اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر عاشورایی:

دفاع مقدس موجب درک بهتر کربلا شد

خبرگزاری فارس: نویسنده و پژوهشگر برتر عاشورایی گفت: اگر ما جبهه‌های دوران دفاع مقدس را نداشتیم، نمی‌توانستیم کربلا را به خوبی درک کنیم.

دفاع مقدس موجب درک بهتر کربلا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدرضا سنگری ظهر امروز در شانزدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی کرمان اظهار داشت: کرمان شهری هنرخیز و هنرباور است.

سنگری با گرامیداشت یاد شهدای هفته دولت و شهیدان رجایی و باهنر بیان داشت: این شهدا تضمین انقلابی شدند که ریشه در زلال عاشورا داشت و عاشورا واقعه‌ای عجیب، شیرین و شگفت است که امام حسین (ع) آن را آیه عجیب خواند.

وی با بیان اینکه کربلا عجایب ‌52 گانه دارد، افزود: هر یک از اصحاب سیدالشهدا (ع) یک شگفتی هستند.

سنگری با اشاره به اینکه امام حسین (ع) موجب لبخند و اشک ما‌ است، عنوان کرد: این امام معصوم اشکی است که لبخند می‌آورد و غمی است که شادی می‌آفریند زیرا زمانی که از مجلس امام حسین (ع) بیرون می‌آیید وجد و سرور وجود شما را فرا می‌گیرد.

وی تصریح کرد: امکان ندارد فردی با امام حسین (ع) زیست کند و سایه غم بر زندگیش بیفتد و رهاورد اشک برای امام حسین (ع)، سبد سبد لبخندی است که سیدالشهدا به زندگی می‌بخشد.

سنگری خطاب به شرکت کنندگان در شانزدهمین همایش سراسری آفرینش‌های عاشورایی در کرمان ابراز داشت: زمانی که به خلق اثر می‌پردازید از ائمه معصوم اجازه بگیرید تا دستی پنهانی شما را یاری کند.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) برای امروز، آینده و همیشه ما است، گفت: بیش از 66 هزار آیه قرآن کریم را می‌توان در کربلا یافت.

سنگری ابراز داشت: تاریکی‌های کنشی، منشی و بینشی ما را در دنیا تهدید می‌کند که تاریکی کنشی شامل حرکت‌هایی است که ما با پاهایمان به سمت آنها حرکت می‌کنیم.

وی تاریکی میانی وجود را شامل عواطف تاریک ما دانست و افزود: اگر قلب ما تاریک شود، بازتاب آن در چشمان ما دیده می‌شود، زیرا خشم، نفرت، انزجار و گریز را می‌توان در نگاه دید.

سنگری با اشاره به اینکه وسط وجود ما مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بخش وجود ما است، ابراز داشت: خدا می‌فرماید «من در قلب مؤمن نشسته‌ام» و در روایت ذکر شده که «قلب مؤمن خانه خدا است».

وی با بیان اینکه خصلت‌هایی مانند حسد، کینه، بخل، خودخواهی و خود بزرگ‌بینی در دل جای دارند، تصریح کرد: کربلا کانون ضد کینه و حسد بود.

سنگری تاریکی‌های بالای وجود ما را شامل تاریکی فکری و پنداری خواند و ابراز داشت: ایرانیان باستان بر پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک تأکید داشتند و انسان را از دوستی با افراد دارای آگاهی‌ها و پندار بد نهی می‌کردند.

وی عنوان کرد: انسان برای رهایی از ظلمت و تاریکی به چراغ نیاز دارد و امام حسین (ع) چراغ هدایت است و شیطان نیز چهار تاریکی را ایجاد می‌کند تا ما راه را گم کنیم و هرگز به مقصد نرسیم که این تاریکی‌ها شامل ترس، حزن و اندوه، غرور و شیفتگی به اعمال و یأس و ناامیدی است.

سنگری گفت: ترس یکی از تاریکی‌های شیطان و عوامل شکننده انسان است تا گام‌های ما به سمت آینده را سست کند، ترس چشم انسان نسبت به آینده را کور می‌کند‌ و فرصت پرواز را از بین می‌برد.

وی حزن، اندوه، غم و غصه را از دیگر تاریکی‌های شیطان برشمرد و بیان کرد: اشک بارور کننده روح و اندیشه و شستشو دهنده درون ما است و اثری که با اشک خلق نشود بر دل‌ها نمی‌نشیند.

این نویسنده عاشورایی با اشاره به اینکه کربلا لبریز از قهقهه و شادی است، اذعان داشت: اگر ما جبهه‌های دوران دفاع مقدس را نداشتیم، نمی‌توانستیم کربلا را به خوبی درک کنیم، زیرا در شب‌های عملیات بچه‌های ما گریه و خنده را در کنار هم ‌تجربه می‌کردند.

سنگری با بیان اینکه کربلا آموزگار شکست حزن و اندوه است، افزود: ترس سبب ایجاد بخشی از کربلا شد.

وی تصریح کرد: ما با شیفتگی به اعمال خود مغرور می‌شویم و فریب می‌خوریم در حالی که کربلا بهترین جایگاه شکست کبر است.

سنگری با اشاره به تاریکی یاس و ناامیدی افزود: قرآن می‌فرماید «یاس برای کافران است» و امام حسین (ع) و یارانش هیچ‌گونه یاسی نداشتند.

وی با بیان اینکه عاشورا می‌تواند تاریکی‌ها را از ما بگیرد، ابراز داشت: ما همیشه و تا قیامت به عاشورا نیاز داریم.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول