اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست خبری از سوی یک مسئول علوم پزشکی مازندران

توصیه‌های پزشکی غذایی ماه رمضان تشریح شد

خبرگزاری فارس: مدیر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران توصیه‌های پزشکی غذایی را در ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

توصیه‌های پزشکی غذایی ماه رمضان تشریح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حسن مکرمی بعدازظهر امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با تبریک ایام ماه رمضان اظهار داشت: در ماه رمضان ذخایر کبدی انسان تمام می‌شود و بدن از چربی‌های موجود برای سوخت و ساز استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: بوی بد دهان نیز ناشی سوخت چربی‌ها است و در ماه رمضان به بدن فرصت داده می‌شود که چربی‌های اضافی بدن بسوزد.

مدیر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در ماه رمضان باید 20 درصد کمتر از شرایط عادی مواد غذایی دریافت شود، گفت: در شرایط عادی ذخیره قند در کبد انجام می‌شود و فرصتی برای ذوب‌شدن نداریم در حالی این فرصت در ماه رمضان به خاطر منع مصرف غذا در مدت تعیین شده به بدن داده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به عدم مصرف غذا در ماه رمضان به مدت 15 تا 16 ساعت تاکید کرد: در هنگام افطار از مصرف زودهنگام افطار به شدت پرهیز شود. آب ولرم، چای کمرنگ و استفاده از مواد فیبری و قندی طبیعی مثل خرما، توت فرنگی و کشمش در ابتدا مورد استفاده قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به مصرف سوپ در افطار بیان داشت: استفاده آش رشته به جای سوپ اشتباه است زیرا بسیاری از آش‌های موجود در سر سفره افطار، خود یک مواد غذایی کامل هستند.

مدیر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه با تاکید بر مصرف نان سبوس‌دار در افطار بیان داشت: کربوهیدرات‌ها دو نوع هستند برخی از غلات کربو هیدرات‌ها ساده و برخی غلات دارای کربوهیدرات‌های پیچیده هستند و غلات دارای کربوهیدرات‌ها پیچیده به تدریج جذب می‌شوند.

وی در ادامه با تاکید بر مصرف 5 گروه مواد غذایی در ماه مبارک رمضان گفت: مصرف سرخ‌کردنی‌ها در ماه رمضان باید به حداقل برسد.

این مسئول با بیان اینکه روزه ماه رمضان برای بدن زمانی موثر است که حداقل 20 درصد کمتر کالری دریافت کنیم، گفت: دریافت کالری بیشتر در ماه رمضان نسبت به سایر ماه‌ها سبب چاقی در برخی افراد می‌شود.

مکرمی در ادامه با تاکید بر کنترل آب بدن در ماه رمضان گفت: مصرف 8 تا 10 لیوان که اندازه هر لیوان حدود 240 سی سی تعیین شد ضروری است و روزه‌داران تلاش کنند تا مواد کافئین‌دار و نوشابه‌ها در ایام ماه رمضان کمتر مصرف شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت مصرف وعده سحری گفت: عدم مصرف سحری احتمال افزایش چاقی در ماه مبارک رمضان را به همراه دارد که این افزایش چاقی مغایر با هدف از پیش تعیین شده روزه برای سلامتی است.

این مسئول در ادامه با اعلام اینکه از مصرف غذاهای خشک در ایام سحر پرهیز شود، گفت: سرخ‌کردنی‌ها و نیز مواد غذایی خشکی مثل کوکو سبزی و مواد شیرین زمینه برای تشنگی در ایام روز را فراهم می‌کنند.

مدیر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه با اعلام اینکه مصرف آب لیمو تازه با ترکیب عسل و آب ولرم بر کاهش تشنگی در طول روز کمک می‌کند، گفت: در مصرف عسل در هنگام سحر نیز دقت شود.مصرف مواد قندی باعث کاهش مقاومت بدن در برابر گرسنگی می‌شود.

این مسئول در پایان گفت: در هنگام افطار و سحر از غذای گرم و تازه استفاده شود و همچنین از صرف فست فودها و غذاهای با کالری بالا خودداری شود.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول