اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی فهرج:

بیماری‌های مشترک کارکنان دامپزشکی را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیماری‌های دامی مشترک و مصدومیت‌های ناشی از برخوردهای فیزیکی دام کارکنان دامپزشکی را تهدید می‌کند.

بیماری‌های مشترک کارکنان دامپزشکی را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از فهرج، مهدی بمان‌دشتی بعد از ظهر امروز در جمع کارکنان شبکه دامپزشکی این شهرستان اظهار داشت: کارکنان بی‌ادعای دامپزشکی به ‌عنوان سربازان گمنام عرصه بهداشت جامعه در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و دام تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد، افزود: بیماری‌های دامی و مشترک و مصدومیت‌های ناشی از برخوردهای فیزیکی دام کارکنان دامپزشکی را تهدید می‌کند.

بمان‌دشتی با اشاره به اینکه هر ساله احتمال دارد تعدادی از کارکنان دامپزشکی بر اثر تماس با دام‌های آلوده به بیماری‌های خطرناک و کشنده مشترک بین انسان و دام مبتلا ‌شوند، تصریح کرد: این کارکنان همچنین در هنگام تزریق واکسن به دام‌ها دچار گاز گرفتگی و یا مصدومیت‌های شدید ناشی از برخورد فیزیکی با دام‌ها می‌شوند.

وی بیان کرد: علاوه بر صدمات وارده از طریق دام به کارکنان دامپزشکی گاهی این افراد به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند که بر اثر تماس با واکسن مصرفی به انسان منتقل می‌شوند.

بمان‌دشتی با اشاره به اهمیت اقدامات مناسب شبکه دامپزشکی در مهار و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های دامی خواستار توجه بیشتر به این قشر زحمتکش و پرتلاش شد.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج با اشاره به خطر بیماری هاری با توجه به فراوانی سگ‌های ولگرد در این شهرستان گفت: هاری کشنده‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان در کشور است و سگ‌های ولگرد می‌توانند عامل انتقال بیماری هاری باشند.

بمان‌دشتی امروز اظهار داشت: بیماری هاری یکی از بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوان‌های خونگرم پستاندار از طریق حیوان‌گزیدگی به آن مبتلا می‌شوند.

وی افزود: در شهرستان فهرج 100 قلاده سگ از ابتدای سال جاری تاکنون علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

بمان‌دشتی بیان کرد: این شبکه در راستای کنترل بیماری هاری، انجام مرتب و منظم واکسیناسیون سگ‌های خانگی، دقت در شناسایی دام‌های بیمار، گزارش‌دهی مناسب و به موقع و آموزش‌های لازم را به افرادی که به صورت خانگی از سگ نگهداری می‌کنند، انجام داده است.

وی تصریح کرد: هاری یک بیماری کشنده ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود و تنها راه پیشگیری از این بیماری واکسینه کردن دام و انسان علیه آن است.

این مسئول با هشدار به افرادی که اقدام به نگهداری سگ به صورت اهلی در خانه می‌کنند و یا شغل و حرفه آنها به گونه‌ای است که با دام ارتباط دارند، بیان کرد: این افراد باید واکسن‌های هاری را طبق برنامه مشخص دریافت کنند.

بمان‌دشتی بیان کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در راستای مبارزه با بیماری هاری با انجام واکسیناسیون منظم دام‌ها، در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آنها را زیر نظر گرفته و در صورت اطمینان از سلامت آنها به دامداران اجازه نگهداری از سگ را می‌دهد.

وی گفت: دامداران باید برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری سگ‌های نگهبان گله را سالانه واکسینه و با حصارکشی دامداری خود از ورود سگ‌های ولگرد، روباه، گرگ و راسو به محل نگهداری دام جلوگیری و در صورت مشاهده مورد مشکوک مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اعلام کنند.

انتهای پیام/آ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول