اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مخدومی در گفتگو با فارس:

کسانی که آثار غیراخلاقی می‌نویسند از ممیزی شکوه می‌کنند/منتقدان نظام هیچگاه ممنوع‌القلم نبوده‌اند

مدیر انتشارات رسول آفتاب گفت: مخالفان کارهای ارزشی که معمولا یا می‌خواهند ضداخلاقی بنویسند یا ضد منافع ملت مطلب بنویسند اینها می‌گویند ما میان منگنه هستیم.

کسانی که آثار غیراخلاقی می‌نویسند از ممیزی شکوه می‌کنند/منتقدان نظام هیچگاه ممنوع‌القلم نبوده‌اند

رحیم مخدومی مدیر انتشارات «رسول آفتاب» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره ممیزی اظهار داشت: قضیه برعکس شده و نگاه به مسایل سیاسی است. مخالفان کارهای ارزشی که معمولا یا می‌خواهند ضداخلاقی بنویسند یا ضد منافع ملت مطلب بنویسند اینها می‌گویند ما میان منگنه هستیم.

وی ادامه داد: بعد هم اظهار می‌شود که نویسنده ممنوع‌القلم داریم که افراد بسیاری تقاضا کرده‌اند برای صحت این ادعا حداقل لیست ارائه دهید تا معلوم شود چه نویسندگانی ممنوع‌القلم هستند، اما تا این ساعت افرادی که چنین ادعایی کرده بودند حاضر نشدند لیستی ارائه کنند.

به گفته مخدومی، این اتفاق برعکس بوده است و همواره بچه‌های انقلابی چه در دولت اصولگرا و چه اصلاح طلب در مضیغه هستند، از جمله انتشارات رسول آفتاب، سال گذشته برای حضور در نمایشگاه ببن‌المللی کتاب مشقاتی داشت، موانعی ایجاد کرده بودند حتی چند روز از نمایشگاه کتاب گذشته بود اما معاون فرهنگی ارشاد به بهانه‌هایی اجازه نمی‌داد حضور یابیم، اما ما تصورمان این بود چون موسسه رسول آفتاب بانی جشنواره‌های فتنه و بیداری اسلامی بوده است که کم کاری‌های ارشاد را پر می‌کرد، اینها خوشایند وزارت ارشاد نبود بر این اساس اداره کل ارشاد استان تهران و هم معاونت فرهنگی، ممانعت‌هایی ایجاد می‌کرد.

وی به کتاب «من مدیر جلسه‌ام» اشاره و تصریح کرد: این کتاب از سوی انتشارات رسول آفتاب منتشر شد، محتوای کتاب درباره خاطرات یکی از اصول‌گراهای رانده شده از دولت اصول‌گرا در خصوص انتخابات سال 88 بود، این اثر اجازه چاپ پیدا نکرد، ما به اتفاقات اینگونه برخورده‌ایم اما اکنون دیگران سر و صدا می‌کنند و القا می‌شود سیاسیونی که حرف مخالف می‌زنند اجازه تالیف و نشر آثارشان را ندارند.

مخدومی بیان کرد: تالیف و نشر ضد اخلاقی در تمام جوامعی که عقل و درایت بر آن حاکم باشد تکلیفش روشن است و ارتباطی به آن رویکرد سیاسی دولت‌ها ندارد، اما بیشتر تصور ما این است که از این گریز گاه‌هایی که با بهانه‌های ممیزی معمولا دولتمردان برای خود درست می‌کنند برای فرار از پاسخگویی منطقی به آن نیازهای جدی حوزه فرهنگ است.

وی درباره اینکه درشت‌نمایی ممیزی چه ثمراتی خواهد داشت، گفت: ثمر برای عده‌ای خاص دارد، به جای اینکه نیازهای جدی فرهنگ جامعه را بررسی کرده و مرتفع کنند، به مشکلات چاپ و توزیع رسیدگی کنند، دولتمردان به دلیل سیاست و یا اینکه نمی‌خواهند یک بازار مکاره‌ای درست کرده و اذهان را مشغول آن می‌کنند تا از پاسخگویی فرار کنند. بحث ممنوع‌القلم بودن یک عده واقعیت خارجی ندارد.

مدیر انتشارات رسول آفتاب درباره اینکه افراد معلوم الحال و معاند نظام ممنوع‌القلم شمرده نمی‌شود، ابراز داشت: ما همانند تمام ملت‌ها و دولت‌ها دشمنانی داریم که بسیار شفاف و واضح شمشیر را از رو برای ما بسته‌اند، هر سیاستی که بر جامعه حاکم شود دشمن تلقی می‌شود، حساب و کتاب این دشمن واضح و آشکار را باید مشخص کنیم تا افرادی که به عنوان منتقد و مخالف در نظام ابراز عقیده می‌کنند. اما در حوزه نشر و کتاب هم افرادی خارج از آنچه که قانون معین کرده شاید قلم فرسایی کنند، اما این عده در نظام جمهوری اسلامی به عنوان نویسنده تعریف نمی‌شوند.

به گفته وی، خارج از این حیطه اگر کسی به عنوان منتقد فعالیتی دارد ممنوع‌القلم نبوده و نیست، منتقدین دولت‌ها، منتقدین نظام اینها هیچ گاه ممنوع‌القلم نبوده‌اند، همیشه فعالیت داشته‌اند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول