اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور عشایر نهبندان خبر داد

اجرای 13 پروژه عمرانی در مناطق عشایری نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور عشایر نهبندان از اجرای 13 پروژه با 2 میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار در مناطق عشایری این شهرستان در سال جاری خبر داد.

اجرای 13 پروژه عمرانی در مناطق عشایری نهبندان

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، عشایر یکی از اقشار ولایتمدار، انقلابی، سلحشور و نماد ایثار و از خودگذشتگی هستند و در حقیقت مرزداران و مرزبانان اصلی نظام همین قشر فداکارند.

عشایر با ماندگاری خویش در مناطق مرزی کشور در حقیقت از مرزهای اعتقادی، جغرافیایی و فرهنگی کشور حراست و پاسداری می‌کنند؛ به منظور آشنایی با جامعه عشایری نهبندان و اقدامات انجام شده برای این قشر با حجت خادمی‌نژاد رئیس اداره امور عشایر شهرستان نهبندان گفت‌و‌گویی انجام دادیم.

*فارس: جمعیت عشایری شهرستان نهبندان چقدر است؟

خادمی‌نژاد: نهبندان طبق سرشماری جامعه عشایری سال 87 دارای 3 هزار و 192 خانوار با جمعیتی بالغ بر 16 هزار و 188 نفر بوده و از جمله شهرستان‌های عشایرنشین خراسان جنوبی به شمار می‌رود.

همچنین در حال حاضر 27 درصد از جمعیت شهرستان را قشر عشایر تشکیل می‌دهند و 22 درصد جمعیت عشایر خراسان‌جنوبی در نهبندان زندگی می‌کنند.

هم‌اکنون 17 کانون عشایری نیز در این شهرستان موجود است و جمعیت عشایری نهبندان هر سال بیش از 7 هزار تن شیر، 2 هزار و 100 تن گوشت قرمز و 340 تن پشم کرک و مو تولید می‌کنند.

فارس: مهم‌ترین مناطق قشلاقی و ییلاقی نهبندان در کجا قرار دارد؟

خادمی‌نژاد: از جمله مناطق قشلاقی شهرستان می‌توان به مناطق چاهشند، دغال، طبسین، چاه عباس اردونی، خمینی‌آباد، حسین‌آباد، افضل‌آباد، چاهبک، سیکوری، خواجه دوچاهی و شندمعصومه اشاره کرد و تاریخ کوچ عشایر از اوسط مهرماه آغاز می‌شود و تا پایان اسفندماه در این مناطق ادامه دارد.

همچنین منطقه‌های تگ سهلو، دشت چاهداشی و میغان، دشت‌های شوراب و میانکوه، شوسف، مرغزار و چاه‌گل‌نی از مهم‌ترین مناطق ییلاقی نهبندان به شمار می‌روند که کوچ عشایر در این مناطق از اواخر اسفندماه آغاز شده و تا پایان شهریور‌ماه ادامه دارد.

مهم‌ترین طوایف عشایر این شهرستان اردونی، چشک، حسینی‌بهلولی، نوری، شیخی، آخوندی و یوسف‌زهی، سارانی و آهنی هستند.

فارس: میزان اعتبار تملک اختصاص یافته سال گذشته این اداره چقدر بوده است؟

خادمی‌نژاد: سال گذشته از محل اعتبارات تملک و دارایی‌های استان مبلغ یک‌میلیارد و 120 میلیون ریال به این اداره اختصاص یافته است.

با این میزان اعتبار هشت پروژه در سطح شهرستان اجرایی شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اجرای پروژه مستمر آبرسانی سیار برای عشایر به ارزش 450 میلیون ریال در طول سال اشاره کرد.

همچنین با دیگر اعتبارات اختصاصی تملک سال گذشته هفت پروژه مختلف در زمینه‌های تسطیح و نگهداری ایل‌راه‌ها، گازرسانی، نفت‌رسانی، حصارکشی چاه‌های آب شرب انسان و دام عشایری، مرمت و بهسازی چشمه و چاه‌های مالداری و تکمیل و تجهیز ساختمان اداری این مجموعه اجرایی شده است.

همچنین در سال مالی 90 مبلغی معادل 770 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات خشکسالی و ماده 180 به این اداره اختصاص یافت که با این اعتبارات شش پروژه در بخش‌های مختلف اجرایی شد.

از محل اعتبارات ملی نیز یک‌میلیارد و 288 میلیون ریال اعتبار به این اداره اختصاص یافت که با این میزان اعتبار شش پروژه برای مناطق و جمعیت عشایری نهبندان اجرایی شد.

طی سال گذشته از منابع تملک، خشکسالی، ماده 180 و ملی مبلغ 3 میلیارد و 250 میلیون ریال به این اداره اختصاص یافت که با این اعتبارات توانستیم 20 طرح را در مناطق عشایری این شهرستان  تعریف و عملیاتی کنیم.

فارس: چه اقداماتی برای تامین علوفه و بیمه دام عشایر نهبندان صورت گرفته است؟

خادمی‌نژاد: در سال گذشته 4 هزار تن علوفه بین عشایر این شهرستان توزیع شده که از این میزان 800 تن علوفه‌ یارانه‌ای بوده است.

همچنین 50 فقره وام خرید علوفه به ارزش 200 میلیون ریال به عشایر شهرستان نهبندان پرداخت شده است.

طی سال گذشته 25 هزار رأس دام عشایر بیمه شدند و بیش از 200 هزار مترمکعب آب در سال گذشته به مناطق عشایری برای مصارف عشایر و دام‌هایشان حمل شده است.

*فارس: مهم‌ترین پروژه‌های مستمر اداره امور عشایر نهبندان چیست؟

خادمی‌نژاد: از جمله فعالیت‌ها و پروژه‌های مستمر اداره امور عشایر این شهرستان می‌توان به تامین آب شرب انسان و دام، تسطیح و مرمت ایل‌راه‌های عشایر، گازرسانی و نفت‌رسانی اشاره کرد.

فارس: چه تعداد پروژه در سال مالی جاری پیشنهاد دادید؟

خادمی‌نژاد: اداره امور عشایر شهرستان نهبندان در سال مالی جاری 19 پروژه با اعتباری معادل 6 میلیارد و 320 میلیون ریال پیشنهاد کرده که از این 13 طرح با اعتبار 2 میلیارد و 100 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک مصوب شده است.

در ارتباط با میزان اعتبار اختصاص یافته تملک به این اداره در سال مالی جاری نسبت به اعتبار سال مالی گذشته رشد بیش از 85 درصدی را شاهد هستیم.

تفاوت اعتبارات سال جاری نسبت به سنوات گذشته قرار گرفتن سه طرح مطالعاتی مهم مناطق عشایری در اعتبارات تملک است که می‌توانیم اعتبارات ملی خوبی را برای اجرای آنها جذب کنیم.

انتهای پیام/ز10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول