اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از نمایشگاه خدمت ماندگار در قم

نمایشگاهی از جنس خدمت‌رسانی

خبرگزاری فارس: نمایشگاه جلوه‌های خدمت ماندگار سال 91 جلوه‌ای دیگر از عملکرد مسئولان را در آخرین سال عمر دولت خدمتگزار به نمایش گذاشته است.

نمایشگاهی از جنس خدمت‌رسانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم برای ورود به هر نمایشگاهی که در قم برپا می‌شود که مکانش بیشتر همان محل دائمی نمایشگاه‌‌هاست باید حتماً با اتومبیل شخصی رفت چون اگر با تاکسی طی مسیر شود از میدان نواب تا محل نمایشگاه را نیز باید با پای پیاده رفت اما اتومبیل شخصی هم دردسر‌های خودش را دارد که مهم‌ترین آن جای پارک یا بهتر است بگوییم نبود جای پارک است، اما نمایشگاه دائمی قم فضای پارک خودرو دارد که اگر رانندگان هم کمی انصاف داشته باشند برای همه ماشین‌‌ها جا هست.

به هر حال با هر سختی که بود خودروی محبوب ایرانیان را که فرمانش عجیب هیدرولیک می‌زند وارد پارکینگ کردم و در بدو ورود سه اتوبوس که به صورت مورب میانه پارکینگ را اشغال کرده بودند توجهم را جلب کرد، راستش هر طور فکر کردم متوجه نشدم فلسفه وجود این اتوبوس‌‌ها چیست؛ البته شاید سرویس رفت و آمد غرفه‌داران بوده یا هر چیز اما بدجوری جای پارک را گرفته بودند.

پس از چانه زدن بسیار برای پارک خودرو زمانی که وارد نمایشگاه می‌شدم، پارچه نوشت‌های بر روی اتوبوس‌‌ها توجهم را جلب کرد؛ «دیروز» و «امروز» عنوان این پارچه نوشته‌‌ها بودند که اولی بر روی اتوبوسی قدیمی و فاقد کولر و دومی بر روی اتوبوس جدیدتری نصب شده بودند و تازه متوجه شدم که این اتوبوس‌‌ها هم جزو غرفه‌‌های نمایشگاه «جلوه‌‌های خدمت ماندگار» محسوب می‌شوند.

انگار نمایشگاه امسال تفاوت‌‌هایی با سال‌‌های گذشته باید داشته باشد، لااقل همین تنوع در چیدمان و خلاقیت در نشان دادن خدمتی از سوی شهرداری و اتوبوس‌رانی (هر چند جای پارک خودرو‌ها را کم کرده است) اما نوید از نمایشگاهی با ظاهری دیگر و طرحی نو می‌دهد.

ورودی نمایشگاه البته مثل سال‌‌های قبل طراحی شده، یعنی ساختمان فیزیکی بنا اجازه تغییر را نمی‌دهد اما تنوع دیگری باز هم از سوی شهرداری قم چشم‌‌ها را نوازش می‌دهد. سازمان پارک‌‌ها و فضای سبز شهرداری قم با برپایی چندین غرفه مرتبط با هم مثل ایستگاه نقاشی کودکان، آموزش گل‌کاری و درخت‌کاری و نگهداری از گیا‌هان آپارتمانی جلوه دیگری به این فضا داده است ضمن اینکه طراحی زیبا با استفاده از گل‌‌های فصلی از دیگر نوآوری‌‌های این غرفه‌‌ها محسوب می‌شود.

وقت کم است و باید از تمام غرفه‌‌ها بازدید کرد؛ پس قدم به داخل فضای نمایشگاه می‌گذارم که باز هم شهرداری قم با غرفه‌ای بزرگ‌تر از غرفه سایر دستگاه‌‌ها توجهم را جلب می‌کند. غرفه شهرداری در واقع ماکتی از فضاسازی‌‌های شهری است، آب‌نمای نصب شده و زمینه سبز رنگ این غرفه خاطره پارک‌‌های جدیدالتأسیس قم را در ذهن تداعی می‌کند.

امسال دستگاه‌‌های دولتی قم استقبال بیشتری از نمایشگاه جلوه‌‌های خدمت داشته‌اند به طوری که استاندار جدید قم نیز در مراسم افتتاحیه این مسئله را یکی از نشانه‌‌های افزایش خدمات و نیز توجه بیشتر ادارات دولتی به خدمت‌رسانی دانسته بود.

شرکت آب و فاضلاب قم یا همان آبفا نیز امسال سنگ تمام گذاشته است؛ غرفه‌ای با طراحی شکیل و برای نخستین بار در قم دارای نورپردازی...

نور‌های ‌هالوژن آبی رنگ فضای جالبی را آفرید‌ه‌اند و در کنار آن، ذوق و سلیقه طراحان غرفه سبب شده که آن‌ها از گیاه و جماد برای زیباسازی محیط داخلی آن استفاده کنند چرا که چیدمان جالبی از گلدان‌‌های حاوی کاکتوس در عین اینکه تقابل رنگ سبز و آبی را رقم زده، یادآور بی‌آبی و کم آبی و ضرورت توجه به این مقوله مهم جهانی است. آبفای قم علاوه بر این همه، ایستگاه نقاشی در قالب طرح «داناب» ویژه کودکان و نوجوانان را نیز برپا کرده و به این قشر از افراد جامعه نیز توجه ویژه نشان داده است.

اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قم هم جلو‌های دیگر در نمایشگاه امسال یافته است به طوری که برای نخستین بار مسئولان این اداره دولتی سعی کرد‌ه‌اند معرفی جامعی از ظرفیت‌‌های معدنی قم به وسیله نمایش کانه‌‌های مختلف موجود در سطح استان داشته باشند. شاید باور این مسئله برای مردم قم هم مشکل باشد که در شهر خودشان معدنی وجود دارد که 44 نوع عقیق در رنگ‌‌های متنوع را تولید و وارد بازار‌های جهانی می‌کند.

انواع تولیدات غذایی و صنعتی قم از دوچرخه الکتریکی گرفته تا ظروف پلاستیکی و انواع سو‌هان در غرفه این اداره کل در معرض بازدید قرار گرفته است تا ظرفیت‌‌های متنوع تولید در قم لااقل برای قمی‌‌ها شناخته شده‌تر باشند.

سازمان حج و زیارت قم هم غرفه خود را با ماکتی از کعبه مکرمه تزیین کرده و با ارائه انواع لوح‌‌های فشرده آموزشی در خصوص مناسک زیارت و اماکن مذهبی سعی دارد که بازدیدکنندگان از این نمایشگاه را به سمت خود جلب کند. در این غرفه اطلاع‌رسانی کاملی در خصوص دفاتر خدمات زیارتی و سفر‌های انجام شده به کشور‌هایی چون عربستان سعودی، عراق و سوریه طی سال گذشته ارائه شده است.

غرفه‌آرایی یکی از هنر‌هایی است که در قالب تبلیغات نمایشگاهی می‌گنجد و در قم دارای سابقه‌ای طولانی نیست اما گویی امسال همه دستگاه‌‌ها سعی کرد‌ه‌اند به این جنبه از شرکت در نمایشگاه بها داده، مخاطبان را با جلو‌ه‌ای چشم‌نواز روبه‌رو سازند.

اداره کل راه و شهرسازی قم هم از این مقوله جدا نیست چه اینکه تصاویری بسیار زیبا و بدیع از پروژه‌‌های مهر ماندگار در قم تهیه کرده و آن‌ها را در ابعاد نسبتاً بزرگ به چاپ رسانده است تا گوشه‌ای از خدمات ماندگار دولت را که بیشتر آن‌ها طی سال گذشته به بهره‌برداری رسیدند در معرض بازدید عموم قرار دهد ضمن اینکه اطلاع‌رسانی کاملی در خصوص احداث مسکن مهر در قم نیز در این غرفه ارائه می‌شود.

کمی آن‌سو تر از این غرفه، مخابرات قم غرفه خود را برپا کرده و ظاهراً مسابقه‌ای که هر روز برگزار می‌کند با استقبال گسترد‌ه‌ای روبه‌رو شده است زیرا تجمع بازدیدکننده در این مکان بیش از سایر غرفه‌‌هاست.

دستگاه‌‌های خدمت‌رسان دولتی در مجموع حضور گسترده‌تری در نمایشگاه امسال دارند، حتی تعداد آن‌ها نیز از 39 اداره در سال گذشته به 60 اداره در سال جاری رسیده است. در این میان نهاد‌های غیر دولتی چون جهاد دانشگاهی هم سعی کرد‌ه‌اند دستاورد‌های علمی و فنی خود را در قم معرفی کرده و گوشه‌ای از خدمات ماندگار خود را به نمایش گذاشته‌اند.

توجه به کودکان و فعالیت‌‌های ترویجی برای این قشر از اجتماع یکی دیگر از ویژگی‌‌های نمایشگاه امسال است به طوری که برخی دستگاه‌‌ها محصولات فرهنگی رایگان را برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته‌اند و به توزیع گسترده این اقلام می‌پردازند. یکی از این دستگاه‌‌ها، اداره کل تبلیغات اسلامی قم است که انواع کتاب، لوح فشرده و کارت استفاده رایگان از اینترنت را به کودکان و دانش‌آموزان اهدا می‌کند.

برگزاری مسابقات فرهنگی آموزش محور از جمله راهکار‌های همه نهاد‌ها و ادارات برای جذب مخاطبان بیشتر محسوب می‌شود به همین دلیل دستگاه‌‌های شرکت کننده در نمایشگاه جلوه‌‌های خدمت ماندگار هم این مسئله را مدنظر داشته و هر یک به تناسب فعالیت‌‌ها و عملکرد خویش، مسابقات گوناگونی را در روز‌های برپایی نمایشگاه طراحی و اجرا می‌کنند که با استقبال گسترده بازدیدکنندگان روبه‌رو شده است.

غرفه کودکان در طبقه فوقانی نیز ظاهراً مکانی مناسب برای تجمع بازدیدکنندگان کم سن و سال این نمایشگاه است چون سر و صدای ناشی از اجرای نمایش‌‌های کودکانه و شاد که همه آن‌ها شامل آموزش نکات زندگی اجتماعی به آن‌هاست در همه فضای نمایشگاه شنیده می‌شود.

آنچه در مجموع در نمایشگاه جلوه‌‌های خدمت ماندگار سال 91 مشاهده می‌شود، شوق بیشتر خدمت‌رسانی از سوی همه دستگاه‌‌هاست زیرا علاوه بر ارائه عملکرد‌های کمی و کیفی، توجه به غرفه‌آرایی و استقبال بهتر از بازدیدکنندگان در بین تمام آن‌ها دیده می‌شود و گویای این واقعیت است که ادارات دولتی قم گام به گام به سمت خدمت‌رسانی سریع‌تر و مطمئن‌تر پیش می‌روند و افق‌‌های چشم‌انداز آینده کشور را در دستور کار قرار داد‌ه‌اند.

===========

گزارش: صدرالدین فلاح

===========

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول