اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هر روز

دیالیزی‌ها به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان به 1.3 گرم پروتئین نیاز دارند

خبرگزاری فارس: کارشناس بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: بیمار دیالیزی باید روزانه حدود 1.3 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود را از منابع غذایی دریافت کند.

دیالیزی‌ها به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان به 1.3 گرم پروتئین نیاز دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل ازروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، نسرین علیزاده بر ضرورت مداخلات تغذیه‌ای در بیماران دیالیزی به دلیل بروز درجات مختلف سوء تغذیه در این بیماران تاکید کرد و گفت: بیمار دیالیزی به پروتئین بیشتری در روز نیاز دارد چرا که درصدی از اسیدهای آمینه بدن خود را در هر بار دیالیز از دست می‌دهد.

وی افزود: در برنامه غذایی این افراد می‌توان از مواد غذایی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و مغزها که منابع خوب پروتئین‌ها هستند به طور متعادل استفاده کرد.

وی تصریح کرد: آلبومین نوعی پروتئین خون است که به عنوان یک شاخص مهم در تعیین وضعیت دریافت پروتئین بیماران دیالیزی باید به طور ماهانه مورد توجه قرار گیرد چرا که طبق تحقیقات، سطوح پایین آلبومین با افزایش خطر مرگ و میر همراه است و افت آن، ادم یا تورم اندام‌ها را به دنبال دارد و می‌توان وضعیت بیمار را وخیم‌تر کند.

علیزاده گفت: بالا بودن سطح فسفر خون یکی دیگر از مشکلات این دسته از بیماران است که کنترل نشدن آن در دراز مدت باعث درد استخوان‌ها و مفاصل و حتی شکنندگی استخوان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که ماده معدنی فسفر به طور وسیع در بسیاری از مواد غذایی مانند غذاهای غنی از پروتئین نظیر شیر و لبنیات وجود دارد، گاهی کنترل مناسب سطح آن در خون بیمار با عمل دیالیز امکانپذیر نیست و به طور معمول در تمام بیماران دیالیزی به استفاده از داروهای پیوند شونده با فسفات به منظور کاهش جذب روده‌ای آن با مشورت پزشک نیاز است.

به گفته این مسئول بهداشتی خراسان‌شمالی، در بیماران دیالیزی که به پرفشاری خون یا ورم اندام‌ها دچار هستند، گاهی نیاز به محدودیت دریافت سدیم و مایعات وجود دارد و حتی اگر این علایم نیز وجود نداشته باشد، چنانچه برون ده ادراری بیمار پایین باشد توصیه می‌شود دریافت سدیم به دلیل ضرورت کنترل حس تشنگی و جلوگیری از احتباس مایعات در بدن و ورم، محدود شود.

وی یادآور شد: برای کنترل مقدار سدیم دریافتی باید مصرف نمک در طول روز کاهش پیدا کند، از نمکدان سر سفره غذا استفاده نشود و مصرف غذاهای شور، کنسروی و آماده محدود شود.

علیزاده اظهار داشت: در بعضی از بیماران دیالیزی که با مشکل کم اشتهایی مواجه هستند، توصیه می‌شود که برای تأمین نیاز روزانه به انرژی و مواد مغذی، تعداد وعده‌های غذایی خود را در روز افزایش و مقدار مصرف در هر وعده را کاهش دهند.

انتهای پیام/و30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول