگروه تشکیل و پیگیر امور هستند به سیل 1389 در میناب و آسیب 330 منزل مسکونی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با کمک دستگاه‌های عضو ستاد این 14 کارگروه در شهرستان‌ها نیز فعال شود.

وی از وقوع سیل و خشکسالی به عنوان مشکلات جدی در میناب نام برد و افزود: جهاد کشاورزی باید با کار پژوهشی و مطالعاتی با خشکسالی مقابله و باغات لیمو و انبه را احیا کند.

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان طوفان‌های فصلی و آتش سوزی را از دیگر مشکلات میناب معرفی کرد و بیان کرد: طی دو سال اخیر 20 هکتار از باغات میناب طعمه حریق شده است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که میناب به عنوان دومین شهرستان استان دارای بیشترین و بالاترین بافت فرسوده است افزود: باید با فرهنگ سازی و ابزار تشویقی، زمینه‌ای فراهم شود تا کسانی که در میناب در دامنه کوه سکونت دارند در مکانی مناسب زندگی کنند.

رنجبر زلزله بشاگرد را فرصتی برای ارزیابی توان، امکانات و تجهیزات دانست و اظهار داشت: شهرستان میناب دارای 275 روستا است که 213 روستای آن بالای 20 خانوار است و در لحظات بحران امکانات موجود پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری اطلاعات میزان خطرپذیری شهرستان از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: ارائه بهترین الگویی که می‌توان در مواقع بحران از آن استفاده کرد، تعامل بیشتر بین دستگاهی، آغاز عملیات طرح جامع خطر پذیری میناب و جانمایی محل اسکان اضطراری است که از نیازهای اساسی در این شهرستان به شمار می‌رود.

این مسئول گفت: در راستای اطلاع و آگاهی نسل‌های آینده تلاش شود از حوادثی که در میناب به وقوع می‌پیوندد مستنداتی تهیه شود.

در این نشست همچنین به جهت فعالیت مناسب در امداد رسانی به موقع به زلزله زدگان بشاگرد با لوح تقدیری از سوی استاندار هرمزگان از فرماندار ویژه میناب قدردانی شد.

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان در این راستا گفت: برابر واکاوی و ارزیابی‌های صورت گرفته، فرماندار ویژه میناب، فرماندار شهرستان‌های جاسک و بشاگرد به عنوان افراد فعال در امداد رسانی به موقع به مردم زلزله زده بشاگرد انتخاب شدند.

انتهای پیام/88004/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول