اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موسوی‏‌گرمارودی:

شاهنامه آیینه تمام‏‌نمای قرآن و نهج‏‌البلاغه است

خبرگزاری فارس: ادیب و شاعر معاصر ایرانی گفت: شاهنامه فردوسی را می‏‌توان آیینه تمام‏‌نمایی از کتاب آسمانی قرآن، نهج‏‌البلاغه و همچنین احادیث ائمه اطهار (ع) دانست.

شاهنامه آیینه تمام‏‌نمای قرآن و نهج‏‌البلاغه است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، هر سال در اواخر اردیبهشت‌ماه که آن را تحت عنوان روز شاعر حماسی ایران زمین، حکیم ابوالقاسم فردوسی می‏‌شناسیم، مراسم متنوعی در نقاط مختلف کشور برگزار می‏‌شود.

مردم کهن‏‌دیار دماوند نیز همه ساله به دلیل احساس نزدیکی به اشعار این شاعر پارسی‏‌گوی قرون پنجم و ششم هجری شمسی و تبلور‌ بخشی از رویدادهای افسانه‏‌ای کتاب ماندگار شاهنامه در این سرزمین اساطیری، یاد وی را گرامی می‏‌دارند.

از این رو همایش بزرگداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور سیدعلی موسوی‏‌گرمارودی، شاعر و ادیب معاصر کشورمان، برخی مسئولان و جمع کثیری از علاقه‏‌مندان به شعر، ادب و هنر در شهرستان دماوند در سالن آمفی‏‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری کوثر دماوند برگزار شد.

سیدعلی موسوی‌گرمارودی، شاعر و ادیب معاصر ایرانی در این همایش اظهار داشت: پیش از هر چیز باید از ایجاد چنین فرصتی برای حضور در شهرستان زیبای دماوند از بانیان این همایش تقدیر کرد.

وی ادامه داد: اگر درباره خراسان گفته می‏‌شود که "برادر جان، اینجا خراسان است/سخن گفتن نه آسان است"؛ پیرامون دماوند نیز می‏‌توان گفت که "سر خجالتم از پیش بر نمی‏‌آید/که در چگونه به دریا برند و لعل به کان".

موسوی‏‌گرمارودی اضافه کرد: دماوند علاوه بر آن‌که تحت عنوان سرزمین تدین شناخته می‏‌شود، باید آن را دیار تمدن و فرهیختگی نیز خواند.

* تشیع فردوسی امری مسلم است

به گفته شاعر و ادیب معاصر کشورمان، شیعه بودن مذهب حکیم ابوالقاسم فردوسی برای ما ایرانیان امری مسلم است.

وی ادامه داد: مرحوم "محیط طباطبایی" در مجله مهر در سال 1313 هجری شمسی متنی عالمانه درباره مذهب شیعه حکیم ابوالقاسم فردوسی نوشته بود؛ اما احتمال وی شیعه زیدی بودن این شاعر حماسه‏‌سرا بود.

موسوی‏‌گرمارودی اضافه کرد: پس از آن تعداد کثیری از بزرگان، محققان و ادبا درباره مذهب تشیع فردوسی سخنان بسیاری بیان داشتند و آخرین آن، چند روز پیش به قلم "مهدی محقق" در روزنامه "رسالت" منتشر شد.

به گفته شاعر و ادیب معاصر کشورمان، ارادت فردوسی نسبت به امیر‌مؤمنان علی (ع)، در اشعار شاهنامه هم‏چون "درست این سخن، گفت پیغمبر است/ که من شهر علمم، علی‏ام در است" موج می‏‌زند.

وی تصریح کرد: این شعر حکیم ابوالقاسم فردوسی ترجمه دقیق و لفظ به لفظ حدیثی نبوی از رسول مکرم اسلام (ص) و به تحقیق علامه "کلینی" است که فرمودند "من شهر علمم و علی دروازه آن است".

موسوی‏‌گرمارودی اضافه کرد: در سال 1376 شمسی نیز "احمد مهدوی دامغانی"، ادیب و پژوهشگر ایرانی مشغول به تدریس در دانشگاه هاروارد به دعوت ما با تکیه بر واژه "وصی" در اشعاری مانند "تو این را دروغ و فسانه مدان/ به یکسان روشن زمانه مدان" و " از او هر چه اندر خورد با خرد/ بدان در ره مرز معنی برد" به تحقیق پیرامون مذهب تشیع فردوسی پرداخت.

شاعر و ادیب معاصر کشورمان افزود: این استاد ادبیات فارسی با تکیه به واژه "وصی" مقاله مفصل و عالمانه‏‌ای درباره تشیع حکیم ابوالقاسم فردوسی مکتوب ساخت که در 20 صفحه یکی از مجلات سال‏‌های گذشته منتشر شد.

وی ادامه داد: کلمه وصی در قرون چهار، پنج و شش هجری خورشیدی از سوی افرادی به کار گرفته می‏‌شد که به هر 12 امام معصوم (ع) اعتقاد داشتند.

موسوی‏‌گرمارودی اضافه کرد: به اعتبار این کلمه مورد استفاده در اشعار شاهنامه از سوی فردوسی حکیم در قبال مولای متقیان، علی (ع)، اثنی‏‌عشری بودن آن شاعر حماسه‏‌سرای ایرانی محرز است.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول