اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی سمیرم خبر داد

برداشت کتیرا از سطح 1500هکتار از مراتع سمیرم

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی سمیرم گفت: برداشت کتیرا با اشتغالزائی موقت برای 250 متقاضی از سطح 1500هکتار از مراتع سمیرم در حال انجام است.

برداشت کتیرا از سطح 1500هکتار از مراتع سمیرم

علی حسین بهرامیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمیرم از برداشت کتیرا از سطح یک‌هزار و 500 هکتار از مراتع شهرستان سمیرم خبر داد و اظهار کرد: با اجرای این طرح در حدود پنج میلیارد ریال درآمد برای 250 متقاضی برداشت کتیرا حاصل می‌شود.

وی زمان پایان برداشت کتیرا را 15 شهریورماه اعلام کرد و گفت: حدود 15 تا 20سال است که از این منطقه کتیرایی برداشت نشده است اما در سال جدید با مدیریت صحیح اداره منابع طبیعی در بهره‌برداری کتیرا از گونه‌های گون، افرادی که متقاضی بهره‌برداری کتیرا هستند با صدور مجوز از بیش از یک‌هزار و 500هکتار از مراتع شهرستان تا پایان مدت بهره‌برداری، کتیرا برداشت می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی سمیرم اضافه کرد: برداشت این محصول با توجه به شرایط مناسب رویش و به دنبال بازدید کارشناسان مرتع از گون‌زارهای شهرستان، با صدور مجوز بهره‌برداری صورت می‌گیرد.

وی افزود: گیاه مولد کتیرا نبات کوچکی به ارتفاع یک متر است که با خراش دادن ساقه گیاه جدار سلول‌های پارانشیمی با جذب آب به تدریج تبدیل به صمغ و با فشار تولید شده سبب رانده شدن صمغ به طرف شکاف می‌شود.

بهرامیان تصریح کرد: صمغ تولید شده در مجاورت هوا و با تبخیر آب به تدریج سخت می‌شود و شکل محصول خشک شده آن به صورت مفتولی و خرمی است.

رئیس اداره منابع طبیعی سمیرم کتیرا را محصول صادراتی و ارزآور دانست و گفت: کتیرا بیشتر در صنایع غذایی، داروسازی و بهداشتی و نیز ساخت شامپوهای گیاهی، شیر، پنیر و بستنی کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: کتیرا به‌عنوان یک امولسیفایر بر مواد سنتزی ارجحیت دارد و می‌توان به دلیل خواص فوق و همچنین پایدار کنندگی و لزج‌کنندگی در فرمولاسیون محصولات لبنی، چربی گوشت، شیرینی‌پزی، شربت، بیسکویت‌ها، ساکاروز پودر شده، محلول‌های آب نمک، دسرهای آردی امولسیون روغن در آب می‌تواند به کار رود.

به گزارش فارس شهرستان سمیرم دارای 455 هزار هکتار عرصه ملی است و بیش از 60 درصد مراتع مطلوب استان اصفهان در این شهرستان قرار دارد.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول