اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی گناباد عنوان کرد

اثرات ویرانگر خشک‌سالی‌ پیاپی بر کشاورزی گناباد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: خشک‌سالی‌های پیاپی در گناباد منابع آبی را به شدت تهدید می‌کند به طوری که تعداد زیادی از قنوات و چشمه‌های شهرستان خشک شده و اثرات ویرانگری به کشاورزی و معیشت کشاورزان وارد آمده است.

اثرات ویرانگر خشک‌سالی‌ پیاپی بر کشاورزی گناباد

به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، محمدباقر جاهدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار فارس اظهار کرد: قنات جزو لاینفک زندگی مردم این سامان بوده و هست، قنوات عمیق طولانی و کهن و تاریخی از جمله قنات قصبه خود گواه این مدعا است.

جاهدی گفت: شهرستان گناباد دارای 599 رشته قنات که 107 رشته آن در بخش مرکزی و 492 رشته آن در بخش کاخک بهره‌برداری می‌شود.

وی تصریح کرد: طول قنوات شهرستان بالغ بر 451 کیلومتر و تعداد میل چاه‌های آن 1862158 حلقه و دبی استحصالی آنها 126.3 میلیون ‌مترمکعب در سال است.

وی گفت: سطح زیر کشت قنوات اعم از باغی و زراعی و آییش 9 هزار و 200 هکتار بود که تعداد 23 هزار بهره‌بردار از آن استفاده می‌کنند.

جاهدی افزود: خشک‌سالی‌های پیاپی در منطقه منابع آبی کشور به‌ ویژه شهرستان گناباد را به شدت تهدید می‌کند و به دلیل واقع شدن کشورمان بر روی کمربند خشک جهان و قرار داشتن حدود 90 درصد از اراضی این سرزمین در منطقه خشک و نیمه‌خشک و پیشینه تاریخی وقوع خشک‌سالی و نقش و تاثیر آن در ایجاد موانع بر سر راه زیست و معیشت ساکنان که تعداد زیادی از قنوات و چشمه‌های شهرستان خشک شده و اثرات ویرانگری به کشاورزی و معیشت کشاورزان منطقه وارد آمده است.

وی گفت: خشک‌سالی‌های پیاپی در شهرستان گناباد در جنوب خراسان‌رضوی سبب خشکیدن بیش از 140 رشته قنات شده و زندگی ساکنان این منطقه را که عموماً کشاورز و دامدار هستند، دشوار کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: دوره طولانی خشک‌سالی در این شهرستان که از 12 سال پیش آغاز شده است و هم‌چنان ادامه دارد، سبب شده است علاوه بر چشمه‌ها، تعداد 140 رشته قنات از مجموع 599 قنات گناباد کاملاً خشک شود و دیگر قنات‌ها نیز با کاهش 10 تا 90 درصدی میزان آبدهی رو به ‌رو شوند.

وی گفت: قنوات گناباد قدمت زیادی داشته و در طول حیات خود در معرض آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله و خشک‌سالی بوده که خود سبب تخریب در گالری و میله چاه‌ها بوده است.

جاهدی افزود: اعتبارات در این زمینه هر ساله اختصاص پیدا می‌کند که جواب‌گوی این همه خسارت و تعدد قنوات نیست و جدا از بحث خشک‌سالی آب سفره زیرزمینی پایین افتاده در اثر خشک‌سالی‌های پیاپی و برداشت بی‌رویه از چاه و موتورها و مجوزهایی که با کارشناسی انجام شده که سبب خشک شدن قنوات شده است و به طور میانگین اعتباراتی با مبلغ 300 میلیون تومان سالانه با 599 رشته قنات جواب‌گو نیست.

انتهای پیام/ب20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول