اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

برخورد مسلمین با سلمان‌رشدی مانع از ساخت فیلم موهن می‌شد

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: اگر در زمان توهین سلمان‌رشدی به نبی مکرم اسلام(ص) قیام همگانی علیه او صورت می‌گرفت امروز صهیونیست‌ها جرأت ساخت فیلم علیه ایشان را نداشتند.

برخورد مسلمین با سلمان‌رشدی مانع از ساخت فیلم موهن می‌شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله جعفر سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعة‌المصطفی العالمیة که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد اظهار کرد: پیروان منطق و اخلاق هر یک بیان متفاوتی در زمینه شناخت انسان دارند.

وی افزود: فیلسوفان و حکما انسان را حیوانی متفکر معرفی کرده و واقعیت او را شامل نفس ناطقه می‌دانند به طوری که این نظریه در اشعار مولانا نیز دیده می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن کریم نیز انسان را به تفکر و اندیشه در نشانه‌های خداوند دعوت می‌کند گفت: باید پرسید که آیا تعریف حکما از انسان جامع و کامل است یا خیر یعنی اینکه باید روشن شود که انسان تنها به تفکر خلاصه می‌شود یا اینکه خواسته‌های درونی او نیز اهمیت دارد.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از وجود انسان شامل خواسته‌های نفسانی و درونی او می‌شود به طوری که اخلاق، علم‌خواهی و زیبایی‌شناسی از جمله این موارد بوده و جزو ذات انسانی محسوب می‌شوند همان طور که عدالت‌خواهی نیز از همین دست خواسته‌هاست.

سبحانی با بیان اینکه غرایز انسان شامل خواسته‌های عادی و عالی می‌شود عنوان داشت: تمایلات مادی همگی جزو خواسته‌های عادلی و سفلی محسوب می‌شوند.

این مرجع تقلید ادامه داد: علمای اخلاق قائل به تعدیل غرایز هستند و سعی می‌کنند انسان را از افراط و تفریط باز دارند زیرا به عنوان مثال علاقه به مال و ثروت خوب است اما نباید جنبه هدف داشته باشد.

وی با اشاره به غریزه جنسی به عنوان عامل تداوم نسل بشر گفت: انسان کامل آن است که هم از نظر تفکر و علم کوشا باشد و هم در زمینه تأمین خواسته‌های درونی و غرایز تلاش کند.

سبحانی ابراز کرد: نباید تنها به یک جنبه انسانی توجه داشت بلکه آدمی باید در هر دو آسمان تفکر و غرایز به پرواز درآید و علم و دانش را در کنار اخلاق جستجو کرده و انسانی کامل باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه طلاب خارجی ساکن در ایران باید به هر دو جنبه عقل و اخلاق توجه کافی داشته باشند عنوان داشت: اگر به هر دو این جنبه‌ها توجه کافی صورت گیرد انسان کامل حاصل خواهد شد.

وی افزود: انسان باید به آنچه شرع و عقل دعوت می‌کند عمل کرده و از هر آنچه که عقل و شرع نهی می‌کند دوری کند.

سبحانی با اشاره به توصیه‌های قرآن در زمینه علم و اخلاق گفت: هنگامی که فلسفه یونانی به زبان‌های دیگر ترجمه شد همگان متوجه شدند که اخلاق اسلامی ارتباطی با اخلاق یونانی ندارد هر چند در برخی علوم از دانش یونانی استفاده شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: پس از ارائه تعالیم اسلام در مورد اخلاق، جایی برای اخلاق یونانی یا دیگر تمدن‌ها وجود ندارد زیرا موضوعات اخلاقی در دیگر ادیان و تمدن‌ها غیر از اسلام جنبه ابزاری پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت دادن به تحصیل و اخلاق عملی و علمی تصریح کرد: طلاب خارجی ساکن در ایران باید پس از پایان تحصیلات به کشورهای خود بازگردند و در واقع آنها سربازانی هستند که باید در وطن خود منشأ اثر باشند بنابراین باید تلاش شبانه‌روزی داشته و از کم‌کاری و کسالت پرهیز کنند.

سبحانی بیان داشت: زندگی طلاب باید معرف اسلام باشد زیرا به تجربه ثابت شده که رفتار برخی انسان‌ها موجب اصلاح و سعادت دیگر افراد شده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه برای تقویت طلاب در زمینه‌های علمی و اخلاقی باید الگوی مناسبی در اختیار آنها قرار گیرد گفت: قرآن کریم شخصیت پیامبر (ص) را اسوه حسنه می‌داند.

وی ابراز کرد: در حوزه‌های علمیه شیعی الگوهای بسیاری وجود دارد که طلاب می‌توانند زندگی خود را بر اساس سیره و روش تحصیل و زندگی آنها تنظیم کنند.

سبحانی با اشاره به بیداری اسلامی گفت: امروز مسئله اسلام‌خواهی و گرویدن به اسلام در همه کشورها دیده می‌شود اما حکومت‌های وابسته مانع از فوران بیداری اسلامی هستند هر چند به زودی مسلمانان پیروز خواهند شد.

این مرجع تقلید با تاکید بر تقویت بیداری اسلامی به وسیله سیراب ساختن اسلام‌گرایان از معارف ناب بیان داشت: تحصیل طلاب باید متناسب با نیازهای کشورهای مختلف باشد.

وی به فیلم توهین‌آمیز علیه پیامبر اسلام(ص) اشاره و ابراز کرد: اگر در زمان توهین سلمان‌رشدی به نبی مکرم اسلام(ص) قیام همگانی علیه او صورت می‌گرفت امروز صهیونیست‌ها جرأت چنین کاری را نداشتند.

سبحانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران صهیونیست از این فیلم پشتیبانی کرده‌اند گفت: آنها سعی داشتند چهره‌ای خشن و بد از پیامبر اسلام(ص) نشان دهند اما واقعیت امر این است که ایشان بسیار با حجب و حیا بودند.

این مرجع تقلید خواستار تلاش و کوشش طلاب خارجی در زمینه تحصیل علم و مکارم اخلاقی شد و افزود: توجه به خانواده و زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز از جمله تکالیفی است که باید مدنظر طلاب باشد.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول