اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از معضلی که جوانان را به نابودی می‌کشاند

مواد مخدر مرگ تدریجی جوانان / مسئولان قاطعانه وارد عمل شوند

خبرگزاری فارس: اجرای بروکراسی اداری برای مبارزه با مواد مخدر، تنها مرگ تدریجی جوانان را به دنبال دارد و حرکت جهادی برای انسداد مرزها، جوانان را در مقابل مواد مخدر که از آن به عنوان "زلزله خاموش" یاد شده بیمه می‌کند.

مواد مخدر مرگ تدریجی جوانان / مسئولان قاطعانه وارد عمل شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، استان سیستان و بلوچستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و برخورداری از هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی، همواره از این موهبت برخوردار بوده که کانال ارتباطی با شرق آسیا باشد.

اما این مرزهای مشترک علاوه بر یک فرصت ویژه برای توسعه منطقه، سیستان و بلوچستان را در معرض خطرات بسیاری از جمله قاچاق مواد مخدر قرار داده و سبب شده تا این منطقه بعنوان مسیر ترانزیت این مواد خانمان‌سوز همواره مد نظر مافیای بین‌المللی قاچاق مواد ‌مخدر قرار گیرد و علاوه بر کاهش ضریب امنیت در استان، هویت مردم این منطقه را نیز خدشه‌دار کند.

این استان با توجه به تعصبات خاص اجتماعی منطقه، در زمینه اعتیاد به مواد مخدر، نسبت به سایر استان‌ها کمتر دچار آلودگی است، اما تبعات منفی قاچاق مواد مخدر از این استان به گونه‌ای بوده که همواره تصویری منفی در مورد این منطقه در اذهان عمومی ایجاد کرده که بر مردم خونگرم، صبور و مهمانواز سیستان و بلوچستان که همواره در طول تاریخ زبانزد خاص و عام بوده‌اند جفاست.

کشور ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و سهم بسیار بزرگی از این مبارزه را به تنهایی بر عهده گرفته است اما بدون بهره‌مندی از یک تلاش وسیع و مورد قبول و توافق بین‌المللی ریشه‌کنی آن ممکن نیست.

از طرفی اقدامات دولت‌های پاکستان و افغانستان برای مبارزه و کنترل مواد مخدر کافی نبوده و تولید بی‌رویه این محصول هر روز شرایط کشور را تحت شعاع خود قرار داده است.

همچنین مواد مخدر تنها کالایی است که قیمت آن در سال‌های اخیر نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش چشمگیری داشته که این امر سبب شده تا افراد با توجه به منافع بالا و پرسود بودن مواد مخدر، مبادرت به جا به جایی آن کنند، از سوی دیگر هر‌چه فعالیت نیروی انتظامی ایران برای سرکوبی و کنترل قاچاقچیان فزونی می‌گیرد آنان نیز به شیوه‌های جدیدی که مستلزم استفاده از نیروهای رزمی و سلاح‌های پیشرفته و حرکت در کاروان‌های انبوه است، متوسل می‌شوند.

* افزایش 41 درصدی کشفیات مواد مخدر در سیستان و بلوچستان 

استاندار سیستان و بلوچستان در این زمینه می‌گوید: این استان در خصوص مبارزه با مواد مخدر هزینه‌های زیادی متحمل شده به گونه‌ای که هم‌ اکنون خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است.

علی محمدآزاد در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اقدامات گسترده جمهوری اسلامی ایران و تامین و استقرار امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی در مرزهای شرقی برای مبارزه با موادمخدر گفت: سیستان‌وبلوچستان شهدای بسیاری را در عرصه مبارزه با مواد مخدر تقدیم نظام کرده است.

وی افزود: پس از سفر هیئت سازمان ملل و مینی دوبلین به استان، همکاری‌های کشو‌رهای همسایه به ویژه پاکستان در راستای مبارزه با مواد مخدر نتایج خوبی در بر داشته است .

آزاد با بیان اینکه این استان تاکنون موفقیت‌های بسیار زیادی در زمینه مبارزه با مواد مخدر داشته گفت:  کشف 132 تن ماده افیونی طی سال 90 با رشد 41 درصدی نسبت به سال گذشته، نشان دهنده این ادعا است.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین برخورد با معتادان خیابانی، احداث و تجهیز مراکز ترک اعتیاد و شناسایی و انهدام

کانون‌های باقیمانده قاچاق و توزیع مواد مخدر را  از مسئولان خواستار شد.

* راه‌اندازی دو مرکز بازپروری معتادان پرخطر در سیستان‌وبلوچستان

جانشین دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان می‌گوید: یکی از مشکلات استان در سال‌های قبل، بحث معتادان پرخطر بود که در سطح شهر و در فضای‌های عمومی یک تهدید محسوب شده و چهره شهر را زشت می‌کنند.

حسین تاجیک گفت: در این راستا دو مرکز بازپروری معتادان پرخطر حداکثر تا یک ماه آینده در شهرستان‌های زاهدان و ایرانشهر راه‌اندازی می‌شود و خدمات‌دهی در این مراکز بصورت کاملا رایگان است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر، معتادان به مواد مخدر و روان گردان و متجاهر به اعتیاد، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان کاهش آسیب نگهداری می‌شوند، تمدید مهلت برای یک دوره سه ماهه دیگر با درخواست مراکز مذکور بلامانع است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان افزود: در ادامه این ماده آمده است " با گزارش مراکز مذکور و بنابر نظر مقام قضایی، چنانکه معتاد آماده تداوم درمان طبق ماده (15) این قانون باشد، تداوم درمان وفق ماده مزبور بلامانع است".

وی ادامه داد: "افرادی که به هر عنوان نسبت به ترک اعتیاد اقدام نکنند از نظر قانون جدید مجرم محسوب می‌شوند و باید در سیکل درمان قرار بگیرند."

تاجیک اضافه کرد: بازپروری معتادان پرخطر، تزریقی و کارتن خواب از جمله فواید راه‌اندازی این مراکز است که به دنبال آن از بیشتر سرقت‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود.

وی گفت: برگزاری کارگاه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی از جمله برنامه‌هایی است که پیش‌بینی شده در این مراکز اجرایی شود.

جانشین دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان با تاکید بر نقش خانواده در پیشگیری جوانان به اعتیاد اظهار داشت: حلقه‌های مختلفی در در زمینه پیشگیری وجود دارند اما نخستین کانون تربیتی و آموزشی خانواده است.

وی وجود دانشگاه‌ها را در امر پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر بسیار موثر دانست و گفت: تمامی دستگاه‌ها در امر پیشگیری موثر هستند و باید جامعه هدف خود را برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و مضرات آن توجیه کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 30 دستگاه عضو شورای مبارزه با مواد مخدر استان هستند، گفت: مقابله با مواد مخدر تنها بر عهده یک سازمان و نهاد خاص نیست بلکه تمامی دستگاه‌ها به نوبه خود در امر پیشگیری از اعتیاد و مقابله با ترویج موادمخدر در اجتماع وظیفه دارند..

جانشین دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان تاثیر برنامه‌های فرهنگی و اطلاع رسانی توسط رسانه‌ها به آحاد مردم در زمینه پیشگیری از اعتیاد را بسیار موثر عنوان کرد و گفت: تنها از طریق مقابله فیزیکی نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود و باید همه جانبه با این موضوع برخورد کرد.

بر اساس گفته‌های احمدی مقدم فرمانده انتظامی ناجا، امسال مهم‌ترین مسئله ناجا "امنیت مرزها و همچنین در بخش آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با مواد مخدر است".

* خلاءهای مرزی موجود در سیستان و بلوچستان  بزودی برطرف می‌شود

جانشین مرزبانی کشور اواخر هفته اخیر در سفر به سیستان و بلوچستان آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه کنترل و انسداد مرزها در سیستان وبلوچستان را ارزیابی کرد و گفت : مرزبانی در سیستان وبلوچستان اشراف کامل بر مرزها دارد.

امیر گراوند با اشاره به گسترده و متنوع بودن مرز در سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد که خلاءهای مرزی موجود در این استان بزودی برطرف شود.

وی در بازدید از مرزهای سیستان و بلوچستان گفت: اعتبار اختصاص داده شده امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

امیر گراوند افزود: 40 درصد مرزهای کشور با بهره گیری از فن آوری روز دنیا و با استفاده از سیستمهای الکترونیکی و اپتیکی کنترل می شود، که امسال نیز اعتبار ویژه‌ای برای خرید تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی پیش بینی شده است

* پیشگیری از اعتیاد در سیستان‌وبلوچستان از مهم‌ترین برنامه‌هاست

نماینده اداره کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز در سفر به سیستان و بلوچستان در کارگاه‌های تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه سیستان‌وبلوچستان گفت: با توجه به حساسیت این منطقه، اقدامات پیشگیری از اعتیاد در سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین برنامه‌های ماست.

حسین عباسی اظهار داشت: از آنجا که سیستان و بلوچستان از استان‌هایی است که  بخاطر وضعیت جغرافیایی و مرزی، بیشتر به مسایل مقابله با مواد مخدر در آن پرداخته می‌شود، درصدد برآمدیم تا اقدامات فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد را نیز به موازات مسائل مقابله‌ای در این استان توسعه دهیم که برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی در دانشگاه‌ها  نیز در این راستا است.

وی گفت: سال گذشته بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با دانشگاه سیستان و بلوچستان، 11 کارگاه در ارتباط با مهارت‌های زندگی برای دانشجویان سال اول برگزار شد که 241 نفر در این زمینه آموزش های لازم را فراگرفتند.

***با توجه به اینکه هدف دشمنان ایران اسلامی از شیوع مواد مخدر در کشور ما، جلوگیری از حرکت، تکاپو، اندیشه و نشاط جوانان است امیدواریم تلاش مسئولان انتظامی و مرزبانی برای تسریع در اتمام عملیات انسداد مرزهای سیستان‌و بلوچستان به زودی نتیجه دهد تا شاهد تلف شدن جوانان بر اثر اعتیاد به مواد مخدر در سطح کوچه، خیابان‌های شهر و فضای پارک‌ها نباشیم زیرا که زندگی زیبا و شرافتمندانه حق مسلم آنهاست.

----------------

شیوا سرگزی

----------------

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول