اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

شورای شهر شغل نیست یک مسوولیت سنگین اجتماعی است

اگر شورای شهر در اثر بی کفایتی و بی تفاوتی به محلی برای کسب منفعت فردی نمایندگان، تبدیل شود به یک کانون بی حاصل و محل دعوا و گروکشی یک عده بدل شود، آنوقت است که فاتحه رشد و پیشرفت و توسعه شهر را باید خواند چرا که انرژی و سرمایه ها به هدر رفته و موجی از نگرانی، نارضایتی و بی تفاوتی جامعه را فرا می‌گیرد.

شورای شهر شغل نیست یک مسوولیت سنگین اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، کامران آتین از فعالان سیاسی و اجتماعی هرمزگان در یادداشتی ذیل عنوان «شورای شهر شغل نیست یک مسؤولیت سنگین اجتماعی است» آورده است:

شوراها یکی از مهمترین ارکان مردم سالاری و از بهترین مکانیسم‌های ممکن برای ایفای نقش مردم در مدیریت و عمران شهر هستند اما از آنجا که شرایط افراد برای نامزد شدن در انتخابات این نهاد، آسان و هزینه‌های رقابت در آن پایین است، خیل عظیمی از افراد مایلند به عنوان کاندیدای انتخاباتی در آن شرکت کنند و این خود یکی از آسیب‌هایی است که می تواند کارآمدیِ این نهاد سیاسی اجتماعی را تهدید کند

انتخاباتی که در خود راز و رمزهای فراوانی دارد و انتخاباتی که سرنوشت امور شهری من و شما در آن رقم می‌خورد، گاها به محلی برای عرض اندام افرادی تبدیل می‌شود که کوچک‌ترین سواد و تجربه‌ای در حوزه مسائل اجتماعی، کار گروهی و از همه مهم‌تر کوچک‌ترین سر رشته‌ای در حوزه امور مدیریت شهری ندارند.

 حقیقت اینست که علاوه بر تعهد و تخصص، افرادی باید وارد شورای شهر شوند که وابستگی و ارتباط خویشاوندی با مراکز زر و زور و تزویر نداشته و از چنان شجاعت و آزادگی و خلاقیتی برخوردار باشند که در طول دوران خدمت خود بتوانند تمامی خلاهای قانونی شهری، مشکلات ساختاری، محدودیت‌ها و گرفتاریهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را به خوبی شناخته، تحلیل محتوا نموده و در نهایت برای آنها راه‌حل‌های عقلایی و کارآمد ارائه کنند.

اگر شورای شهر در اثر بی کفایتی و بی تفاوتی به محلی برای کسب منفعت فردی نمایندگان، تبدیل شود به یک کانون بی حاصل و محل دعوا و گروکشی یک عده بدل شود، آنوقت است که فاتحه رشد و پیشرفت و توسعه شهر را باید خواند چرا که انرژی و سرمایه ها به هدر رفته و موجی از نگرانی، نارضایتی و بی تفاوتی جامعه را فرا می‌گیرد.

 بنابراین اینکه عده ای هم بگویند، بخاطر فلان شخصی یا فلان مسئله، یا به جهت فلان کار دولت و مجلس و دیگران ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، حرف مناسب و درستی نیست بلکه ما با هر عقیده و اعتقاد شخصی که داریم باید برای تحقق خواسته های خودمان در انتخابات شرکت کنیم.

 در طول بیش از ۴۰ سال گذشته از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، عده ای آنچنان غرق در کسب پست و مقام و قدرت و مناصب اداری و سیاسی شده اند که گویی همواره باید در مسند امور باشند.

 این عده روزی استاندار، روزی نماینده مجلس اند، یک روز وزیرند، یک روز سفیرند، و روز دیگر بطور گردشی در منصبی دیگر در پی قدرتند.

شوراها باید برآیند اندیشه شهروندان و محل تبادل آراء درخور و شایسته و علمی و برنامه ‌ریزی شده باشند و حتی الامکان دربرگیرنده مجموعه ای از افراد با دانش و مهارت و تخصص های موردنیاز مختلف و دارای تعهد باشد.

بدون وجود چنین تخصص‌هایی، تحلیل‌ها نامفهوم و راه حل‌ها غیر علمی و نتیجه نامطلوب خواهد بود.

شایسته است نخبگان و فرهیختگان جامعه در زمینه انتخابات شورا و فراهم نمودن زمینه‌های انتخاب براساس شایسته سالاری نقش ایفا کنند.

در پایان از همه کسانی که به عنوان نامزد شورای شهر در مدیریت شهر مشارکت نموده اند، تقاضا دارم تا زمانیکه مهارت ها و قابلیت های لازم برای این کار را کسب نکرده اند وارد این حیطه نشوند زیرا حق الناس بزرگی را متوجه خود کرده و ممکن است وجهه خود را نیز از دست بدهند.

شایسته سالاری، تنها کلید عبور از شرایط بحرانی کنونی است.

آدمهای کوچک برای خودتان بزرگ نکنید چرا که هم آنها را به اشتباه انداخته و هم خودتان را.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول