اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی:

بیش از 14 هزار هکتار از اراضی خراسان‎جنوبی زیرکشت زعفران است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: در خراسان‌جنوبی 14 هزار و 262 هکتار از اراضی بارور و غیربارور زیرکشت زعفران است.

بیش از 14 هزار هکتار از اراضی خراسان‎جنوبی زیرکشت زعفران است

غلامرضا هادربادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: خشکسالی چند ساله اخیر تاثیر زیادی بر میزان عملکرد و تولید زعفران در خراسان جنوبی داشته است.

وی با بیان اینکه سطح زیادی در قنوات زیر کشت این محصول مقاوم و ارزشمند است، ادامه داد: با توجه به کاهش دبی قنوات و خشک شدن برخی قنوات به همراه کاهش کیفیت آبهای زیرزمینی این عملکرد به چهار کیلوگرم در هکتار رسیده است.

تولید 48 تن زعفران طی سال گذشته در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: راهکارهای سازمان جهاد کشاورزی به طور عمده در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح بوده است.

هادربادی گفت: با توجه به محوریت منابع آبی توسعه در اولویت بعدی این سازمان قرار داشته و تنها در مناطق مستعد و براساس برنامه‌های توسعه به این امر توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه 14 هزار و 262 هکتار از اراضی بارور و غیربارور در خراسان جنوبی زیرکشت زعفران است، اذعان داشت: در سال گذشته حدود 48 تن زعفران در خراسان جنوبی تولید شده است.

زعفران خراسان جنوبی در زمره محصولات ارگانیک کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: در زمینه انتخاب زمین و مناطق مستعد، آماده‌سازی براساس اصول فنی و استفاده از بذر(پیاز) مرغوب، سالم و دارای وزن بالای هشت گرم به منظور کوتاه کردن زمان گل‎دهی آموزش‌های لازم به کشاورزان برای تولید کیفی محصول زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت انجام می‌شود.

هادربادی اضافه کرد: همچنین جوان‌سازی مزارع زعفران، تغذیه مناسب و استفاده از کودهای آلی شامل ورمی‌کمپوست و کود حیوانی پوسیده به میزان کافی با هدف افزایش درصد مواد آلی خاک، اصول و روش‌های صحیح برداشت، فرآوری و بسته‌بندی زعفران صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه محصول ارگانیک به محصولی اطلاق می‌شود که در تولید آن از سموم و کودهای شیمیایی استفاده نشده یا باقیمانده این مواد در محصول نهایی مشاهده نشود و یا حداکثر در حد مجاز باشد، متذکر شد: محصول زعفران به دلیل این‎که از گذشته بیشتر کشاورزان از کودهای حیوانی برای تغذیه آن استفاده می‌کردند در زمره محصولات ارگانیک قرار دارد.

فعال‎بودن 5 واحد صنعتی برای بسته‌بندی و فرآوری زعفران در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: این امر در مزارعی که در مبارزه با علف‌های هرز از روش‌های مکانیکی استفاده نموده و سموم و کودهای شیمیایی استفاده نکرده یا در حد مجاز رعایت می‌شود، محقق می‌شود.

هادربادی به تعداد پروانه‌های تاسیس صادر شده برای فرآیند بسته‌بندی و فرآوری زعفران در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در خراسان جنوبی برای 17 واحد صنعتی با ظرفیت 62 تن پروانه تاسیس صادر شده است.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی هفت واحد با ظرفیت 22 تن دارای پروانه بهره‌برداری هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بحث فرآیند بسته‌بندی و فرآوری زعفران در خراسان جنوبی پنج واحد صنعتی با ظرفیت 19 تن فعال هستند.

انتهای پیام/69021/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول