اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار بشرویه:

قدمت شهرستان بشرویه به قبل از اسلام بر می‌گردد

خبرگزاری فارس: شهردار بشرویه گفت: بر اساس مطالعات و فرهنگ شفاهی منطقه قدمت بشرویه به قبل از اسلام بر می‌گردد.

قدمت شهرستان بشرویه به قبل از اسلام بر می‌گردد

به گزارش خبرگزاری فارس از بشرویه، شهردار بشرویه صبح امروز در نشست اعضای کانون هنرمندان بیرجند و بشرویه که در منزل تاریخی مستوفی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به نوشته‌های مکتوب، محله‌بندی شهر بشرویه بر اساس معماری زمان ساسانی و فرهنگ زرتشت ساخته شده و قلعه دختر در رقه که متعلق به دوره ساسانی است بیانگر این سبک معماری است.

حسن سلیمی ادامه داد: در کتاب منم تیمور جهان‌گشا، بشرویه دارای نسبت جمعیتی بالا و خصوصیات اخلاقی مردم یاد شده که هیچ‌گونه ناهنجاری نداشته است و مردمانی علم‌دوست و مومن و زحمتکش معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به وقف‌نامه به دست آمده از حاکمی به نام کمال‌الدین تصریح کرد: حکومت صفویه با عالمان و بزرگان بشرویه مراوده و ارتباط عمیقی داشته و در امور حکومتی از مشورت و تدبر آنها بهره می‌برده‌اند که این امر نشان از رواج مذهب شیعه و ارادت مردم این منطقه به ائمه اطهار بوده است.

شهردار بشرویه عنوان کرد: عکس هوایی به دست آمده در سال 35 که نخستین مکتوبه شهرسازی محسوب می‌شود میدان اصلی شهر بشرویه مینیاتور میدان نقش جهان است که در طول زمان تخریب شده است.

سلیمی به عالمان و دانشمندان این شهر اشاره کرد و افزود: ملاعبدالله بشروی، میرزای پیش نماز، سید ابوالمکارم نجفی فاطمی، شیخ علی بشرویه‌ای و استاد بدیع‌الزمان فروزان‌فر از جمله عالمانی هستند که در راه علم و دانش تلاش‌های زیادی متحمل شده‌اند.

وی آثار تاریخی و باستانی در بشرویه را نمایانگر فرهنگ و تمدن غنی و اخلاق والای مردم دانست و اذعان کرد: در ساخت بناهای تاریخی بشرویه اول اخلاق و بعد روزی حلال مدنظر سازندگان آثار قرار گرفته است.

در پایان این نشست اعضای کانون هنرمندان بیرجند و بشرویه از آثار تاریخی و باستانی منطقه بازدید کرده و کتب مفاخر بشرویه و امثال و حکم بشرویه بین آنها توزیع شد.

انتهای پیام/ح20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول