اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: افسانه وابستگی به ابرقدرت‌ها به‌پایان رسید

هاشمی رفسنجانی: انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که افسانه اینکه امروز هیچ انقلابی بدون حمایت یکی از قدرت های جهان نمی تواند سرپا بماند یک خیالی بیشتر نیست.

هاشمی: افسانه وابستگی به ابرقدرت‌ها به‌پایان رسید

رخدادهای 15 دی 62

چکیده:

  • موسوی: در صورت ادامه تهدیدات تمام مراکز صنعتی عراق را هدف آتش قرار می دهیم برادران عراقی و کارگران این تاسیسات را تخلیه کنند.

 

  • هاشمی: انقلاب اسلامی ایران ابهت ابرقدرت ها را در هم شکست.

 

  • تعدادی از اعضای نظامی حزب خائن توده به اعدام محکوم شدند.

 

  • عراق خواستار لغو تصمیم دمشق در مورد قطع عبور نفت از خاک سوریه شد.

 

پاسخ قاطع نخست وزیر به تهدیدات رژیم بعثی

به دنبال تهدید پوشالی رژیم عراق مبنی بر بمباران شهرهای ایران منهدس میر حسین موسوی نخست وزیر طی اطلاعیه ای با اعلام مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل عنوان شده از سوی عراق ضمن افشای چهره آمریکایی رژیم صدام، خطاب به خواهران و برادران مبارز عراقی گفت: در صورت ادامه تهدیدات عراق تمامی مراکز صنعتی عراق هدف آتش مستمر رزمندگان اسلام قرار خواهد گرفت و در این رابطه از کلیه کارگران و کارشناسان عراق و کشورهای دیگر خواسته شده است که این تاسیسات را تخلیه کرده و از نزدیک شدن به آنها خودداری کنند.

در بخشی از پیام نخست وزیر آمده است: ما یک بار دیگر به آمریکا و متحدان فعال آن در خاورمیانه و به صدام هشدار می دهیم که انقلاب در مقابل تهدیدات استکبار جهانی تسلیم نمی شود و حرکت و مبارزه ادامه دارد.(2)

 

هاشمی: انقلاب اسلامی ابهت ابرقدرت ها را شکست

مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی جلسه علنی داشت در این جلسه آقای هاشمی خطاب به میهمانان خارجی دهه فجر که در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بودند گفت: در سایه انقلاب بزرگ اسلامی ایران ما امروز در سطح جهان و مخصوصاً در دنیای اسلامی، تحول بسیار چشم گیری را می بینیم که انتظار داریم در اثر این تحول دنیای آینده تغییرات کلی در جهت خیر و صلاح محرومان و مستضعفان و حق طلبان دنیا به خود ببیند. انقلاب اسلامی ایران با دستاوردهایی که در این پنج سال داشته بسیاری از خیالات و اوهام را از ذهن مردم دنیا پاک کرده و بسیاری از افسانه ها را، بطلانش را ثابت کرده و حقایق را آشکار کرده است.

آقای هاشمی افزود: از دستاوردهای افتخار آمیز انقلاب جمهوری اسلامی ایران این است که ابهت ابرقدرت های امروز دنیا شکسته شد و آن رعبی که قدرت های سرمایه داری و مارکسیزم و اقمارشان در دل مردم دنیا ایجاد کرده بودند برطرف شد و کار به جایی رسیده که دارید می بینید ملت مسلمان لبنان، مسلمانان عزیز ما در لبنان چگونه چهار قدرت بزرگ غربی را تحت فشار قرار دادند که این روزها دارند اسلحه هایشان را برمی دارند و فرار می کنند.

رئیس مجلس گفت: انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که افسانه اینکه امروز هیچ انقلابی بدون حمایت یکی از قدرت های جهان نمی تواند سرپا بماند یک خیالی بیشتر نیست و حتی اگر دوابرقدرت و اقمارشان مخالف هم باشند و به جنگ هم بپردازند با انقلاب، می شود در مقابل همه آنها مقاومت کرد و یک ملت به تنهایی می تواند حقوق خودش را بگیرد هر چند که در سراسر این دنیا یک دولتی از او حمایت نکند.(2)

 

مقتدائی: حکم اعدام چند نفر از سران شاخه نظامی حزب توده تائید شد

حجت الاسلام مقتدایی عضو و سخنگوی شورای عالی قضایی در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی عملکرد شورا در هفته گذشته را تشریح کرد.

آقای مقتدایی با اشاره به پرونده اعضای شبکه نظامی حزب توده گفت: حکم اعدام چند نفر از اعضای شبکه نظامی حزب منحله توده مورد تائید قرار گرفت که از طرف دادگاه انقلاب اسلامی ارتش اعلام خواهد شد .وی گفت: از تمام محاکم تهران خواسته شده است که آماری از پرونده های رسیدگی خود اعلام کنند.(3)

 

عراق از سوریه به جامعه عرب شکایت کرد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد عراق یک یادداشت رسمی به شورای اقتصادی و اجتماعی جامعه عرب تسلیم کرده که به موجب آن خواستار لغو تصمیم سوریه درباره بستن مرز با عراق و قطع عبور ترانزیتی نفت خام عراق از خاک سوریه شده است. این مسئله در سی و ششمین اجلاس شورای اقتصادی و اجتماعی عرب که روز دوشنبه آینده در تونس تشکیل می شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت. عراق در یادداشت خود اظهار کرده است که تصمیم سوریه نقض آشکار پیمان سازمان ترانزیتی کشورهای عربی است که در سال 1977 منعقد شده است

لازم به یادآوری است که مناسبات دیپلماتیک عراق و سوریه از اکتبر سال 1980 قطع شده است. متوقف شدن عبور ترانزیتی نفت خام عراق از طریق خاک سوریه و بسته شدن ترمینال نفتی بانیاس در سوریه در سال 1982 ضربه اقتصادی سنگینی به عراق وارد کرده است.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 15 بهمن 62، ص 2
2. جمهوری اسلامی، 15 بهمن 62، ص10
3. اطلاعات، 15 بهمن 62، ص 2
4. اطلاعات، 15 بهمن 62، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول