به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علی دژاکام صبح امروز در نشست سیاسی که به همت بسیج جامعه پزشکی و با حضور جمعی از پزشکان و پرستاران استان در سالن رازی بیمارستان فاطمیه سمنان برگزار شد، با بیان اینکه تکیه جنگ نرم بر قدرت نرم است، افزود: در جنگ نرم باورها و اعتمادها از بین رفته و کینه جای آن را میگیرد.
وی قدرت را به چند دسته تقسیم کرد و گفت: قدرت سخت که متکی به نیروی نظامی است و حاکمان با استفاده از این قدرت به دنبال اشغال سرزمینها هستند لکن قدرت نیمهسخت حکام به دنبال ایجاد نهادهای اجتماعی و حضور در حاکمیتها هستند.
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران تصریح کرد: هدف اصلی در قدرت سخت سلطه بر سرزمین و در قدرت نیمه سخت سلطه بر حاکمیت است، در صورتی که در قدرت نرم نه سلطه بر سرزمین و نه بر حاکمیت بلکه هدف اصلی ذهنها و قلبهاست.
دژاکام گفت: تسخیر قلبها و ذهنها نیازمند دو عامل حب و بغض است، بنابراین هدف در جنگ نرم سلطه بر سرزمین و حاکمیت نیست هر چند که در نهایت به آن دو ختم می شود، بلکه تسلط بر ذهن و قلب مهمترین مسئله است.
وی بیان داشت: ابزارهایی که در جنگ نرم به کار می رود در جامعه گستردگی بسیاری دارد و همه زندگی انسانها را دربر میگیرد که شامل هنر، ادبیات، عملیات روانی، فرهنگی و اجتماعی میشود.
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران افزود: قدرت نرم، قدرتی است که ذهن و دل مخاطب را چنان تسخیر میکند که مخاطب همان رفتاری را میکند که دشمن میخواهد بدون اینکه افراد هدف متوجه خطر آن شوند.
وی با بیان اینکه قدرت نرم غیر فیزیکی و نامحسوس، غیر قابل اندازهگیری، فکری، فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی است، تأکید کرد: قدرت تخریب جنگ نرم به مراتب بیشتر از جنگ سخت است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران زمینه های جنگ سخت را جهل جامعه، مشکلات اقتصادی، سلب حاکمیت جامعه و اختلافات داخلی عنوان کرد و گفت: مهمترین عامل سلطه جهل است و فرقی میان جهل داخلی و خارجی نیست.
دژاکام ادامه داد: سلطه و تهاجم فرهنگی زمانی اتفاق میافتد که زمینههای داخلی سلطه فراهم شود.
وی اظهار داشت: جامعه هدف در جنگ سخت از بین بردن انسجام، وحدت و همدلی میان افراد جامعه است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران با پرداختن به بحث ایمان و بیان اهمیت آن گفت: دینداری بدون ایمان به خدا بیمعناست و در حقیقت ایمان به خدا به دینداری معنا و مفهوم میبخشد.
دژاکام افزود: مهمترین و محوریترین عاملی که همه انبیاء به آن تکیه و تأکید میکنند؛،دعوت به یگانگی، وحدانیت و ایمان به خداوند است.
وی بیان داشت: محوریت آموزههای همه انبیای عهد عتیق، عهد جدید و قرآن است و گوهر همه ادیان ایمان به خداست.
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران با بیان اینکه بهترین گزاره دینی، ایمان به خداست و دینداری چیزی جز ایمان به خدا نیست، گفت: ایمان یک موقعیت و وضعیت وجودی است که متشکل از یک رابطه دو طرفه است و این رابطه دو طرفه بین انسان و خداوند تعبیر میشود.
دژاکام با بیان اینکه ایمان از نوع تصدیق نظری نیست و مومن باید به خداوند اعتماد داشته باشد، گفت: عدهای خداوند را ابزاری برای رسیدن به اهدافشان میدانند که در اینجا دینداری و ایمان افراد تاجرانه است.
وی تصریح کرد: دینداری عوامانه ما حساب و کتاب دارد اگر انسان به مرحله ایمان برسد و ایمان مبنی بر عشق باشد آن موقع منیت وجود خارجی برای انسان ندارد.
همچنین مسئول نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز در این همایش گفت: خدا که از روز نخست بشر را آفرید یک نکته را بیان کرد که شما یک دشمن بزرگی به نام شیطان دارید و شیطان دشمن شماست و شما هم او را دشمن بدارید.
حجتالاسلام غلامحسین مهدوینژاد گفت: بسیاری از انسانها شیطان را دشمن نمیدانند و دشمنی او را احساس نمیکنند چون او در لباس دوست ظاهر میشود.
وی با بیان اینکه دشمن در جنگ نرم وارد شده و خطر او احساس میشود، تصریح کرد: خطر جنگ نرم دشمن هر روز بیش از پیش احساس میشود.
انتهای پیام/س10/ط4000